Lush og Body Shop
Lush meldte oppbud og Body Shop ba om gjeldsforhandlinger forrige uke.

Én gikk konkurs, en annen i gjelds­forhandlinger – hvorfor rystes den norske kosmetikk­bransjen?

Ved inngangen til forrige uke kom nyheten om at Lush meldte oppbud i Norge. Mot slutten av uka ble det meldt at Body Shop var i gjeldsforhandlinger. Hva er årsaken til rystelsene i kosmetikkbransjen i Norge?

Publisert
Linda Vist, NHO Service & Handel

Linda Vist, direktør for Handel i NHO Service og Handel, kommenterer:

– Kosmetikk er et segment som generelt har gjort det svært bra over flere år. Om vi ser bort fra tax-free, var segmentet i særlig sterk vekst under pandemien, og suksessen strakk seg videre inn i 2022. Samtidig preges kosmetikkbransjen av mye netthandel og stor bransjeglidning. Som all annen handel, må kosmetikkbutikker på norsk jord konkurrere med utenlandske nettbutikker, og det har også kommet nye aktører til som gjør det svært bra.

Videre peker Vist på at Rituals har slått seg opp som stor i Norge på få år, Normal er i sterk vekst, og det samme med nettbutikken Bli Vakker.

– I tillegg har antall konkurser vært kunstig lav under pandemien. Dessverre vil vi nok se flere bedrifter som sliter nå, da vi aner en «backlog» av konkurser, legger Linda Vist til.

Lush og Body Shop har befunnet seg i den minst gunstige delen av diagrammet, svake marginer og vekst.

Kort oppsummert ser NHO følgende punkter som sentrale for kosmetikksegmentet i Norge:

- Flere nye aktører har kommet inn på et allerede konkurransepreget marked, som blant annet Rituals, Makeup Mekka og Normal

- Økt konkurranse med netthandel

- Det er store krav til kostnadseffektiv drift innen handel i dag

- Søkelyset er rettet mo kundeservice og gode kundeopplevelser

- Sømløs handling mellom fysisk og digital handel er en sentral suksessfaktor

Noen aktører i kosmetikkbransjen har tatt betydelige markedsandeler.

– Både makro og mikro

Erik Fagerlid har fulgt norsk retail tett i mange år. Når vi spør ham hva årsaken til at to kosmetikkjeder får akutte problemer samtidig, svarer han at vi nå opplever en situasjon hvor både "makro" og "mikro" slår inn samtidig:

– Pandemien gjorde at behovet for å pynte seg ble dramatisk endret. "Ingen skulle på fest". Pandemi ble fulgt av "dyrtid" for de aller fleste av oss. Kosmetikk er utsatt for trade down hos forbruker, sier Fagerlid.

En aktør som Normal er eksempelvis veldig flinke på presise målgruppedefinisjoner – f. eks. "unge damer fra 13-30" – og kan innrette kommunikasjonen sin målrettet

I tillegg er det betydelige bransjeglidninger hvor dagligvare, netthandel og "verdikanalen" Normal har truffet aktører som Lush og Body Shop veldig.

Powered by Labrador CMS