Life butikk
Life har tatt tunge investeringer for å gjøre kjeden rustet for framtiden. Ill.foto.

Life ser positivt framover etter tap, omstrukturering og tunge investeringer

Life-konsernet har tilbakelagt et tøft år med hardt arbeid, og melder at de nå er rustet for framtiden. Tunge investeringer er vedtatt eller allerede gjennomført, og en helt ny konsernledergruppe er på plass. 

Publisert

I en tid med høy inflasjon, utfordrende forsyningskjeder og uro i verden melder Life – Nordens største helsekostkjede – at de i løpet av det siste året har gjennomført sin største organisatoriske endring siden etableringen for 25 år siden.

Kjeden mener at de svake regnskapstallene deres for 2022 som nylig ble lagt fram (se faktaboks) må leses på denne bakgrunnen.

Marte Glenday Iversen er Country Manager for Life i Norge.

Country Manager i Norge, Marte Glenday Iversen, kommenterer overfor Retailmagasinet:

– Vi utvikler Life til et toppmoderne nordisk detaljhandelsselskap innen helse og livsstil. Det berører alle land hvor vi har virksomhet, som Norge, Finland og Sverige. I løpet av det siste året har vi startet et ambisiøst konserndekkende investeringsprosjekt, som betyr et nytt forretningssystem (ERP) og helt nye logistikkløsninger for alle tre landene. Målet er å bli mer effektive og møte forventningene til våre kunder og leverandører enda bedre i fremtiden. For organisasjonen betyr dette at vi jobber tettere sammen på tvers av landegrensene, noe vi mener gjør Life sterkere både som selskap og som merkevare.

Ny konsernsjef med ny ledergruppe

Lifes konsernsjef Wictoria Glans tiltrådte sin stilling for et år siden, i juni 2022. Tolv månader senere har hun en helt ny konsernledergruppe med seg for å ta en opprustet, velinvestert og omstrukturert kjede inn i fremtiden.

Hun uttaler:

Tallene for 2022

Life Europe AB fikk et negativt resultat etter skatt for 2022 på 63 MSEK (- 69).

Omsetningen endte på 1.185 MSEK (1.142).

EBITDA endte på -10 MSEK (+81).

– Det driftsåret vi har lagt bak oss, har vært utfordrende. Å kunne gjøre så store endringer som vi har gjort samtidig som lommebøkene til våre kunder og virksomheter er utfordret av krig og en sviktende verdensøkonomi, viser styrke. Det viser troen til våre eiere om Life som et topp moderne nordisk detaljhandelsselskap innen helse og livsstil.

I løpet av fjoråret startet Life et ambisiøst investeringsprosjekt for konsernet. Alt tilpasses for å møte forventninger fra både kunder og leverandører samt interne effektivitetskrav. Et omfattende strategiarbeid er koblet til rekruttering av nye nøkkelpersoner.

Her skriver svenske Market om den nye ledergruppa i Life.

– Kundeopplevelse i verdensklasse

– Vi utvikler Life både internt, på nett og i butikk og bygger fysiske og digitale kanaler. Parallellt skaper vi et sortiment basert på oppdatert kundeinnsikt og vår overordnede strategi om å tilby en kundeopplevelse i absolutt verdensklasse. De kommende 25 årene kommer til å bli minst like spennende som det drøye kvarte århundre som Life allerede har eksistert, avslutter Wictoria Glans.

Wictoria Glans
Wictoria Glans er konsernsjef i Life Europe AB.
Powered by Labrador CMS