Jacob Skjødt med trillekoffert i avgangshallen på Oslo Lufthavn Gardermoen.
Eier og daglig leder Jacob Skjødt i Schmidt Nordic på vei for å lete etter riktige franchisetakere til Schmidt Nordics videre satsing i det norske kjøkkenmarkedet.

Schmidt vil doble seg i Norge med gode franchisetakere

Kjøkkenkjeden Schmidt Nordic har satt som mål å bli dobbelt så store i Norge og jakter på franchisetakere som vil være med på laget.

Publisert

En sportslig antrukket danske med skjegg og briller har nettopp ankommet Oslo Lufthavn Gardermoen. Om et par timer skal Jacob Skjødt videre på en rundtur i Norge for å møte aktuelle kandidater til å bli nye franchisetakere i Schmidt Nordic – familieselskapet som representerer det franske kjøkkenmerket Schmidt i Skandinavia.

Men før selskapets eier og leder flyr videre, møter han Retailmagasinet for å snakke om hvordan riktig og systematisk arbeid med franchisetakerne er nøkkelen til veksten kjeden har opplevd i Norge, hvorfor Norge er pekt ut som hovedmarked – og hvilke planer man har for videre vekst.

Norge er et fantastisk marked

Schmidt Nordic åpnet sin første konseptbutikk i Norge – på Skøyen i Oslo – i september i 2015. Ti år etter er det 13 av dem, spredt over hele Norge sør for Trondheim. Så sent som denne våren åpnet de foreløpig to siste, i Ålesund og Porsgrunn.

Målt i prosent har det vært ti år med formidabel vekst, nok til en pen 16. plass på Virkes liste over kjeder med høyest gjennomsnittlig årlig vekst i omsetningen i perioden fra 2016 til 2020: 19 prosent i året – og totalt 231 prosent vekst i hele perioden fra 2015 til og med i fjor.

Fasaden på en Schmidt-butikk.
Schmidt-kjeden satser på sterkt lokalt nærvær og vekst i det norske markedet.

Og det skal ikke stoppe der. Jacob Skjødt forteller om en ambisiøs vekststrategi, som i all hovedsak skal settes ut i livet her i landet.

– Det er i Norge vi skal vokse, og det er her vi skal være. Norge er et fantastisk marked med en vilt sterk økonomi, sier han.

Skjødt er nøye med å understreke at den viktigste nøkkelen til selskapets vekst er et systematisk, tett og godt samarbeid med franchisetakerne.

Fundamentet for dette samarbeidet er et sterkt fokus på retail, i alle ledd. Hele virksomhetens forretningsmodell peker inn mot dette.

Vi ønsker at våre franchisetakere skal se på seg selv som selvstendige butikkeiere. De skal være ambassadører for sin egen forretning, og ha mulighet til å agere lokalt. Vår oppgave er å gi dem en solid plattform å stå på og et konsept de kan stole på.

Jacok Skjødt

Menneskene er viktigst

Dette er også oppskriften som skal sikre den videre ekspansjonen.

– Jeg mener fra hjertet at det aller viktigste er menneskene som vil investere i å bygge en forretning sammen med oss. Det vi bruker aller mest tid på, er sparring med og utvikling av franchisetakerne våre. I løpet av en uke skal vi på kjedekontoret snakke med eierne i alle butikkene. Vi spør hvordan det går og hva vi kan gjøre for å støtte dem. Vi legger stor vekt på å utvikle deres kompetanse og gi dem stadig ny utdanning; det er en konstant utvikling, forklarer Skjødt.

Schmidt kjøkken

Franske Schmidt Groupe er Europas største kjøkkenkjede og femte største kjøkkenprodusent. Det fortsatt familieeide selskapet har historie tilbake til 1934.

Schmidt Nordic er et dansk, familieeid selskap, som eier rettighetene til Schmidts konsept i Skandinavia og fungerer som kjedekontor for de skandinaviske landene. Schmidt Nordic har i dag ansvaret for butikkene i Danmark, Norge og Island.

Schmidt kjøkken er PEFC-sertifisert og bruker utelukkende treverk fra bærekraftig skogbruk i Europa.

Franchise kan bevege seg mellom to ytterpunkter: Enten blir det altfor rigid, der man blir presentert for konsepter og krav uten mulighet til å påvirke med sin egen kreativitet og personlighet. Eller det blir for løst og lite involverende, uten at franchisetakeren får den oppfølgingen han eller hun trenger fra kjeden sentralt.

Jacob Skjødt understreker at han verken kritiserer eller bedømmer andre, men han framholder hva han mener er den riktige balansen for Schmidt Nordics del:

– Vi ønsker at våre franchisetakere skal se på seg selv som selvstendige butikkeiere. De skal være ambassadører for sin egen forretning, og ha mulighet til å agere lokalt. Vår oppgave er å gi dem en solid plattform å stå på og et konsept de kan stole på, forklarer Skjødt.

Kreativ prosess

Konseptet handler i stor grad om skreddersøm. Enten kundene trenger nytt kjøkken, garderobe, baderomsinnredning eller annet interiør, lages alt på mål. Det er med andre ord ingen ferdige moduler som skal passe inn i kundens hjem.

For franchisetakerne handler en vesentlig del av jobben om å skape de løsningene som kunden har sett for seg. Det blir en kreativ prosess, der bare det ferdige sluttproduktet prises før det settes i produksjon i Frankrike.

Og selv om Schmidt i utgangspunktet er fransk, sikrer Schmidt Nordics selvstendighet et umiskjennelig skandinavisk preg.

– Vi bygger et nordisk univers rundt Schmidt, ikke fransk. Det handler om treslag, fargevalg, design og kommunikasjon. Går du inn i en Schmidt-butikk i Lyon, vil den se helt annerledes ut. Det handler om å tilpasse seg lokal kultur, sier Jacob Skjødt.

Lokalt og nedenfra

Fordi franchisetakerne selv skal være ambassadører for Schmidt, blir også markedsføring og profilering i stor grad lokalt utformet.

– De lokale franchisetakerne skal være vårt ansikt utad og sikre markedsføringen lokalt. De skal være kreative og aktive, sier Skjødt.

Han fisker fram mobilen, går inn på Instagram og viser som eksempel at Schmidt Ski har inngått en sponsoravtale med Follo Fotballklubb og opprettet en kickback-avtale slik at den lokale klubben får et beløp for hvert kjøkken som butikken selger. Dette er helt og holdent et lokalt initiativ og ikke noe kjedekontoret i Danmark trenger å være involvert i.

Jacob Skjødt applauderer slike initiativ blant sine samarbeidspartnere. Det er slik at han vil at kjennskapen til merkevaren skal bygges – lokalt og nedenfra. Det har etter hans syn ingen hensikt å bruke penger på riksdekkende reklame om det ikke er en lokal Schmidt-forhandler der til å fange opp interessen i markedet.

Og dette er også forklaringen på at du muligens ikke har hørt om Schmidt, til tross for at det er Europas femte største kjøkkenprodusent: Du bor kanskje i et område hvor det ikke er en lokal representant – ennå.

Personlighet og kjemi

Dette er også grunnen til at Jacob Skjødt foretrekker å holde en lav profil – i bakgrunnen. Slik har det vært siden han overtok ansvaret for familiebedriften i 2011 og begynte omleggingen fra å være et agentur for det franske kjøkkenmerket, til å utvikle et retailkonsept med butikker som bærer kjedens navn.

Det er ikke han som skal synes; det er de enkelte butikkene og deres eiere.

Når han gjør et svært sjeldent unntak og nølende lar seg intervjue av Retailmagasinet, er det fordi han er på leting etter de rette menneskene til å bli franchisetakere i nye Schmidt-butikker i Norge. Han vil gjerne komme i kontakt med aktuelle kandidater der ute.

Og han vet hva han er på jakt etter:

– Personlighet og kjemi er viktig. Vi må ha et felles verdisett, fordi vi skal samarbeide tett. Så må du ha erfaring med salg og en viss økonomisk forståelse.

Gruppebilde i kjøkkenbutikken.
Schmidt kunne nylig feire åpningen av ny butikk i Ålesund. Kjeden har store vekstambisjoner i Norge. Fra venstre: Jacob Skjødt, Christina Roaldsand Holte, partner André Skåre og Elizabeth Hjelme.

Respekt og risiko

Det er naturligvis også en økonomisk faktor, men Skjødt forsikrer at franchisetakeren ikke er alene om å ta en risiko. Franchisetakeren må kunne stille med mellom en halv og halvannen million kroner, mens Schmidt Nordic finansierer etablering og oppbygging butikken i fem år.

– Begge parter skal ta en risiko, konstaterer han.

Etter planen skal det altså bli dobbelt så mange Schmidt-butikker i Norge som det er i dag. Men Skjødt nøler med å svare for konkret på hvor lang tid det vil ta. Det er fordi noe annet er viktigere enn raskest mulig progresjon.

– Det handler om respekten for dem som kommer inn i vårt system. Vi har et ansvar for å ta dem imot på en ordentlig måte og må sette av ressurser til god onboarding. Denne prosessen tar rundt et år. Derfor vil vi helst ikke ha mer enn tre nyetableringer i året.

Powered by Labrador CMS