Retail Week Live 2023
Jernia-sjef Espen Karlsen (t.v.) og Gina Tricots norske country manager Heidi Engan (nr 2 fra høyre) deltok i paneldebatt på Retail Week Live i London i dag.

"Å fortsette å investere i de ansatte er det viktigste vi gjør"

I en paneldebatt på Retail Week Live i London deltok to ledere for norske kjeder: Heidi Engan fra Gina Tricot og Espen Karlsen fra Jernia. De ble spurt om hva retailere kan foreta seg i de tøffere tidene som vi er inne i.

Publisert

Retail Weekend Live pågår i London med over 1.000 deltakere fra 200 brands. Konferansen har hele 150 speakers.

I en paneldebatt ble retailledere spurt om hvordan de forholder seg i tider med høyere renter og priser som har dratt ned kjøpekraften og økt forsiktigheten til kundene.

Heidi Engan fortalte at Gina Tricot jobber opp mot unge kunder som er oppdaterte.

– Vi må være der de er og utvikle oss hele tiden for å møte dem. Vi må også utvikle vår omnikanal, både de fysiske butikkene og netthandelen. I 2023 vi må levere på service, og vi jobber med det hver dag, sa hun.

Engan utdypet det med at de kontinuerlig ser etter muligheter for effektivisering, bedre planlegging og å forbedre seg hver dag.

– Vi tror alltid av i kan gjøre ting bedre. Vi kan endre oss på alle nivåer i Gina Tricot.

Utviklingen går fort og det er viktig å jobbe med de riktige menneskene. Heidi Engan skrøt av Maze som er hovedsponsor på Retail Week Live.

– Før vi tok i bruk Maze så vi at vi hadde riktig lokalisering, kundestrøm og planlegging.

Men vi kunne bli bedre på service og manglet data på dette, fortalte hun.

Gina Tricot fikk resultater etter at de begynte å samarbeide med Maze. NPS ble ikke mindre enn tredoblet.

– Vi ble bedre på å trene ansette og å få dem inn i kulturen. Jentene våre ­– vi har stort sett kvinner i våre butikker – likte verktøyet. Tallene våre ble bedre, og jeg følger daglig med på dem, sa Engan.

Jernia overvåker data

Jernia-sjef Espen Karlsen fortalte at kundene nå kjøper billigere produkter, og at de i større grad kjøper varer de trenger og ikke bare ønsker.

Karlsen fortalte at Jernia har et bredt sortiment og at det er viktig at de ansatte har god kompetanse for å kunne gi kundene gode råd.

– Vi ser at folk orienterer seg og handler på nett, men butikkene er viktige. Å få hjelp til å finne beste løsning er den viktigste grunnen for kundene til å besøke butikkene våre, understreket han.

Kanskje å anbefale kundene rimeligere produktvarianter i disse tider.

Jernia-sjefen fortalte at å overvåke (monitoring) data er blitt viktigere.

– Vi bruker mye tid på følge våre data og konkurrenter. Det er blitt viktigere enn før, sa Espen Karlsen.

Han summerte opp med at det viktigste de gjør i Jernia er å fortsette å investere i de ansatte.

Powered by Labrador CMS