Grilstad kjøper Holmens
Med oppkjøpet av stavangerbedriften Holmens AS styrker Grilstad sin posisjon som leverandør av fersk ferdigmat.
– Holmens er en dyktig aktør som kompletterer vår virksomhet, sier Grilstad-sjef Jørgen Wiig.
Mathuset Holmens er totalleverandør innen ferdigmat og kjøtt- og grønnsakprodukter, og har satset mye på produktutvikling inn mot storhusholdnings- og dagligvaremarkedet. Selskapet er lokalisert i Stavanger og har 55 ansatte.
– Grilstad er en flott og naturlig samarbeidspartner for oss. Vi tror salget kommer til å løfte begge selskapene i tida framover, forteller Øyvind Hegelstad, daglig leder i Holmens.
– Holmens har god regional forankring, og vi lager produkter som vi er stolte av. Med Grilstad med på laget får vi mulighet til å utvikle selskapet raskere. Det blir også lettere å nå ut med produktene våre i det nasjonale markedet, sier Hegelstad.
Stor vekt på utvikling
Sterke samfunnstrender knyttet til miljø, bærekraft og ernæring gjør at matvarebransjen legger stor vekt på innovasjon og produktutvikling. Sunn og bærekraftig ferdigmat og «mat i farta» er kategorier i sterk vekst. Grilstad har ambisjon om å ta en ledende posisjon som leverandør av fersk ferdigmat. Holmens har kompetanse, erfaring og en markedsposisjon som åpner nye muligheter for konsernet.
– Holmens er en dyktig aktør som kompletterer vår eksisterende virksomhet, sier konsernsjef Jørgen Wiig.
– De er en erfaren matprodusent som lager spennende produkter. Med dette samarbeidet får Grilstad flere ben å stå på, og vi styrker oss innen noen kategorier som vi har stor tro på framover, sier Wiig.
Det er ikke første gang Grilstad investerer i ferdigmat-segmentet.
I 2020 gikk selskapet inn på eiersiden i det trønderske ferdigmatselskapet Matpartner. Oppkjøpet av Holmens er en naturlig videreføring av Grilstads ambisjon om å styrke seg i nye produktkategorier.
Flere retailnotiser
-
Vil ikke si hvilke Narvesen-kiosker som forsvinner
-
Streik ved Amazons tyske varelagre på black friday
-
SSB: Liten oppgang i detaljhandelen
-
Biltema åpner ny kafé
-
Klarna lanserer egen kryptovaluta
-
70 Narvesen-kiosker legges ned
-
Seks pågrepet for kosmetikktyveri på Romerikssenteret
-
200.000 mottok feilaktig tekstmelding fra Power
-
Frankrike ber EU innføre sanksjoner mot Shein
-
Frankrike blokkerer Sheins nettbutikk på grunn av sexdukker
-
Prisjakt: Stor fare for «luretilbud» på Black Week
-
Normal øker omsetningen til 23 milliarder kroner
-
Sterkt resultat for Amazon – aksjen til værs
-
Sikkerhetsfeil i to av tre produkter fra Temu og Shein
-
Amazon nedbemanner kraftig
-
Forbudt å reklamere for usunn mat og drikke mot barn
-
Apple troner fortsatt på merketoppen
-
Matprisene stiger – overskuddet øker
-
Gucci, Chloe og Loewe får megabøter fra EU
-
Matprisene falt med 1,2 prosent i september