Walley er sterke i Sverige og Finland, og satser nå på vekst også i Norge.

Med Walley skal Collector Bank bli mer kjent og styrke sin posisjon i Norge

Collector Bank er blant topp 3 i Norden og skal bli mer kjent og vokse i Norge. Rebranding og tilpasning av løsningene til hver enkelt kundes behov skal bidra til det.

Publisert

Collector Bank var tidlig ute med betalingsløsninger: helt siden 2005. Starten var kjøpet av finansdelen av et postordreselskap, og siden har de vokst jevnt og trutt. Men de har en mindre posisjon i Norge enn de har i Sverige og Finland. Nå kunngjør Collector Bank at de har tydelige ambisjoner om vekst også her til lands.

Collector Bank er børsnotert og topp 3 i Norden. De har hatt en fin utvikling, men erkjenner at de ikke så godt kjent som størrelsen skulle tilsi. De satser derfor på å bli mer lagt merke til framover og har i høst markedsført betalingsløsningen under den nye profilen Walley.

– Vi holder oss til Norden og retter oss mot mellomstore og større retailere hvor vi kan være strategisk partner. Vi vil høres og synes mer framover og ta mer plass, sier Mikael Anstrin, General Manager for Walley, til Retailmagasinet.

Byggmax og Power er blant kundene i Norge, og flere nye skal være på vei.

Makeover

Et element for å bli bedre kjent er rebranding til Walley i hele Norden. Med nytt varemerke skal de tydeligere få fram hva de står for.

Samtidig med rebrandingen har Walley gått over alle sine produkter.

– Blant annet har vi gjort en total makeover av checkout-løsningen, forteller Anstrin.

Mikael Anstrin er General Manager for Walley.

Netthandlere kan nå tilby sine kunder et smidigere grensesnitt.

– Innen betalingsløsninger handler det om brukeropplevelse og teknologi. Ting skal fungere, enkelt og smidig. Og det skal være trygt og sikkert, sier Anstrin.

Mobilbetaling tilbys ved at Vipps er lagt til, og tilsvarende Swish i Sverige og MobilePay i Danmark.

Walley satser mer på sluttkunder og self service-tjenester.

Lanseringen av en ny Merchant hub har forenklet administrasjons-, ordre- og fakturahåndtering for rundt 600 retailere.

De har også lansert Walley app hvor kundene har oversikt over sine kjøp og betalinger. Her får man også betalingspåminnelser.

– Vi har fått god feedback på alt som vi har gjort med løsningene våre, forteller Anstrin.

Basert på kundenes ønsker

Walley skal være retailernes partner når de skal vokse og hjelpe dem med å bli konkurransedyktige.

– Vi anstrenger oss og skreddersyr løsninger etter kundenes behov, og det får vi god feedback på, sier Anstrin.

At de hele tiden utvikler nye funksjoner ut fra kundenes behov, har blitt deres mantra. Det skal også komme til stor nytte for deres øvrige kunder.

Walley har ikke standardintegrasjoner. I stedet bygger de integrasjoner sammen med den enkelte kunde. Hver kunde har sitt eget oppsett, gjerne en blanding av egne løsninger og med partnere.

Det finnes standardløsninger på markedet for betalingsløsninger, men der er ikke Walley best.

– Det er lett å velge et standardprodukt for å komme raskt i gang. Men etter hvert vokser man og merker kanskje at en standardløsning ikke er rett lenger, sier Anstrin.

Når en retailer skal bytte betalingsløsning, bør han spørre seg hva han kan gjøre for å bli enda mer konkurransedyktig. Hvor ønsker de å være om tre år? Hva med sluttkundene? Skal man tilby Vipps? Hva med online?

– Det er når vi kan være strategisk partner at vi aller mest kommer til vår rett, sier Anstrin.

Trender

Framover tror han at det vil bli en mer integrert opplevelse ved at checkout-løsning kobles med fraktmodul, betalingsløsning og lojalitetsprogram.

Det gjelder å knytte disse sammen til et økosystem for både retaileren og sluttkunden.

Og da skapes mye data og innsikt.

– I dette spiller betalinger en sentral rolle. Nøkkelen ligger i identifisering. Vet man hvem kunden er og har troverdighet og trygghet som bankaktør, kan man skape innsikt og skape gode tilbud, påpeker Anstrin.

B2B og B2C

Walley er inne i både B2C og B2B, og de tror på B2B-trenden.

– I de fleste bransjer i B2C er det tøff konkurranse, derimot er det mer åpent i B2B netthandel. Hvordan skal mindre virksomheter enklere kunne handle på nett? Potensialet er større her enn i B2C, avslutter Mikael Anstrin.

Powered by Labrador CMS