Ardalan Fadai er handelsanalytiker i Nets.
Ardalan Fadai er handelsanalytiker i Nets.

Ny rapport fra Nets: Netthandelen øker igjen

Tall fra Nets' ferske e-handelsrapport viser at nordmenn i 2021 totalt brukte 161.1 milliarder på netthandel. Ettersom verden er åpnet opp igjen, ble en stor andel av pengene brukt på reiser.

Publisert

Nordmenns netthandel økte med totalt fem prosent i året som gikk. For den eldre aldersgruppen var økningen på hele 11 prosent. Hele 69 prosent av de mellom 65 og 79 år handlet på nett i fjor.

Ardalan Fadai, handelsanalytiker i Nets, sier pandemien har påvirket og endret netthandelen for alltid.

– Mens pris var avgjørende før pandemien, ser vi nå at bekvemmelighet er viktigst. Vi ser også at flere fra den eldre garde handler på nett, sier han.

Omveltning på grunn av pandemien

Netthandelen, som tradisjonelt har vokst hvert år, var i 2020 gjennom en omveltning grunnet pandemien. Nordmenns pengebruk over nettet gikk ned for første gang. Det til tross for at flere enn noen gang faktisk handler på nett. Årsaken til nedgangen er at de store kategoriene som reiser og kultur- og sportsarrangementer gikk drastisk ned. Nesten til null under nedstengningen.

– Kategorien for fysiske produkter økte derimot kraftig ettersom folk måtte holde seg hjemme. Selv om pandemien og restriksjoner preget første halvdel av 2021, snudde det totale netthandelsmarkedet og økte med drøye fem prosent fra 156,4 milliarder til 161,6 milliarder, sier Ardalan Fadai.

Fysiske produkter fortsatt størst på nett

Som i fjor, er fysiske produkter den klart største kategorien med 82,8 milliarder kroner. Likevel ser vi en liten nedgang fra 84,7 milliarder i fjor til 82,8 milliarder i år.

– Rekordøkningen på hele 30 prosent i 2020 som følge av pandemien, ble vanskelig å matche. Vi kunne igjen besøke fysiske butikker, og mange hadde allerede investert mye i boligen i 2020 i form av oppussing og investering i hjemmeelektronikk, sier Ardalan Fadai.

– Pandemiens innvirkning på handlevanene må ikke undervurderes selv om mange fortsatt vil ta turen til butikk. Rekordmange nordmenn har vent seg til å gjøre store deler av handlingen foran skjermen, legger han til.

Nedgang i elektronikk og sexleketøy

Blant taperne finner vi forbrukerelektronikk som falt med 16,5 prosent. Produkter relatert til hage og bygg gikk også ned med 15 prosent etter en eksplosiv økning i 2020. Andre underkategorier som sier litt om hvordan nordmenn tilbrakte tiden i fjor, er at omsetningen på erotikkprodukter og sexleketøy ble halvert fra året før. I kategoriene sport og friluftsliv er det en markant økning.

Comeback for reiselivet

Kategorien reiseliv gjorde et sterkt comeback i fjor med mer enn doblet omsetning sammenlignet med året før. De tradisjonelle pakkereisene økte fra 0,8 til 1,8 milliarder, mens antall solgte flybilletter økte med 52 prosent fra 10,3 til 15,7 milliarder. Dette er imidlertid sammenlignet med det verste året bransjen noen gang har hatt.

– Reiselivskategorien som gikk drastisk ned i 2020 grunnet pandemien gjorde et skikkelig comeback i fjor. Til tross for restriksjoner og sterkt klimafokus ble det mange turer. Men kategorien er langt unna sine glansdager. Vi må se en dobling fra dagens nivå for å nå omsetningen i 2019, sier Ardalan Fadai.

– Utgifter til parkering økte med 1,6 milliarder fra året før. Noe som kanskje sier at mange satset på bilferie innenfor landets grenser, legger han til.

Løft for service og tjenester

Denne kategorien som inkluderer både strømmetjenester og billetter til forskjellige arrangementer, fikk et solid løft i 2021 fra 30,8 til 34,1 milliarder. Billettkjøp alene vokste med hele 35 prosent.

Da restriksjonene lettet noe på slutten av året, førte det til en kraftig vekst i arrangementer. For eksempel økte billetter til kultur- og sportsarrangementer med fem milliarder kroner sammenlignet med 2020. Veksten vil sannsynligvis fortsette i 2022 ettersom restriksjonene nå er fjernet.

– Vi har kun fått en forsmak på veksten i tjeneste- og servicekategorien på grunn av et stort behov hos nordmenn for å delta på kultur- og idrettsarrangementer, sier Ardalan Fadai.

Nets, som er en del europeiske Nexi Group, måler hvert år hvor mye nordmenn netthandler. De siste 14 årene har det vært en sterk vekst med unntak av 2020. I den første undersøkelsen i 2007, var nordmenns totale nettforbruk på 20,1 milliarder.

2019 slo markedet nok en ny rekord med svimlende 163,4 milliarder. (Pressemelding)

Powered by Labrador CMS