Sterk april-økning i nettsalget av hus og hage-produkter

Publisert

Selv om det også var strenge tiltak i Norge i april i fjor, har salget av produkter til hus og hage på nett økt med hele 56 prosent i april i år, sammenlignet med fjoråret.

Veksten har vært klart størst i Oslo. Der har de handlet 60 prosent mer enn landsgjennomsnittet for å pusse opp innvendig eller forberede hagen på vår og sommer i løpet av april.

– Det er helt åpenbart at mange har tatt i bruk nettbutikkene for å gjøre innkjøp av produkter til hus og hage. Kombinasjonen av enda strengere koronatiltak og begrenset sosial mobilitet er høyst sannsynlig de viktigste årsakene til den kraftige økningen vi hadde i april i år, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.

Det er fersk statistikk fra de av Klarnas mer enn 10 000 norske nettbutikker som selger produkter til hus og hage som er grunnlaget for den ferske salgsstatistikken fra produktkategorien i årets andre vårmåned.

Elvestad tror også at, som i fjor, mange har tilbragt påskeferien hjemme, og i enda større grad enn i fjor, benyttet nettet til innkjøp for å gjøre hus og hage klar for våren og sommeren.

– Generelt så er også kategorien hus og hage en kategori hvor mange nordmenn i våre undersøkelser uttrykker et ønske om å gjøre unna mer handling på nett enn de gjør, også etter koronapandemien. De strenge tiltakene kan derfor ha vært med på å sette fart på en forandring i handlemønsteret vårt, sier Klarnas markedsdirektør.

Ifølge deres nye rapport, Shopping pulse: Norway, oppgir 15 prosent av de spurte at de i dag oftest handler produkter til hjem og hage på nett. Samtidig er det 33 prosent flere som sier at de ville foretrukket å handle mesteparten på nett innenfor kategorien allerede i dag.

Oslo og Viken handlet mest til hus og hage på nett

  • Mens innbyggerne i Oslo handlet mest produkter til hus og hage klart mest i april (+60 prosent over landsgjennomsnittet), er også Viken (+39 prosent) blant de mest digitale forbrukerne.
  • De som har handlet langt mindre produkter til hus og hage på nett enn gjennomsnittet i april, er de lengst i nord og lengst i sør – Agder og Troms og Finnmark. Her har netthandelen vært henholdsvis 36 prosent og 32 prosent lavere enn landsgjennomsnittet.

– Generelt så har innbyggerne i Agder vært blant de i Norge som i mindre grad enn andre nordmenn benytter seg av netthandel. Viken er, sammen med Oslo, blant fylkene som har hatt de strengeste restriksjonene i april. Disse utslagene henger nok nøye sammen med pandemien og effekten den har hatt på kundenes handlemønster i de forskjellige fylkene, sier Elvestad.

Kvinner og seniorer har økt sin netthandel mest

Klarnas ferske statistikk viser også at det i april var spesielt kvinner som økte sin netthandel av produkter til hus og hage, og handler mer på nett enn menn. De har økt sin andel av kjøp i kategorien med hele 6 prosent, til 57 %, sammenlignet med april i fjor.

Den sterkeste veksten i kategorien er det aldersgruppen over 66 år som står for. Fra april i fjor til april i år økte de sin andel av kjøpene med hele 17 prosent.

Det som skiller hus og hage fra de fleste andre netthandelskategorier er at kjøpene blir gjort omtrent i like stor grad på morgenen som på kvelden. De mest populære tidspunktene å handle på er klokken 09 og 19. Spesielt de over 66 år er overrepresentert blant de som legger sin netthandel til morgenen. (Pressemelding)

Powered by Labrador CMS