Rami Mouna sørger for at Audien
blir like skinnende ren på innsiden
som utvendig.Foto: Ivar Kvistum
Pleier bilen mens kundene handler på kjøpesenteret
Vi er i en utviklingsfase,
og ønsker å tilby flere
tjenester, utvikle konseptet
og vokse, sier Ove
Hagen, gründeren av
Handz On.
Tove Sissel LarsgårdTove SisselLarsgårdTove Sissel LarsgårdJournalist i Retailmagasinet
Publisert
Annonse
Annonse
Tilbudet er allerede mangesidig og spenner fra alle slags bilpleiebehandlinger til bulk-oppretting (PDR), hjulskift, dekkomlegging og bruktbilsalgsassistanse.
– Alle våre tjenester skal være enkle å bruke for kunden, og vi skal være der folk ferdes, sier Ove Hagen.
Mange benytter muligheten til å handle, eller andre ærender på senteret, mens de får utført behandling på bilen. Konseptet er enkelt, kunden bestiller stort sett tid på forhånd, parkerer bilen på reserverte p-plasser tilhørende butikken, og får en SMS med beskjed når bilen er ferdig. Noen ganger kan de tilby drop-in, men ventetiden kan fort bli lengre da, så Hagen anbefaler å bestille tid på forhånd, spesielt i høysesong.
Retailmagasinet møter Ove Hagen og Sabah Omar Ali på Strømmen Storsenter hvor de har en av butikkene sine. Den er under oppussing og er ikke helt ferdig ennå, men driften går for fullt likevel.
Sabah Omar Ali og Ove Hagen utenfor butikken på Strømmen Storsenter.Foto: Tove Sissel Larsgård
Ove Hagen har bakgrunn fra bank og forsikring (15 år), har jobbet som regionssjef i ISS (11 år), har militær utdanning og tjenestegjort i utlandet. Han gikk av som løytnant i Heimevernet for en del år siden. Videre har han lang ledererfaring fra idrettsorganisasjon og har i perioder vært tillitsvalg i arbeidslivet.
Saba Ali er driftsansvarlig for alle butikkene, sitter i styret og er inne på eiersiden. Han har vært med som butikkleder/franchisetaker siden 2011, jobber nå sentralt i Handz On og har samtidig to partnerteam som han driver butikkene i Sandvika Storsenter og på Strømmen Storsenter med. Han har lang erfaring ute i drift, er superbruker for ulike operative systemer, er opplærings- og oppfølgingsansvarlig og gir nødvendig support til franchisetakerne/butikkdriverne.
Idéen
Hagen forteller om hvordan forretningsidéen til bilpleiekjeden oppsto:
– Jeg hadde idéen på midten av 1990-tallet om at det å tilby bilpleietjenester der folk ferdes, der de parkerte og utførte andre gjøremål, ville være noe bileiere kom til å benytte seg av. På det tidspunktet var ikke markedet skikkelig modent. Bilparken ble først på 2000-tallet slik vi kjenner den i dag, med dyre og flotte biler som kundene etter hvert ønsket at profesjonelle bilpleieaktører skulle vaske og vedlikeholde. Gårdeiere/kjøpesentre tilbød den gang begrenset med plass til aktører og butikker som leverte tjenester. Det var stort sett en miks av tradisjonelle butikker som solgte varer.
– Car Cleaning Company åpnet sitt første bilpleieanlegg på et kjøpesenter utenfor Bergen i 2005. Dette var et pilotanlegg som gav selskapet «A proof of consept». To år senere ble Handz On etablert på Østlandet. Disse to selskapene samarbeidet i mange år, inntil det ble foretatt en vellykket sammenslåing i 2019.
Ibrahim Ismail Alibrahim gir en Skoda et grundig skumbad.Foto: Ivar Kvistum
Ligger på kjøpesenteret
I dag har kjeden totalt 13 butikker i Norge og en i Sverige. Alle ligger plassert i tilknytning til kjøpesentre. Butikken på Forus i Stavanger ligger riktignok ca. 100 meter unna et kjøpesenter og er den eneste hvor de ikke er leietaker hos et kjøpesenter. For alle deres andre butikker/bilpleieanlegg leier Handz On lokaler på kjøpesentre.
– Alle våre butikker er franchisedrevne. Dette er en driftsform som vi har god erfaring med, sier Hagen. Han forteller videre at de stadig er på jakt etter nye drivere.
Mange drivere rekrutteres gjennom egne kontaktnett og familie/venner. Sosiale medier, rekrutteringsbyrå, og Finn.no er også brukt i rekrutteringsarbeidet.
Egenreklame er best, mener kjedesjefen og sier at de også har lagt ut litt info om dette på sine hjemmesider.
Hagen forteller om mange trofaste drivere som har holdt på i mange år. I butikken ved Ski Storsenter, som er den eldste, har de hatt samme driver siden 2007.
Sabah Ali som er butikkleder for to store avdelinger, sier at stabile drivere er et pluss.
– Det bygger kompetanse, og viser at det er lønnsomt å fortsette. Det er viktig med driftsfokus, sette butikkens ve og vel i høysetet og ha et ønske om å lykkes.
Handz On har ambisjoner om å vokse med flere avdelinger i Norge. På sikt er resten av Norden også et marked de ønsker å etablere seg i. I øyeblikket kan ikke Hagen gå ut med noe konkret om hvor neste butikk kommer, men slik det ser ut nå så vil det skje i Norge.
– Vi har kontakt med mange gårdeiere, men trenger flere kandidater som er interessert i å bli butikkdriver/franchisetaker, sier Hagen.
Rami Mouna sørger for at han kan speile seg i panseret
på en Audi.Foto: Ivar Kvistum
God opplæring
Alle som skal drive en Handz On avdeling må gjennomføre kurs/opplæring. Praksisperioden, før man får drive sin egen butikk, kan variere en god del i forhold til butikkdriver/franchisetaker sin kompetanse og erfaring. De fleste må regne med noen uker med opplæring før de får ansvar for en butikk. Oppfølgingen vil være tett før, under og etter butikktildelingen.
Kjeden tilbyr alt som har med datasystemer, kasseløsning, HMS og opplæring. Som franchisetaker er det viktig at man er lojal til konseptet.
Ledelsen reiser ut på besøk etter avtale og bistår om det skulle være behov for hjelp.
To ganger i året arrangeres det fysiske butikkledersamlinger. I tillegg gjennomføres det regelmessige teamsmøter med butikklederne. Det er etablert et markedsråd bestående av fire butikkledere + Ali og Hagen fra sentralledelsen.
Attraktive leietakere
– Flere kjøpesentre rundt om i Norge har tatt kontakt med Handz On om butikketablering. Det setter vi stor pris på. Vår etablering i Strömstad Shoppingcenter i Sverige i fjor, er et godt eksempel på dette, sier Hagen.
Handz On leier lokalene, men for å få til velfungerende bilpleieanlegg i et kjøpesenter, trengs store investeringer i lokaler og utstyr. De har siden starten brukt over 50 millioner kroner i å bygge bilpleieanlegg på annen manns grunn.
Nesten alle butikkene tilbyr det samme tjenestespekteret, med noen få unntak. De mest etterspurte tjenestene er innvendig og utvendig vask, polering, lakkrens og polering, keramisk lakkforsegling. Hjulskift om våren og høsten, er en svært populær tjeneste.
Dekkhotell tilbys de fleste steder, enten i kraft av at Handz On har sitt eget lager ved kjøpesenteret eller gjennom et fjernlager.
Kjeden kan tilby bilpleie mens kunden er på ferie, dette kan være større tidkrevende bilpleiepakker til kunder som skal reise i 1–3 dager. Da blir kundens bil oppbevart trygt i lokalene i denne begrensede perioden.
Kundene
– Våre kunder er noenlunde likt fordelt mellom menn og kvinner, i hovedsak alder 35 år og oppover. Vi har mange pensjonister, forteller Hagen.
Handz On har gjennomført ulike former for kundetilfredshetsundersøkelser, både gjennom eksterne leverandører og internt. I tillegg så får butikklederne (de som betjener kundemottaket) daglige tilbakemeldinger fra kunder.
– I sum så er vi strålende fornøyd med kundetilfredsheten blant våre kunder. Det jobbes imidlertid med å ytterligere forbedre kundeopplevelsen. I den forbindelse kan kunder legge igjen sine Google-anmeldelser direkte etter at bilen er overlevert, dvs. rett etter utført bilpleie. I kundemottakene står det en Google Tag/NFC som gjør dette meget enkelt for kundene. Høysesong er mellom påske og 17. mai, og i oktober/november, da er det hjulskift, vask og polering som gjelder.
– Folk burde være flinkere til å vaske bilen sin oftere om vinteren når det er mye salt og skitt som setter seg på bilen. Her er potensialet stort, sier Hagen.
Hos Handz On på Sandvika Storsenter blir du tatt imot av (fra venstre) Delshad Rasul, Ibrahim Ismail Alibrahim og Rami
Mouna. Foto: Ivar KvistumFoto: Ivar Kvistum
Kundeklubb
De har fordelsklubb/kundeklubb med rundt 140.000 medlemmer, og medlemsmassen vokser jevnt og trutt. For å holde kontakt med disse sender de ut noen få tilbud i året på SMS, noe som er relevant og populært.
På Strømmen Storsenter har de en egen avtale med Espresso House, så om kundene ønsker det, kan de gå dit og ta en gratis kopp kaffe mens de venter.
– Det er viktig å bygge lojalitet og gi kunden noen goder, sier Hagen.
Han forteller også at de tenker miljø. Alle kundeklubbmedlemmer som leverer bilen sin til behandling, kan få fylt opp vindusspylertanken på kjøpet. Dette er innført som en kundefordel og som et miljøtiltak for å erstatte salg av plastdunker med spylervæske. Nå kjøper Handz On inn 200 liters fat med vindusspylerkonsentrat og benytter blandepistol når påfylling skjer som en gratis tilleggstjeneste til kundeklubbmedlemmer som kjøper bilpleietjenester.
Handz On
Investert over 50 millioner kroner i bilpleieanlegg
Ca. 70.000 betalende privatkunder pr. år
Over 140.000 medlemmer i kundeklubb/fordelsklubb
Omsetning på 101 millioner kroner inkl. moms i 2024.
18 % økning i omsetning hittil i år sammenlignet med samme periode i fjor
Bruktbilsalg
Et forholdsvis nytt forretningsområde som Handz On tilbyr, er hjelp til salg av bruktbil. Dette gjøres i samarbeid med Car4Sale.
Alt av logistikk håndteres av Handz On, inkludert vask, klargjøring, bildemateriale, fremvisning og selve overleveringen av bilen til kjøper.
Car4Sale tar seg av salgsprosessen og alt nødvendig papirarbeid. I fjor ble det solgt over 1000 bruktbiler for kunder på denne måten.
Det jobbes med til å legge ved bilpleiehistorikken på samme måte som en verkstedhistorikk, og dette er salgsfremmende.
Det visuelle er viktig, og kunden kan logge inn på «min side» for å se hva som er gjort ved salg. Målet her er igjen å gjøre alt så lett som mulig for kunden.
Gavekort på bilpleie er også en forretningsidé som er voksende.
– Dette er mer personlig enn et vanlig gavekort, mener Hagen, og tror mange setter pris på å få litt bilpleie i gave til bursdager, jul, fars- og morsdag, etc.
Alle butikkene har rutiner for sortering av ulike avfallstyper,
i tråd med gjeldende krav og retningslinjer.Foto: Tove Sissel Larsgård
Tenker miljø
– Vi tar miljøansvar der vi klarer det, sier den snakkesalige Bergenseren. Dessverre er ikke gode og effektive produkter alltid så skånsomme som ønskelig. Ved Handz On Auto Care tar vi miljøet på alvor. Alle våre behandlinger inkluderer ansvarlig håndtering av avløpsvann.
I alle vaskehallene har de installert godkjente oljeutskillere, de har prøvetaking og rapportering til kommunale myndigheter og per dags dato er det ingen miljømerknader.
I tillegg har alle butikkene rutiner for sortering av ulike avfallstyper, i tråd med gjeldende krav og retningslinjer.
– På vårt bilpleieanlegg i Sverige har vi fått installert et topp moderne renseanlegg. Vi er blant de første i Sverige som har dette, sier Hagen.
Han legger til at det er enda strengere regler i Sverige enn i Norge.