Gjennom åpning av varehus er nå Elektroimportøren blitt en omnikanal-aktør både i Norge og Sverige.

Nå driver Elektroimportøren omnikanal også i Sverige – åpnet varehus

På LinkedIn skriver Elektroimportøren at de muligens er litt "gærne". For mens retailere flest nå justerer litt ned, bestemte de seg for å justere opp gjennom å åpne varehus i Sverige.

Publisert

Elektroimportøren viser til at en hel rekke svenske kjeder har hatt suksess i Norge, f eks IKEA, Biltema, Jula, Rusta, Clas Ohlson og Kjell & Company. De mener at det hadde vært fint om et opprinnelig norsk konsept kunne få til en retail-suksess i Sverige og håper at mange heier på dem.

Kjøpte Elbutik i fjor

I januar i fjor kjøpte Elektroimportøren det svenske selskapet Elbutik for ca 235 millioner SEK.

Toppsjefen Andreas Niss kommenterte da at Elbutik lignet på Elektroimportøren slik de så ut i 2014 da Herkules kjøpte selskapet av gründeren (utdypes lenger ned i saken). Likheten gikk på måten også Elbutik utfordret markedet på gjennom å tilby et bredt vareutvalg til lave priser.

Målet med kjøpet av Elbutik var å bruke selskapet som et utgangspunkt for å skape en svensk omnikanal-aktør ved å trekke veksler på retail-kunnskapen og erfaringene i Norge sammen med Elbutiks lokale kunnskap om produkt og marked i Sverige.

­– Vi mener at selskapene er en god match ettersom vi har en lik bedriftskultur. De er flinke på å drive nettbutikk i Sverige, mens vi har kompetanse i å rulle ut butikker og varehus, sa Niss til Finansavisen.

Og nå realiseres altså disse planene. Med et fysisk varehus er de blitt en omnikanal-aktør også i Sverige. Varehuset er på 1 900 m2 og ligger i Veddesta Handelsplats i Järfälla utenfor Stockholm.

Historien

Elektroimportøren ble startet av Per Norman Nielsen i 1994. Han var opprinnelig heismontør, men falt ned i en heissjakt og ødela skulderen og måtte forlate yrket. Han ble trygdet, men ville gjøre noe annet enn å leve av trygd. Til Romerikes Blad fortalte han at han solgte sin gamle Mazda for å få 50.000 kr til å starte med import av elektromateriell. Etter en noe treg start, skjøt omsetningen fart.

– Elektroimportøren bidro til at stikkontakter, dimmere og brytere ble mer tilgjengelig, sa han til Dagens Næringsliv.

Etter 20 år var omsetningen kommet opp i 200 millioner kroner. Da solgte Nielsen selskapet til investeringsfondet Herkules. Noe av pengene han fikk ved salget brukte han til å etablere Unilamp Norden som importerer innen- og utendørs belysningsprodukter fra thailandske Unilamp med grossister i Norden som hovedkunder. I 2021 hadde Unilamp kommet opp i en omsetning på 170 millioner med nesten 20% i driftsmargin. Å lykkes som gründer én gang er vanskelig nok, og Per Norman Nielsen har altså klart det to ganger.

Sønnen Joakim Gulbrandsen Nielsen er med i virksomheten, både i driften og på eiersiden.

Fond har bygget videre

Herkules gjorde Elektroimportøren til en milliardbedrift. I 2020 ble retaileren børsnotert, og siden har Herkules gradvis solgt seg ned, med stor gevinst.

Fondet Aeternum Capital har gått motsatt vei og kjøpt seg opp og blitt en betydelig eier.

Powered by Labrador CMS