Q-Meieriene lanserer nytt beger og kutter 75 tonn plast
Q-Meieriene kutter plast fra et av sine mestselgende produkter. Endringen på 15 millioner rømmebegre vil spare miljøet for 75 tonn plast i året.
Produktsjef Anne Merete Samnøen viser frem det nye begeret.
- Vi jakter hele tiden innovative løsninger for emballasje. Nå lanserer vi et nytt og klimasmart rømmebeger med 30 prosent mindre plast, som også gjør det enklere å redusere matsvinn, sier produktsjef Anne Merete Samnøen.
Plastreduksjonen kommer samtidig som et designskifte og introduksjon av en ny og smart funksjon.
- I tillegg til et nytt utseende, har vi tilført måleriller på innsiden av begeret. Vi har fått tilbakemelding på at folk ønsker å se hvor mye rømme som er igjen i begeret til enhver tid. Med disse rillene blir innholdet mer tilgjengelig og praktisk når man skal lage mat, forklarer hun.
Rømmebegeret har allerede et skrulokk som gjør at produktet tåler å åpnes og lukkes så mange ganger man ønsker. Skrulokket gjør også at begeret er supert til gjenbruk og oppbevaring av matrester, i følge Samnøen.
- Innovasjon på sitt besteJohannes Daae, utviklingssjef i Grønt Punkt Norge, sier han gjerne vil se mer av slike løsninger på markedet.
- Vi i Grønt Punkt Norge synes det er fantastisk når firmaer som Q-Meieriene står på for å kontinuerlig minimere emballasjemengden. Å redusere emballasjen med hele 30%, og fortsatt klare å ivareta matkvaliteten, redusere matsvinn og samtidig sørge for både gjenbrukbarhet og gjenvinnbarhet - det er innovasjon på sitt beste.
Klimapositiv 2030Utfordrermeieriet har satt seg et ambisiøst mål om å bli klimapositiv allerede i 2030. Et av tiltakene for å nå målet er å redusere plastbruken.
- Vi ønsker å være en del av løsningen på et stort problem. Derfor er vår tilnærming at vi steg for steg skal kutte all unødvendig plast fra våre produkter. Vi har fortsatt en vei å gå, men vi ser at mange små endringer gir stor effekt, Q-sjef Bent Myrdahl.
Han forteller at Q-fansen utfordrer med nye idéer, hver eneste dag.
- Vi opplever et sterkt engasjement for klimasmarte løsninger, og spesielt emballasje. Etter innspill fra forbrukerne har vi gjort flere store endringer det siste året. I 2020 introduserte vi blant annet 100 % fornybar melkekartong, vi kuttet målevinduet på melken, og vi har redusert lokket på Skyr®-begrene. I 2021 fortsetter vi, avslutter han.
Flere retailnotiser
-
Vil ikke si hvilke Narvesen-kiosker som forsvinner
-
Streik ved Amazons tyske varelagre på black friday
-
SSB: Liten oppgang i detaljhandelen
-
Biltema åpner ny kafé
-
Klarna lanserer egen kryptovaluta
-
70 Narvesen-kiosker legges ned
-
Seks pågrepet for kosmetikktyveri på Romerikssenteret
-
200.000 mottok feilaktig tekstmelding fra Power
-
Frankrike ber EU innføre sanksjoner mot Shein
-
Frankrike blokkerer Sheins nettbutikk på grunn av sexdukker
-
Prisjakt: Stor fare for «luretilbud» på Black Week
-
Normal øker omsetningen til 23 milliarder kroner
-
Sterkt resultat for Amazon – aksjen til værs
-
Sikkerhetsfeil i to av tre produkter fra Temu og Shein
-
Amazon nedbemanner kraftig
-
Forbudt å reklamere for usunn mat og drikke mot barn
-
Apple troner fortsatt på merketoppen
-
Matprisene stiger – overskuddet øker
-
Gucci, Chloe og Loewe får megabøter fra EU
-
Matprisene falt med 1,2 prosent i september