Veksten i kortforbruket biter seg fast
Den markante veksten i kortforbruket vi så i september, fortsatte i oktober, hvor det samlede forbruket med betalingskort var nesten 10 prosent høyere enn samme måned i fjor.
Det er mye aktivitet å spore blant norske forbrukere, uttaler Søren Winge, pressesjef hos Nets, som kan fortelle at den markante veksten i forbruket med betalingskort fortsetter utover høsten etter en sommer med rekordhøye vekstrater.
- Årets to første sommermåneder bød på markante økninger i nordmenns kortforbruk, og man kunne tydelig se at det ble feriert innenfor landets grenser i år. Etter en litt tregere periode i august, kan vi se at forbruksfesten har fortsatt utover høsten, hvor vi både i september og oktober har sett vekst i kortforbruket på omtrent 10 prosent sammenlignet med i fjor.
I alt ble det i oktober 2020 foretatt 177,5 millioner korttransaksjoner i Norge, noe som er 1,4 prosent færre enn i samme måned i fjor. Samtidig var det et samlet forbruk med betalingskort på nesten NOK 62,8 milliarder, noe som tilsvarer en vekst på 9,4 prosent sammenlignet med i fjor. Utviklingen viser at vi handler sjeldnere, men kjøper flere eller dyrere varer hver gang.
Størst vekst for BankAxept
Der var i oktober størst økning i forbruket med BankAxept, på hele 11,4 prosent, noe som hovedsakelig kan tilskrives at færre utlendinger kommer til landet i disse tider og at nordmenn reiser mindre. Primært av den grunn øker BankAxept mer enn det samlede kortforbruket.
De siste måneders meget høye vekstrater i kortforbruk indikerer at nordmenn har endret vaner permanent og tatt skrittet bort fra kontanter, uttaler Hanne Kjærnes, kommunikasjonssjef i Vipps.
-Betalingsvanene våre har endret seg markant det siste halvåret. Vi har i større grad droppet kontantene til fordel for betalingskort, noe som utvilsomt skyldes Covid-19, og dette avspeiler seg også i veksten i bruken av BankAxept.
Kontaktløst øker fortsatt jevnt og trutt
Spesielt den kontaktløse funksjonen er noe forbrukerne har tatt til seg under Covid-19, uttaler Hanne Kjærnes.
- Andelen kontaktløse betalinger fortsetter å stige, og nå gjøres 2 av 3 kortbetalinger med tæpping. Vi så en markant økning i løpet av sommeren, og nå fortsetter det å stige jevnt og trutt.
- Handelsstanden oppfordrer alle til å starte julehandelen tidlig i år, og tallene våre viser at flest er ute og handler på fredager og lørdager. Et smart tips kan derfor være å fordele handledagene utover i uken, sier Hanne Kjærnes i Vipps AS.
Oppgjøret for total kortbruk inkluderer kjøp med BankAxept og internasjonale kort i Norge, inkludert elektroniske gavekort brukt i norske betalingsterminaler. Også handel på nett eller via mobiltelefon, for en del norske nettbutikker, er inkludert i tallmaterialet.
Flere retailnotiser
-
Vil ikke si hvilke Narvesen-kiosker som forsvinner
-
Streik ved Amazons tyske varelagre på black friday
-
SSB: Liten oppgang i detaljhandelen
-
Biltema åpner ny kafé
-
Klarna lanserer egen kryptovaluta
-
70 Narvesen-kiosker legges ned
-
Seks pågrepet for kosmetikktyveri på Romerikssenteret
-
200.000 mottok feilaktig tekstmelding fra Power
-
Frankrike ber EU innføre sanksjoner mot Shein
-
Frankrike blokkerer Sheins nettbutikk på grunn av sexdukker
-
Prisjakt: Stor fare for «luretilbud» på Black Week
-
Normal øker omsetningen til 23 milliarder kroner
-
Sterkt resultat for Amazon – aksjen til værs
-
Sikkerhetsfeil i to av tre produkter fra Temu og Shein
-
Amazon nedbemanner kraftig
-
Forbudt å reklamere for usunn mat og drikke mot barn
-
Apple troner fortsatt på merketoppen
-
Matprisene stiger – overskuddet øker
-
Gucci, Chloe og Loewe får megabøter fra EU
-
Matprisene falt med 1,2 prosent i september