Ill. foto fra Søstrene Grene på Galleriet i Bergen.

Fullt på lagrene til Søstrene Grene – og velter ikke kostnadsøkninger over på kundene

Høye lagernivåer og økende kostnader, som ikke veltes over på kundene, skaper utfordringer for Søstrene Grene.

Publisert

Da det ble forstyrrelser i forsyningskjedene, valgte den Søstrene Grene å bestille ekstra varer for sikkerhets skyld.

Mikkel Grene

Kjeden fikk sine leveranser i tide, og samtidig merker de mindre kjøpelyst fra kundene. Det har skapt foreløpig plassmangel på lageret og i havnene, skriver Børsen, gjengitt av detailfolk.dk.

– Så langt har vi vi greid å løse det, men vi kommer til å bruke mer penger på å lagre varer rundt omkring, sier adm.dir. Mikkel Grene til den danske avisen.

Søstrene Grene

Søstrene Grene har mer enn 250 butikker i 15 land og nettbutikker i Danmark, Norge, Sverige, Tyskland, Nederland og Frankrike samt partnerdrevne nettbutikker i Sveits og IslandSøstrene Grene

Grene legger til at det kan bli en voksende utfordring i løpet av de kommende månedene, da det er vanskelig å finne plass til alle varene som er sendt gjennom systemet, erkjenner han.

Absorberer prisøkningene

Fylte lagre er ikke den eneste utfordringen Søstrene Grene står overfor p.t. Som alle andre sliter også butikkjeden med stigende energipriser.

Søstrene Grene vil ikke velte kostnadsøkningene over på kundene og har valgt å kjøre med mindre fortjeneste på produktene sine. De ønsker ikke å la prisene stige like mye ut mot sluttkunden som sine innpriser fra leverandørene og kostnadene.

– Derfor vil vi absorbere de fleste prisøkningene fremfor å sende dem direkte videre, sier Mikkel Grene.

Powered by Labrador CMS