De fire ser på utstillingen og samtaler.
Per Kristian Trøen, Fredrik Hauerberg Kværner, Jannicke Bergmann og Ole Herredsvela viser fram jubileumsutstillingen som forteller Strømmen Storsenters historie til alle som kommer på besøk.

– Vi er på Strømmen. Her er det viktig å være litt nedpå

Gjennom 40 år har Strømmen Storsenter vokst seg stor på tuftene av en rik industrihistorisk arv. I jubileumsåret forbereder det seg på å levere mer tilbake til stedet som ga det liv.

Publisert

– Vi er på Strømmen! Hele veien har det vært viktig for oss at det skal være litt nedpå. Det er viktig både for kundene våre og for leietakerne, enten det er de store internasjonale kjedene eller de små, lokale nisjebutikkene.

Strømmen Storsenters senterleder Per Kristian Trøen byr på gjærbakst, kaffe og cola zero. Han har trommet sammen senterledelsen på et møterom som i størrelse er omvendt proporsjonalt med kjøpesenteret han har ansvaret for.

Hele langveggen i rommet er viet et flyfoto av det gamle industristedet på Nedre Romerike, nordøst for Oslo. I forgrunnen midt på bildet ligger Strømmens desidert største bygningskropp: Strømmen Storsenter. Rundt vokser nye leilighetsbygg fram og vitner om blomstrende urban vekst.

Og helt i bakgrunnen, trygt adskilt fra Strømmen av den stilleflytende Nitelva, ligger Lillestrøm som noe fjernt i horisonten. Her er det Strømmen som gjelder.

I år er det 40 år siden storsenteret åpnet. I dag er Thons storstue øst for hovedstaden blant landets aller største kjøpesentre både i omsetning, størrelse, besøkstall og antall butikker.

Fra skipspropeller til shopping

Storsenterets historiske unnfangelse skjedde allerede i 1978 da Olav Thon kjøpte fabrikkbygningene etter den konkursrammede og nedlagte industribedriften Strømmen Staal, av Andresens bank for 20 millioner kroner.

I sin tid var dette verdens ledende produsent av skipspropeller. Thon hadde først ingen klare tanker om hva han skulle bruke eiendommen til videre. Det har forblitt uavklart om ideen til kjøpesenter først kom fra Olav selv under en reise i Sør-Afrika, eller fra nevøen Halgrim etter et besøk på et storsenter i Danmark.

– Men jeg er helt sikker på at verken Halgrim eller Olav var i nærheten av å tenke seg at senteret skulle få den posisjonen det har i dag. Det var i det hele tatt ingen i Norge som kunne vite at fenomenet kjøpesenter skulle utvikle seg som det har gjort, sier Per Kristian Trøen.

Det er Strømmen som er Det Originale Storsenteret i Norge.

Senterleder Per Kristian Trøen

Senterlederen kan sin historie, og han forteller den med innlevelse og entusiasme. Kanskje ikke så rart, siden han selv også feirer jubileum i år – som senterleder på Strømmen Storsenter gjennom 30 år. Men det vil han helst forbigå i stillhet. I stedet understreker han gang på gang at senterdrift er teamarbeid, eller lagspill.

– Det er ikke slik at eiendomssjef Fredrik eller jeg sitter alene på hvert vårt kontor og bestemmer hvilke leietakere som skal inn. Alle her jobber som et team. Sammen analyserer og diskuterer vi oss frem til hvilke butikkonsept som kan videreutvikle og forsterke merkevaren Strømmen Storsenter ytterligere, sier Trøen.

Gruppebilde. Flyfoto av Strømmen på veggen bak dem.
Strømmen Storsenter er lagarbeid, understreker (fra venstre) teknisk sjef Ole Herredsvela, eiendomssjef Fredrik Hauerberg Kværner, markedssjef Jannicke Bergmann og senterleder Per Kristian Trøen.

Han er dessuten ikke alene om å ha hatt et langt samliv med storsenteret på Strømmen. Teknisk sjef Ole Herredsvela kan vise til 36 års fartstid som ansatt. Markedssjef Jannicke Bergmann har bare vært her i 10 år, men begge har til felles at de var til stede på åpningsdagen 9. mai i 1985.

– Vi husker det godt. Men det vi ikke klarer å huske, var om vi fikk fri fra skolen for å være her, eller om vi skulket, forteller Herredsvela.

Det Originale Storsenteret

Senteret som de to sto i kø for å slippe inn i, var naturligvis langt mindre enn det som står der i dag. Og siden har Thon Gruppen hengt opp storsenter-logoen flere steder i Norge.

– Men det er Strømmen som er Det Originale Storsenteret i Norge, understreker Trøen.

Strømmen Storsenters røtter stikker dypt i Nedre Romerikes industrisamfunn og ujålete lokalkultur. Men selv om strømlingene er nedpå av natur, står de ikke med lua i hånda, heller ikke målt mot det litt yngre søskenbarnet på andre siden av Oslo: Sandvika Storsenter.

Trøen og Kværner ved møtebord. Flyfoto i bakgrunnen.
Vi er på Strømmen. Det skal være litt nedpå, erklærer Per Kristian Trøen og Fredrik Hauerberg Kværner. Midt på flyfotoet bak dem ruver Strømmens desidert største bygningskropp. Lillestrøm skimtes i det fjerne.

Lenge var slektningen i vest både større og mer glamorøs. Strømlingene innrømmer at de så seg selv som en underdog. Men ikke nå lenger. De siste årene har Strømmen dratt forbi i omsetning – selv med et noe lavere besøkstall. Med andre ord:

– Nå er handlekurvene større her, konstaterer Jannicke Bergmann.

– Det er mulig vi er nedpå, men det er veldig mange pengesterke folk i nærmiljøet vårt også. Vi er øst for Oslo, men mange her er minst like opptatt av kvalitet som de er andre steder. Og Romerike er et av de områdene i Norge som vokser raskest, sier Ole Herredsvela.

Strømmen Storsenters historie

1978: Olav Thon Gruppen kjøpte eiendommen etter Strømmen Staal, utskilt fra Strømmens Værsted som landets første stålstøperi. Bedriften gikk konkurs og ble nedlagt året før.

1985: Strømmen Storsenter åpnet torsdag 9. mai. Senteret hadde den gang 39 butikker.

1990: Den første store utvidelsen sto ferdig. Arealet ble mer enn doblet. Utvidelsen var delvis et svar på økt konkurranse fra Metro Senter i Lørenskog og andre etableringer i nærheten i denne perioden.

2000: Strømmen Storsenter kåres til Årets kjøpesenter i Norge.

2012: Ny, stor utvidelse som brakte antallet butikker opp fra 112 i 2007 til 203. Det gjorde Strømmen Storsenter til Nordens største kjøpesenter målt i antall butikker.

2015: Strømmen Storsenter kåres igjen til Årets Kjøpesenter i Norge. Samme år ble også senteret utropt til Årets Romeriksbedrift.

2025: Strømmen Storsenter feirer sitt 40-årsjubileum, med planer for betydelig sentrums- og byutvikling på Strømmen.

Byr på byutvikling

Eiendomssjef Fredrik Hauerberg Kværner er den som har kortest fartstid på Strømmen Storsenter av de fire i rommet – med bare to og et halvt år. Men til gjengjeld har han hånd om planene som peker framover, og som skal gjøre både Strømmen Storsenter – og hele Strømmen – til noe langt mer enn i dag.

Flyfotoet på veggen avslører at senteret framstår som en massiv kloss i midt i sentrum, i stor grad er lukket rundt seg selv. Det er lagt betydelig mer omtanke i å utvikle innsiden enn utsiden. Men slik kommer det ikke til å fortsette, om planene blir realisert.

– Vi vil gjøre senteret mer utadvendt. Planene våre handler om byutvikling mer enn kjøpesenterutvikling, forklarer eiendomssjef Kværner.

Det skal legges til rette for restauranter på gateplan, flere boliger, forhåpentligvis et nytt svømme- og badeland, grøntarealer, kino, et eget helsebygg og promenade langs Sagelva som flyter forbi. I selve senteret undersøker man hvor det er mulig å konvertere lokalene mot gateplan til former for utadrettet virksomhet – slik man nylig har gjort med den søndagsåpne, italienske dagligvareforretningen Smak av Italia.

Interiørbilde med synlige kraner i taket, malt i oransje.
På Strømmen Storsenter er sporene av den industrielle arven fortsatt godt synlige.

– Dette er noe helt annet enn det vi har gjort før. Vi skal gi noe tilbake til Strømmen, sier han.

– Og Strømmen trenger det, skyter Jannicke Bergmann inn.

For en gang var Strømmen et sted som levde på kveldstid. Nå er det i stor grad slik at åpningstidene på storsenteret dikterer døgnrytmen.

– Det var jo en tid folk reiste fra Oslo for å gå på diskotek på Strømmen. Checkpoint Charlie var det mest populære diskoteket i hele Stor-Oslo, og det lå i kjelleren her, forteller Ole Herredsvela.

Om det kanskje ikke er like mange som reiser til Strømmen for å danse disko i dag, er det mange som kommer hit for å bosette seg i et firesifret antall leiligheter som er bygget – både av Thon Gruppen selv og andre aktører – som en direkte konsekvens av storsenterets vekst og utvikling.

– De grepene vi gjør nå vil ha veldig mye å si for Strømmen som område, og for hele kommunen, sier Kværner.

– Og det er hele tiden et mål for oss å være aktuelle og relevante. Det er det aller viktigste, sier Bergmann.

Konkurrerer med cupcakes

Når Retailmagasinet er på besøk, forbereder Neo Tokyo åpningen av sin andre butikk i den andre delen av senteret. Her går det i japansk populærkultur for et spesielt interessert publikum.

Smalt og sært, muligens. Men for en gigant som Strømmen Storsenter er det likevel viktig, ikke minst fordi kunder i denne regionen kan velge og vrake i kjøpesentre. Du rekker knapt å få bilen varm før du er på Metro, Triaden, Alna eller på torget i Lillestrøm.

– Det gjelder å være det senteret som blir valgt når folk skal ut og handle. Og da kan det hende at noen velger oss fordi vi det er vi som har de gode cupcakene fra Soul Cake. Det er viktig at vi skiller oss ut i kampen om kundene, sier markedssjefen.

De to studerer gamle fotografier i utstillingen.
Jannicke Bergmann og Ole Herredsvela var begge til stede på åpningsdagen for 40 år siden. De studerer bildene for å se om de ser seg selv, eller noen de kjenner.

Cupcake-spesialisten Soul Cake er nemlig en av disse små aktørene som senterledelsen inviterte inn fordi de har tro på at de kan tilføre noe unikt.

– Det går som ei kule, sier senterlederen fornøyd.

For å få til det, må senteradministrasjonen våge å ta noen sjanser.

– Vi er ikke redde for å hoppe på nye ting og konsepter som dukker opp, uten nødvendigvis å ha tunge eiere i ryggen eller ti utsalg fra før. Og vi gjør ikke nødvendigvis så dype analyser før vi tilbyr noen en leieavtale, sier Kværner.

Noen ganger bommer de. Andre satsinger får et liv som døgnfluer. Men noen ganger treffer de planken – som med Soul Cake og Smak av Italia.

– Vi må tåle å bomme for å kunne vinne senere, sier Trøen.

For det blir stadig viktigere å utvikle seg som en møteplass for folk. Trøen reiser seg, griper en tusj og skisserer storsenteret som et sted der handel er integrert med opplevelser, fritid, mat, kultur og helse.

– Vi skal ha grunnmuren i varehandel, det du forventer å finne på et kjøpesenter. Men så må vi ha det andre også.

Han snakker lenge om betydningen av den rette miksen. Å ha både high end og low end, Stort og smått. Både det lokale og det internasjonale. Og et sett med ankere som sørger for at de store tallene er på plass. Senterledelsen kan være så nedpå de vil, men de klarer ikke skjule stoltheten når de hevder at ingen andre kjøpesentre i Norge har så mange butikker som omsetter for over 100 millioner kroner.

Nøkkeltall (2024):

186 leietakere, fordelt på 70.400 kvadratmeter butikkareal.

Omsetning: 3828 millioner kroner.

Besøkende: 7.000.788

Ansatte: rundt 2000, med bakgrunn fra over 60 nasjoner.

Parkeringsplasser: 1800

Trøen viser fram fotoustillingen.
Senterleder Per Kristian Trøen midt i historien.

Roger Moore og Monica Lewinsky

Selve jubileumsdagen 9. mai ble utvidet til en feiring en uke til ende med aktiviteter og arrangementer – flere med lokale trekkplastre som interiørbloggeren Tone Kroken og løpeinfluenseren Synne Myhre. Men den høyeste selfie-frekvensen ble målt da Tik Tok-fenomenet og beautyinfluenseren Tim Kristian Moen delte sminketips.

– Og på torsdag hadde vi jo Bettan her. Elisabeth Andreassen fra Bobbysocks, skyter Trøen inn.

Det er ikke tilfeldig. Bobbysocks var nemlig de første av en lang rekke artister og storheter som har vært på Strømmen Storsenter for å signere plater eller bøker. Den gamle James Bond-helten Roger Moore. Popfenomenet Markus & Martinus. Boybandet Westlife. Fotballegende Ole Gunnar Solskjær. Til og med Bill Clintons tidligere sekretær Monica Lewinsky har du kunnet oppleve på nært hold på Strømmen Storsenter.

Og det kan du fortsatt gjøre, rett nok bare på bilder. I den gamle, opprinnelige delen av senteret er det gjort plass til en fotoutstilling som viser høydepunkter fra senterets historie gjennom 40 år.

Her er bilder som viser engasjementet Olav Thon selv hadde for flaggskipet sitt på Strømmen. Og her er bilder som forteller om hvordan Strømmen Storsenter har markert seg i nærmiljøet. En legendarisk historie er den gangen man satte opp busser FRA Sverige til Strømmen for å markere misnøye med manglende tiltak for å begrense grensehandelen.

På veggen henger naturligvis fotografier fra åpningen av Strømmen Storsenter 9. mai 1985. Jannicke Bergmann og Ole Herredsvela gransker dem inngående for å se om de ser noen de kjenner. Eller om de ser seg selv.

Men spørsmålet står fortsatt ubesvart: Hadde de fått fri, eller hadde de skulka?

Powered by Labrador CMS