Apple troner fortsatt på merketoppen

Fortsatt holder Apple stillingen som verdens sterkeste og mest verdifulle merkevare på konsulentselskapet Interbrands årlige, globale rangering.

Bak følger Microsoft, Amazon, Google, og – første ikke-amerikanske – Samsung.

Store, svenske retail-navn som Ikea og H&M sliter med å holde stillingen og plasserer seg som henholdsvis nummer 35 og 68 på rangeringen.

Derimot har Lego fått status som «top riser» og seiler inn på en 50. plass. Det samme gjelder svenske Spotify, som lander på plass nummer 58.

Nettstedet Chain Store Age konstaterer at årets rapport viser at mange luksusmerker sliter mer enn før med å hevde seg, med Hermès som et unntak. Det henger sammen med at prisvekst etter pandemien skremmer bort mange middeklassekunder og dermed gir motvind for merker som Louis Vuitton, Gucci og Chanel.

Interbrands rangering bygger på seks ulike kriterier:
* Omsetning, der en betydelig andel må hentes utenfor eget hjemmemarked.
* Nærvær, i form av global synlighet og betydning i voksende markeder.
* Tilgjengelige data om merkets øknomiske prestasjoner.
* Lønnsomhet over tid.
* Oppmerksomhet og synlighet i viktige markeder over hele verden.
* I tillegg kommer faktoren Brand Strength, som er Interbrands egen vekting av ti ulike målefaktorer.

Powered by Labrador CMS