Knowit investerer tungt i teknologien Zizr som har som mål å fjerne netthandelsreturer som skyldes størrelse og passform.

Zizr vil løse størrelsesproblemet som gir høy returandel i netthandelen

Returandelen er skremmende høy for mange netthandlere i motebransjen. Det går utover inntjeningen og er i tillegg er uheldig for bærekraft og miljø. Zizr har som målsetting å fjerne de unødvendige returene som skyldes størrelse og passform.

Publisert

Zizr vil bli den store, globale løsningen på retur-problemet. Det skal de få til ved å anbefale riktig størrelse for kunden i den aktuelle nettbutikken basert på kjøps- og returhistorikk, produktinformasjon fra produsentene og brukeranmeldelser.

Bård Spilling er VP Sales i Zizr.

Zizr har fokus på kundereisen og kaller det «Next Generation Shopping Experience».

– Bærekraft, miljø og returproblematikk er selvsagt viktig samtidig som vi fokuserer på å gi kundene som handler i din nettbutikk gode personlig råd også når de handler på nett. Konsekvensen er at de ikke behøver å bestille flere størrelser for så å returnere de som ikke passer, sier Bård Spilling, VP Sales i Zizr, til Retailmagasinet.

En undersøkelse fra Universitetet i Göteborg viste at 79% av alle nettreturer for klær og sko skyldes feil størrelse og passform.

25% av alle nettreturer blir kastet.

Alle kunder får sin personlige Zizr.id

Blant retailerne som så langt har tatt bruk Zizr er Suser i Sivet, Follestad, Companies, Kleins, Anton Sport og Ferner Jacobsen.

Konsumentene som bruker Zizr får sin egen personlige Zizr.id som fungerer på tvers av alle netthandlere som bruker løsningen.

Zizr gir en hyper-personifisert kundereise som gir anbefaling om riktig størrelse og passform og hvor kunden kan bli presentert for de varene som passer, basert på sine personlige preferanser.

Dette gjør Zizr basert på kundens tidligere kjøp, produktkataloger og feedback.

– Husk at hva som passer og hva du liker, er høyst personlig. For damer kan det være så enkelt som om en bukse sitter fint over rumpa. Noen liker ting stort og andre trangt. Vi spør ikke om kroppsmål eller fasong, sier Spilling.

Undersøkelser viser at en slik tjeneste bør være uavhengig, og at kundene ønsker en tjeneste som virker på tvers av ulike nettsider.

Anton Sport er en av retailerne som har tatt i bruk Zizr.

– Når en kunde som har en Zizr.id har handlet hos Follestad eller Ferner og kommer inn på nettbutikken til Anton Sport, kan historikk fra tidligere kjøp brukes selv om det er første gang de er inne på siden. Om en ny butikk eller kjede kobler seg på, kan vi bruke gammel kjøpshistorikk til å finne anbefalinger så fort de oppretter en Zizr.id, forklarer Spilling.

Zizr baserer seg på maskinlæring og bruker kjøpsdata og returhistorikk og matcher dette med Zizr-tvillinger som bruker samme størrelse på flere felles produkter. Presisjonen i anbefalingene øker jo flere som bruker løsningen.

– Datasikkerhet står selvsagt i høysetet, understreker Spilling.

Ruller ut, både i Norge og utenlands

Konsekvensen av å bruke Zizr er en bedre kundeopplevelse med økt trygghet for å kjøpe riktig størrelse og passform. Dette fører til økt lønnsomhet for butikkene med høyere konvertering, færre returer og bedre innkjøpsinnsikt. Miljøgevinsten av færre returer og mindre overproduksjon er stor.

– Vi har vært på luften i snart ett år og har gode tall på at tjenesten virker. Det er ikke kostbart å ta i bruk tjenesten, og installasjon går stadig smidigere og raskere. Vi har begynt å gjøre avtaler med utenlandske nettbutikker og vil etter hvert tilby tjenesten på mer enn ti språk, avslutter Bård Spilling.

Knowit tok tak i problemet

Hovedeier i Zizr er IT-selskapet Knowit som har 4.000 ansatte i Norden og er børsnotert i Stockholm. Oppstarten skjedde da IT-teknologen Petter Hellevik, en av gründerne, skulle bestille seg et par sko på nett. Han var usikker på hvilken størrelse han skulle velge, og droppet handelen. Han spurte seg om hvorfor sko- og tekstilbransjen ikke har løst dette problemet for konsumentene.

Knowit kjørte en AB-test mot en gruppe konsumenter og spurte om hva skulle til for at de skulle bli komfortable med å kjøpe klær og sko på nett. Svaret var at det måtte komme en løsning som fungerte på tvers av alle nettbutikker. Kundene orker ikke å forholde seg til om størrelser passer på tvers av flere merker.

Programvareutviklingen har nå pågått i fire år og gjøres hos Knowit i Oslo.

Powered by Labrador CMS