Tysk nettsupermarked satser på Norge
Konkurransen i det norske dagligvaremarkedet hardner til ikke bare gjennom spissede konsepter som Iceland, nå sikter en aktør seg inn mot hele det nordiske markedet med en nettbutikk, Shobr.no, med et stort tørrvaresortiment. Basen ligger i Flensburg i Nord-Tyskland, på grensen til Danmark.
Nettbutikken har vært åpen for det norske markedet en drøy måned. Enn så lenge nyter de godt av moms- og tollfritak for ordrer på mindre enn 350 kroner.
Gründeren Lars Munch Johansen opplyser om status til Retailmagasinet:
– I Norge har vi levert mere enn 300.000 produktenheter i vår første måned og er på god vei til å nå vårt mål om å levere 200.000 pakker innen årets utgang. Vi har historisk økt omsetningen med 80-100 prosent år for år, og denne veksttakten ønsker vi å holde videre.
Markedet er der, mindre enn to prosent selges online i Norge i dag, mot 12,7 prosent i Storbritannia. Vi selger på større utvalg og selvfølgelig på pris, på merker lett å legge merke til. Såvel som hjemlevering.
– Vi leverer direkte fra vår base i Flensborg og bruker hovedsakelig PostNord på logistikk. Vi kan gi merkeeiere mye større kunnskap om salg av deres varer, og det er sterkt ønsket i en industri som er presset.
To plattformer
De har to plattformer i Norge:
• Shobr.no er en dagligvarebutikk med unntak av ferskvarer som frukt, ferskt kjøtt og fisk. Formålet er etablere seg som Marked.no's arvtaker. Den første måneden har vi levert en masse sukkerbasert, men vi er meget glad for også å se kunder som kjøper hele bredden av matvarer. Det er særlig gledelig at en god del av våre kunder har sett besparelser som ligger i å kunne handle helt daglige merker online, fra pasta til parabol.
• yoolando.com, som har mer typiske grensevarer som mineralvann.
Norske samarbeidspartnere?
– Vi er alltid interessert i samarbeid med norske partnere og har allerede et etablert samarbeid.
Har noen interessenter meldt seg?
– Ja, det handler primært om at norske og europeiske merkeeiere får mulighet til å selge sine produkter direkte til sluttkunden. Flere norske merkeeiere ønsker vår hjelp til å selge internasjonalt, og vi har plass til mange flere.
– Vi bruker Oslo International Hub og miljøet på International House i Oslo, som spesialiserer seg på å ta mindre norske virksomheter ut i verden – og internasjonale virksomheter til Norge, legger Munch Johansen til.
Og fortsetter:
– I Kina har vi et team som arbeider med kinesiske aktører som har interesse av å kjøpe internasjonale produkter. Der tror jeg også det er store muligheter for norske brands. Vi har egen hjemmeside hvor både kinesiske innkjøpere og sluttkunder kan orientere seg.
Norsk samarbeidspartner
Jørn Lein-Mathisen, leder for interesseorganisasjonen Business Angel Norway (BAN), har gått inn som såkalt engelinvestor i Shobrs morselskap, Brandhouse, som holder til i London. Han er selv den fødte gründer, som dokumenteres av at han startet sitt første selskap som 16-åring. Han ble ‘businessengel’ allerede som 23-åring.
Begrepet businessngel eller engelinvestor brukes om privatpersoner som investerer i oppstartsselskaper, og ca. 700 slike er samlet i paraplyorganisasjonen som Lein-Mathisen leder.
Nå er han ‘fulltidsengel’, etter å ha investert i et femtitall oppstartsselskaper direkte og ytterligere over 70 via akseleratorer og porteføljer.
Du har investert i Brandstore-systemet. Vellykket investering?
– I høyeste grad! Jeg gikk inn i januar, og allerede nå er verdien femdoblet.
Du er styreleder i i Oslo International Hub AS som Shobr.no oppgir som norsk samarbeidspartner. Hva består samarbeidet i?
– På to felt: Vi rekrutterer norske varemerkeeiere til Shobr som ny salgskanal. Og så er vi engasjert i Brandhouse-satsingen i Kina, ved at vi jobber med å finne norske spesialiteter – gjerne lokale – som det kinesiske markedet etterspør. En veldig spennende oppgave, selvfølgelig. Nesten som å være Innovasjon Norges lillebror, smiler Jørn Lein-Mathisen.