Kronikk
Christine Ekroll er Technology Analyst i BearingPoint.
BearingPoint
«Takk, den er gammel» Kan vi gjøre det kult med gjenbruk?
Hva må vi egentlig gjøre for å omstille oss og forandre dagens forbruks- og produksjonsmønster?
Av Christine Ekroll, BearingPoint
«Takk, den er gammel» var overskriften Linda Refvik, adm. direktør for NF&TA, brukte på seminar hos BearingPoint den 30.mai.
Med innlegg
også fra Henriette Lund fra Vandre og Karoline Fløtre fra Slettvoll, ble det
lagt stor vekt på behovet for omstilling i retail for å nå klimamål og håndtere
kommende reguleringer. Hva må vi egentlig gjøre for å omstille oss og forandre dagens forbruks- og produksjonsmønster?
Fra couture til
dynga
Det franske motebegrepet couture som vokste
frem på 1800-tallet betyr i all hovedsak sømkunst eller skredderkunst og var
langt ifra tilgjengelig for alle. Flere sydde egne klær fordi de ikke hadde råd
eller tilgang til annet, og plagg gikk i arv i generasjoner.
Industrialiseringen av klesproduksjon gjennom 1990-
og 2000-tallet skapte fast fashion. Rask og billig produksjon av klær
erstattet skreddersøm og kvalitet for å møte motetrender i stadig endring. Siden
har produksjonen av nye kolleksjoner økt eksponentielt og ført til større miljøkonsekvenser
enn mange kunne tenke seg. Vi drukner i tekstiler og trender som produseres på
rekordtid. Ironien i det hele er at trendbildet i 2023 viser til stiler fra 1990-
og 2000-tallet. Likevel skal (ultra) fast fashion pumpe ut nye produkter
som ser ut som de gamle. Jenny Skavlan sa nylig at gjenbruksmarkedet burde ha
førsterett da det allerede finnes så mye klær fra denne epoken.
Vi som forbrukere må
ta bedre valg og endre våre forbruksvaner. Samtidig er vi helt avhengig av at
bedrifter og produsenter tar sin del av ansvaret. På nettsiden til H&M
skriver de «Let´s close the loop», med løfte om gjenbruk og resirkulering
gjennom klesinnsamling i butikkene. Nylig avslørte svenske Aftonbladet at de
hadde sporet klær i innsamlingen til søppeldynger i Vest-Afrika. Altfor mange
bedrifter gjemmer seg bak greenwashing og gjør det vanskelig for forbrukere å ta riktige valg.
Miljøet krever mer av oss
Retail- og tekstilindustrien møter profittmaksimerende
insentiver i dagens markedsøkonomi. Det handler om rask vekst, billig
arbeidskraft og gunstige marginer. Det finnes derimot ikke insentiver til å håndtere
utfordringer med overproduksjon og billige materialer. Regulatoriske krav blir
en nødvendighet.
Det finnes et mulighetsrom i innovative
forretningsmodeller som tar oppgjør med lineær produksjon og utnytter teknologi
gjennom hele verdikjeden. Vi må designe for reparasjon og resirkulering, vi må
ta ansvar for produktets livsløp, og vi må gjøre gjenbruk kult gjennom nye
salgskanaler og markedsarenaer.
NF&TA har gjort det til sin kampsak å gjøre
bransjen mer bevisst og skape innovative løsninger gjennom samarbeid i bransjen.
Fjong og Slettvoll utfordrer forretningsmodellen gjennom utleie av klær og
møbler. Nykommere som Vandre og Fikse setter søkelys på reparasjon og
vedlikehold. Ikke minst er Finn og Tise suksesshistorier i bruktmarkedet. Selv
om mange tar utfordringen på strak arm, har vi en lang vei å gå for å omstille en
industri med dype røtter.
På et forbrukernivå trenger vi ikke se lengre enn til
våre besteforeldre for å finne gode forbilder. Eldre generasjoner reparerte det
meste, hadde minimalt med matsvinn, og sparte på alt som senere kunne brukes.
Personlig har jeg arvet en kjole som var sydd av min tipp-oldemor på
1920-tallet.
Det finnes ikke noe kulere enn å kunne gå i samme kjole som både
bestemor og oldemor har brukt når den er både tidløs og unik! Det er utrolig
stas å kunne svare en bemerkelse med «Takk, den er 100 år gammel!»