Innhold fra annonsør

Fra nisje til mainstream:
Funksjonelle drikkevarer tar av

Funksjonelle mat- og drikkevarer representerer et betydelig vekstpotensial for merkevarer.

I 2023 genererte kategorien alene i Storbritannia 98,42 milliarder kroner, og analytikere spår at den nesten vil dobles til 180 milliarder kroner innen 2030. Samtidig forventes Europas måltidserstatningssegment å øke med over 7 % mellom 2024 og 2033¹.

”Dagens forbruker defineres ikke av alder eller livsstil, men av tankesett,” sier Tetra Pak. ”Enten det handler om immunforsvar, tarmhelse, kognitiv støtte eller energi, søker forbrukerne aktivt mat og drikke som gir funksjonelle fordeler som en del av en helsebevisst livsstil.”

Vi har sett hvor raskt markedet for funksjonelle mat- og drikkevarer kan akselerere. Men suksess krever mer enn en god idé. Det krever innovasjon innen formulering, prosessering, emballasje og markedsstrategi.

74 % av forbrukerne ser etter tydelige helsefordeler når de kjøper mat eller drikke², og 88 % sier at de er villige til å betale mer for produkter som støtter deres velvære³. ”Hos Tetra Pak har vi sett hvor raskt dette markedet kan akselerere, men suksess krever mer enn en god idé,” sier selskapet. ”Det krever innovasjon innen formulering, prosessering, emballasje og markedsstrategi.”

Skap vekst i en ny kategori med riktige løsninger

Funksjonelle drikkevareformatersom ready-to-drink (RTD) løsninger tilbyr bekvemmelighet, mobilitet og målrettede helsefordeler – ideelt for en livsstil på farten.

”Her blir emballasjen en viktig differensieringsfaktor,” sier Tetra Pak. ”Tetra Top® er den ideelle løsningen for denne kategorien: en elegant drikkevareemballasje, perfekt for premium kjølte produkter. Den gir merkevareeiere en 360-graders trykkflate, ideell for sterke, iøynefallende budskap. For forbrukerne matcher det ergonomiske designet en aktiv livsstil, noe som gjør den enkel å gripe, holde, bære, drikke fra og lukke på farten.”

For produkter med lang holdbarhet sikrer Tetra Prisma® Aseptics karakteristiske prismatiske form et sikkert og komfortabelt grep for hender i alle størrelser og aldre, mens korken er designet for optimalt flyt – perfekt for on-the-go.

”Vi støtter også produsenter med avanserte prosesseringsteknologier som kontrollert blanding, membranfiltrering og aseptisk dosering for å beskytte sensitive næringsstoffer og forbedre produktets stabilitet.”

Formulert for din smak

Hvordan et produkt oppleves, avgjøres ofte av subtile sensoriske faktorer, der munnfølelse og smak er like kritiske som ernæringsmessige fordeler. ”Enten det er en klar, forfriskende proteindrikk eller en myk, kremet shake, kan Tetra Pak hjelpe med å finjustere den sensoriske profilen slik at den matcher forbrukernes preferanser,” sier selskapet. ”Våre team kan hjelpe deg med å oppnå riktig produktbalanse – enten det betyr lettere, mykere eller søtere.”

”Hos Tetra Pak hjelper vår lange erfaring med produktutvikling, bransjeledende prosessteknologi og sterke resultathistorikk innen emballasjeinnovasjon mat- og drikkevareprodusenter med å bringe funksjonelle produkter raskere og mer effektivt ut på markedet. Ta kontakt med en av Tetra Paks medarbeidere.”

Kontakt: ne.enquiries@tetrapak.com

https://www.tetrapak.com/en-no/solutions/categories/food-supplement-and-nutrition?utm_source=Retailmagasinet&utm_medium=print&utm_campaign=FSN16

Kilder

 1 UK Functional Foods Market Size & Outlook, 2023-2030, Grand View Research 

2 Ipsos for Tetra Pak Quantitative Survey on Health & Nutrition 2023 – Brazil, China, Germany, India, Kenya, South Africa, South Korea, Spain, the UK and the USA 

3 Nielsen, Global Health & Wellness Survey, 2015; CleanEating WGSN 2016

Powered by Labrador CMS