Marc Lauge i Oslo har tatt et valg på vegne av kundene. Forretningen har bestemt seg for å bare selge jeans som er økologiske, noe det har vist seg at kundene var klare for. Med tiden skal det økologiske sortimentet omfatte mer enn jeans.

Butikk gjør alle jeans økologiske og selger 15 prosent flere

Marc Lauge i Oslo selger nå kun økologiske jeans. Kundene behøver ikke lenger å lete etter Ø-merker hvis de ønsker å kjøpe økologiske klær. Beslutningen har hatt positiv effekt på omsetningen.

Marc Lauge i Oslo har tatt et valg på vegne av kundene. Forretningen har bestemt seg for å bare selge jeans som er økologiske, noe det har vist seg at kundene var klare for. Salget av jeans har økt med 15 prosent etter omlegningen til utelukkende å tilby økologiske alternativer.

– Økologi og bærekraft innen mote er en jungel for kundene å ha oversikt over. Jeg kan knapt finne ut av det selv, og jeg står på den andre siden av disken. Derfor har vi forsøkt å gjøre det enklere ved å gjøre samtlige jeans økologiske, slik at man som kunde ikke behøver å ta stilling til alle verdens merkeordninger, sier butikksjef i Mappstore Oslo, Lisa Kaspersen.

Full økologi på lengre sikt

Hos Marc Lauge er det meningen at det økologiske sortimentet skal vokse med tiden og omfatte mer enn jeans. Forretningen i Oslo er en av tre på landsplan som drives av grunnlegger Bjarke Lauge Christensen og hans to sønner, Marc Lauge og Thomas Lauge Christensen.

– Vi har holdt prisøkningen så liten som mulig, også fordi det er den veien vi ønsker å gå. Vi er først og fremst et jeansmerke, og derfor har vi startet der. Etter hvert ønsker vi å legge om alt vi omsetter til økologisk produksjon. Vi må bare ta det i et tempo som er mulig, sier Thomas Lauge Christensen, som er retail manager hos Marc Lauge.

En hjelpende hånd til kundene

Hvis kundene nøler med å ta økologiske valg, handler det ifølge forbruksekspert Ole Storm Jørgensen ikke om at de ikke ønsker økologiske klær, men om usikkerhet på området.

– Det er altfor mange merkeordninger å forholde seg til for forbrukerne, og det er veldig mye man må sette seg inn i for å kunne skille bærekraft fra klimakompensasjon eller økologi fra fair trade. Derfor må man som virksomhet hjelpe forbrukerne ved å gjøre det enklere for dem, sier Ole Storm Jørgensen, som er lektor ved Erhvervsakademi Dania.

– Vi kjøper så mange produkter i dag at vi ikke har tid til å undersøke hver eneste detalj rundt hvert kjøp. Hvis man som merkevare klarer å bygge tillit hos forbrukerne, gjør man tilværelsen enklere for dem. Når det er gjort, er det ekstremt viktig å sørge for å opprettholde denne tilliten, tilføyer Ole Storm Jørgensen.

Powered by Labrador CMS