Nye mobiltelefoner i butikk
NHO er initiativtaker til Retail Summit 23, her er skal det bl.a. snakkes om hvordan kunstig intelligens vil påvirke retail, og utforsking av det kommersielle mulighetsrommet.

Handel: Slik skal pessimisme snus til optimisme

For detaljhandelen har det vært tøffe tak. Salgsvolumet har falt 21 måneder på rad, og horisonten preges fortsatt av utfordringer. Stemningen for årets store bransjesamling er likevel preget av optimisme.

Etter en eksplosiv vekst under pandemien, møtte flere handelsbedrifter en tøff normalhverdag. Volumet i varehandelen har falt hver måned fra juni 2021, og i første kvartal i år var salgsvolumet 3,5 prosent lavere enn i fjor.

administrerende direktør i NHO, Ole Erik Almlid.

– Nedgang i salgstallene etter pandemien er både naturlig og forventet. Samtidig har høye innkjøpspriser, økte driftskostnader og svekket kjøpekraft hos forbrukerne påvirket handelen sterkt. I tillegg kan en svekket krone gå hardt utover bransjen fremover, sier administrerende direktør i NHO, Ole Erik Almlid.

Nettopp derfor er organisasjonen initiativtaker til årets store begivenhet innen handelsbransjen, Retail Summit 23, 24. mai i Oslo.

– For enhver leder innen handel er det viktig å henge med, og nå samles mange kloke handelshoder for å gjøre opp status og se fremover, utdyper Almlid.

En av dem som skal på scenen under arrangementet, er Jaan Ivar Semlitsch, fersk konsernsjef i Komplett Group:

– Som netthandelselskap innen elektronikk- og IT-produkter, var Komplett en av vinnerne under pandemien. Vi har følt på kroppen at hverdagen er tilbake. Likevel er tallene våre grønne, vi er godt posisjonert og vi ser store muligheter fremover, uttaler han.

Sammen med ham på scenen 24. mai, finner du blant annet Øystein Dørum, direktør samfunnsøkonomi i NHO, og Carl Aaby, administrerende direktør i IKEA Norge. Over 130 bedriftsledere innen detaljhandel er påmeldt så langt, og de tar turen for å få alt fra et makroøkonomisk overblikk til innspill om hvordan man lykkes med lønnsom og bærekraftig handel.

Program:

Dagens konferansier: Tore Høylie, styreleder i Handel og direktør for innovasjon og EMV i REMA 1000.

Velkommen

Ved Ole Erik Almlid, administrerende direktør i NHO Makroøkonomisk overblikk ved Øystein Dørum, sjefsøkonom i NHO.

Panelsamtale: Handelens fremtid – hvordan tilpasse seg det skiftende landskapet Moderator: Marianne Mazarino Håkonsen, Nordic Commercial Spaces and Communities Deltakere: Espen Tho, administrerende direktør i Miele Jørgen Sagmo, administrerende direktør i Retro Bjørn Næss, administrerende direktør i Oslo Handelstandsforening Reidar Mueller, varehandelsspesialist

Foredrag: Trender og utviklingstrekk i handelen
Ved Stine Rømmen Andersen, partner i McKinsey
Foredrag: Hvordan kjenne igjen en god ide og hva gjør en ide verdt å satse på?
Og hvilken betydning har teknologi for retail fremover?
Ved Jon Kåre Stene, partner & co-founder i Skyfall Ventures, medgrunder i Oda.
Foredrag: Fremtiden for retail – hvordan kunstig intelligens endrer spillet
Ved Siri Nordby, Industry lead retail i Microsoft
Foredrag: Apotek på nett - å utfordre det etablerte
Ved Elisabeth Haug, administrerende direktør i Farmasiet
Foredrag: Utover horisonten – utforsking av det kommersielle mulighetsrommet innen retail
Ved Jaan Ivar Semlitsch, konsernsjef Komplett Group
Panelsamtale: Kan man lykkes med både lønnsom og bærekraftig handel? Moderator: Heidi Furustøl, daglig leder i Etisk Handel Norge. Deltakere: Hanne Vedeler, kjededirektør i Norengros Hilde Kjønstad kjedeleder i Fretex Christian Sogn Iversen, administrerende direktør i Sprell

Foredrag: IKEAS bærekraftsreise og neste trekk
Ved Carl Aaby, administrerende direktør i IKEA

Foredrag: Ferske tall for handelsnæringen
Ved Knut Erik Rekdal, analyseansvarlig i NHO SH og Helge Rege Gårdsvoll, Business Intelligence-arkitekt i NHO

Oppsummering av dagen
Ved Reidar Mueller, handelsspesialist og Linda Vist, bransjedirektør Handel i NHO SH.

Powered by Labrador CMS