Roger Haugland og Marie Wagle i Retailhub har hentet fem millioner i ny kapital.
Roger Haugland og Marie Wagle i Retailhub har hentet fem millioner i ny kapital.

Netthandelsplattform henter fem millioner i emisjon

Retailhub har gjennomført sin første emisjon og hentet fem millioner kroner fra 15 investorer. Blant dem som er med på laget er Simula Innovation, Thomas Falck, Pål Wibe og Christian Printzell Halvorsen.

Publisert

Retailhub har utviklet en nettbutikkplattform som skal gjøre det enklere for lokale fysiske butikker å få sin egen nettbutikk og faktisk tjene penger på nettbutikken.

– Selv i dag er de færreste fysiske butikker på nett, rett og slett fordi det tar for mye tid og det gir for lite salg med de tradisjonelle nettbutikkplattformene, forteller gründer og daglig leder Roger Haugland.

Med Retailhub sin plattform skal butikkene slippe nesten alt det tidkrevende arbeidet med produktkatalogen. Systemet kobler seg på butikkens datakasse/kasseapparat og henter automatisk bilder og produktbeskrivelser fra leverandørenes bildebanker.

Samtidig gis butikkene tilgang til en meny av markedsføringsløsninger, ferdig tilrettelagt og optimalisert, slik at butikkene oppnår mer salg til en lavere kostnad enn de ellers hadde klart.

– Retailhub har utviklet en innovativ og svært kostnadseffektiv netthandelsløsning som gjør det mulig for veldig mange flere fysiske butikker å komme seg raskt og enkelt på nett, sier investor Pål Wibe, som har tung retailerfaring fra bl.a. XXL, Europris og Nille.

Kundevekst

Retailhub har seks ansatte med kontorer i Oslo.

Selskapet har allerede nesten 100 aktive nettbutikker med både enkeltstående butikker og mindre kjeder på kundelisten.

– Vi har konsentrert oss om å bygge et unikt produkt som gir reell merverdi for fysiske butikker. Vi kunne ha vokst enda raskere tidligere, spesielt under Covid, men da hadde vi nok ikke hatt den samme sterke kundelojaliteten vi opplever i dag, sier Haugland.

Høyere strømpriser og renter er ifølge Haugland bare positivt for veksten. Når det blir mindre fart i fysiske butikker, ønsker enda flere å komme seg på nett for å ha flere inntektsstrømmer sier han.

Internasjonale ambisjoner

Til nå har selskapet vært finansiert med oppstartslån fra Innovasjon Norge og egne midler.

Den friske kapitalen skal brukes til å styrke organisasjonen slik at selskapet kan skalere raskere i Norge og ekspandere internasjonalt så snart som mulig.

– Vi ser et enormt potensial i å tilby vår skreddersydde løsning til fysiske butikker over hele Europa, sier Haugland.

Investor Ottar Hovind i Simula Innovation følger opp:

– Retailhub har imponert oss med rask vekst, stor kundeverdi, hurtig implementering og solid teknologisk base. Vi mener Retailhub kan bygge en svært spennende posisjon fremover..

Powered by Labrador CMS