Apple troner fortsatt på merketoppen
Fortsatt holder Apple stillingen som verdens sterkeste og mest verdifulle merkevare på konsulentselskapet Interbrands årlige, globale rangering.
Bak følger Microsoft, Amazon, Google, og – første ikke-amerikanske – Samsung.
Store, svenske retail-navn som Ikea og H&M sliter med å holde stillingen og plasserer seg som henholdsvis nummer 35 og 68 på rangeringen.
Derimot har Lego fått status som «top riser» og seiler inn på en 50. plass. Det samme gjelder svenske Spotify, som lander på plass nummer 58.
Nettstedet Chain Store Age konstaterer at årets rapport viser at mange luksusmerker sliter mer enn før med å hevde seg, med Hermès som et unntak. Det henger sammen med at prisvekst etter pandemien skremmer bort mange middeklassekunder og dermed gir motvind for merker som Louis Vuitton, Gucci og Chanel.
Interbrands rangering bygger på seks ulike kriterier:
* Omsetning, der en betydelig andel må hentes utenfor eget hjemmemarked.
* Nærvær, i form av global synlighet og betydning i voksende markeder.
* Tilgjengelige data om merkets øknomiske prestasjoner.
* Lønnsomhet over tid.
* Oppmerksomhet og synlighet i viktige markeder over hele verden.
* I tillegg kommer faktoren Brand Strength, som er Interbrands egen vekting av ti ulike målefaktorer.
Flere retailnotiser
-
Matprisene stiger – overskuddet øker
-
Gucci, Chloe og Loewe får megabøter fra EU
-
Matprisene falt med 1,2 prosent i september
-
Forsiktig prisvekst i september
-
Den norske brilleprodusenten Kaibosh er konkurs
-
Kjøttimporten opp 50 prosent så langt i år
-
Dropper forbud mot forskjeller i innkjøpspriser
-
Nei til søndagsåpent for cruiseturister i Måløy
-
Shein åpner sine første fysiske butikker
-
100% Trumf-bonus på «ikke helt perfekte» grønnsaker og frukt i SPAR
-
Alibaba og Nvidia inngår samarbeid
-
Liten oppgang i detaljhandelen
-
Fretex i krise – innsamlingsbokser i fare
-
Bubs popper opp i New York City
-
DHL Express Norge øker prisene
-
Kina: Fall i industriproduksjon og detaljhandel
-
Bedre resultat enn ventet for H&M
-
Trump-toll rammer klesprodusent
-
Butikkbygg i Ørland raste sammen i voldsom brann
-
Koffeinfri Coca-Cola for første gang i Norge