Petter Nordbø i Slettvoll Stavanger er Årets franchisetaker 2022.

Årets franchisetaker 2022: Å være tro mot konseptet gir best resultater

Petter Nordbø i Slettvoll Stavanger ble i går kåret til Årets franchisetaker. Han mener at å være tro mot konseptet er en suksessfaktor.

Publisert

Petter Nordbø er Årets franchisetaker 2022.

– Det er en ære og en anerkjennelse å vinne, sier han til Retailmagasinet.

Nordbø startet butikken i Stavanger høsten 2005, og han satte seg tre tydelige mål da butikken ble startet, alle nokså hårete:

1. Å ha den fineste møbel- og interiørbutikken i distriktet.

2. Å være best på service.

3. Å være best på inntjening i bransjen

– Mange sier at de skal være best på service, men vi mener det og gjør noe med det, sier Nordbø ubeskjedent.

De ansatte i Slettvolls butikker har god kunnskap, noe som er avgjørende for å yte riktig og god nok service.

– Butikkansatte i Slettvoll får meget god opplæring på alle måter, og vi gjør alt for våre kunder, sier Nordbø.

Butikken i Stavanger har utviklet seg bra. I 2009 ble de kåret til gasellebedrift, og på inntjening har butikken oppnådd målet nesten hvert eneste år.

Tro mot konseptet

Petter Nordbø er meget fornøyd med og har vært trofast mot alle elementene av Slettvoll-konseptet.

– Konseptet var ikke så godt utviklet og kjent da jeg startet i 2005 som det er nå. Men det utviklet seg raskt de første årene, sier han.

Han mener at å følge konseptet til punkt og prikke gir best inntjening.

– Slettvoll er hands on og utvikler seg hele tiden og er i forkant, forteller butikksjefen.

Dialog med kjedeledelsen

Petter Nordbø har vært leder av Slettvolls butikkråd i tolv år. Rådet er bindeledd mot kjedeledelsen.

– Sammen med ledelsen treffer vi avgjørelser som gjelder hele kjeden. Det er transparent, og vi får vite hvordan det tenkes om framtida. Det er vi fornøyd med, sier Nordbø.

Slettvoll har også kjederåd for produktutvikling og IT.

Disiplin på kostnader og rabatter

Slettvoll skiller seg ut ved å gi svært lite rabatter.

– Når vi tjener mer penger enn bransjesnittet, er det ikke fordi vi har høyere marginer, men fordi vi er flinkere til å holde igjen på rabatter, fastslår Nordbø.

Også ved salg av utstillingsmodeller får de ut mer enn andre kjeder.

– Det er viktig å holde igjen på kostnader. Det er vi bevisste på i alle ledd i Slettvoll, avslutter den prisvinnende franchisetakeren i Stavanger.

Powered by Labrador CMS