Påtroppende butikksjef Sondre Skogen Skjold får ikke fullrost traineeopplegget han nå gjennomfører i Jysk.

Sondre hadde ikke retailerfaring, men rett personlighet – gjennomfører trainee-program og blir butikksjef

Jysk jakter kandidater med lidenskap og den rette personligheten. Unge Sondre kommer rett fra videregående, men var rette person til stillingen som butikksjef og er i gang med kjedens traineeprogram.

Publisert

Sondre Skogen Skjold (22) fra Sola er i full gang med et traineeprogram som skal kvalifisere ham som butikksjef i den nye JYSK-butikken som åpner i Handelsparken i Ålgård når fellesferien er over.

Skjold var ferdig med videregående og hadde i vinter begynt å sondere muligheten for valg av yrkesvei for fremtiden da han oppdaget at JYSK kjørte en kampanje for å rekruttere butikksjef til en nyåpning i Handelsparken i Ålgård 25. august.

Han forteller til Retailmagasinet:

– Det virket som en veldig interessant stilling, men jeg måtte være realistisk og innse at jeg neppe var en aktuell kandidat ettersom jeg ikke hadde noen erfaring fra retail. Drøftet det likevel litt med min far, som reagerte motsatt: Det var uansett verdt forsøket ikke minst fordi det inngikk et traineeprogram for aktuelle kandidater. Derfor søkte jeg og valgte å være dønn ærlig i søknaden. Til min positive overraskelse ble jeg innkalt til en konferanse om stillingen, hvor jeg var like ærlig – og fikk stillingen!

Positiv og givende prosess

Det utløste en prosess som Sondre Skjold opplever som særdeles positiv og givende:

– I mars startet jeg på den første av i alt fem moduler av et traineeopplegg for butikksjefer i JYSK. Det var en innføring i hva som kreves for å bli en god leder i butikk og alle muligheter butikksjefen har for å lykkes. Helt relevant til de forestillinger jeg hadde om jobben. Ja, jeg var veldig fornøyd med opplegget fra dag én.

Den praktiske gjennomføringen var lagt til JYSK-butikken i Sandnes. Med modul 1 vel gjennomført, fulgte modul 2 gjennom forsommeren:

– Her handlet det om internrevisjon og verktøyene vi har til rådighet i den daglige driften av butikken – altså like relevant som modul én, fortsetter Skjold.

On the job training

Nå er han tilbake i butikken i Sandnes for å prøve ut alt det teoretiske og praktiske treningen de fikk på modul 2.

Modul 3 består av mye lederskapsutvikling. Så kommer modul 4 – før modul 5 som vil bestå av en Business Case-presentasjon. Mellom modul 4 og 5 får alle traineer styre butikken helt selv, der en mentor vil være til støtte ved behov.

– Det er perfekt å få denne treningen før man virkelig står som butikksjef i egen butikk. Selve Business Case på modul 5 skal presenteres for Country Management Team i JYSK Norge. Motivasjonen har ikke falt underveis, snarere tvert imot, bedyrer Skjold overfor Retailmagasinet.

Nadja Sørensen sier at personlighet er det vikitigste kravet til lederkandidater.

‘Norges beste utviklingsprogram’

Ledere av trainee-opplegget hvor Sondre deltar, er distriktssjef Thomas Nilsson og HR Business Partner Nadja Sørensen. Nadja beskriver opplegget:

– Som butikksjef-trainee får du jobbe og lære i nært samarbeid med gode mentorer. Du vil forberedes på å drive din egen butikk i nærmeste fremtid. Til sammen fem ukelange treningsmoduler finner sted i løpet av ni måneder sammen med ambisiøse butikksjef trainee-kollegaer på vårt hovedkontor i Oslo. Det varierte programmet består av opplæring av høy kvalitet innen ledelse, styringsverktøy og butikkdrift. To av modulene går rent på drift, mens de tre øvrige dreier seg om lederskap.

Deltakeren tildeles en erfaren og vellykket mentor som overvåker fremdriften og støtter deres personlige og ledelsesutvikling. Trenere på trainee-programmet består av dedikerte ledere og servicefunksjoner på vårt hovedkontor, men også allerede dyktige butikksjefer og distriktssjefer tar en stor del av ansvaret for å skape det beste utviklingsprogrammet i Norge.

– Mitt arbeid som ansvarlig for programmet handler i stor grad om å tilrettelegge, trene trenere, sørge for at i vi stadig fornyer oss og gi feedback til både trainee og trenere, samt følge opp hele programmet fra A til Å slik at vi evaluerer, lærer og forbedrer oss. Vi har som mål at for hver gang vi gjennomfører et nytt trainee-program skal vi bli litt bedre, sier Sørensen.

‘Leter etter folk med lidenskap’

Sørensen forklarer at personlighet er det viktigste kravet hos Jysk. De leter etter folk som har lidenskap for å skape gode salgsresultater ved å tilby den beste kundeservicen i Norge.

– Noen som er villige til å forlate komfortsonen, tilfører laget noe og forfølger mål konsekvent. Dette har Sondre Skjold, som gjør at han passet godt inn på vårt butikksjef trainee-program, avslutter Nadja Sørensen overfor Retailmagasinet.

Powered by Labrador CMS