Fasade Lager 157, Storgata
Lager 157s aller første flaggskipbutikk i et bysentrum ligger i Oslo.

Lager 157 scorer på lavpris og vokser – åpnet sin første flaggskipbutikk

Med stor kundestrøm og høy omsetning vokste Lager 157 ut av sine gamle lokaler i Møllergata. Nå har de åpnet sin første flaggskipbutikk – på nærmere 2000 m2 over fire plan – i Storgata. Den er kjedens aller første i et bysentrum.

Publisert
Johnny Hallgren.
Johnny Hallgren.

Lager 157 vokser i Norge. Både gjennom nye butikker og en stor flagskipbutikk.

– Nyåpningen av vår flaggskipbutikk i Oslo var fantastisk. Vi hadde også en nyåpning i Malvik 14 dager tidligere hvor vi satte ny norsk omsetningsrekord, før vi da igjen satte enda en rekord 19. oktober i den nye Oslo-butikken, sier en fornøyd Johnny Hallgren, country manager for Lager 157, til Retailmagasinet.

Vokste ut av lokalene

Dette er den første flaggskipbutikk for Lager 157 generelt, som har seks butikker totalt i Norge i tillegg til Sverige, Finland og Danmark. Den første butikken i Norge ble etablert i Møllergata i 2019, men det var ikke en fullkonseptbutikk da både barne- og accessories-avdeling manglet. Det var ganske enkelt ikke plass.

– Etter hvert merket vi at kundestrømmen ble større og større og butikken ble helt enkelt for liten for oss, sier Hallgren. Nå har vi endelig fått lokaler med perfekt beliggenhet og inngang til butikken både fra Storgata og Stenersgata. Her kan vi presentere en fullkonsept flaggskipbutikk for våre kunder i Oslo, og vi har blitt tatt utrolig godt i mot.

– Med våre fire etasjer visste vi ikke helt hvordan det ville slå ut, men hittil har det vist seg å være en riktig stor suksess, fortsetter Hallgren.

Flere ansatte

Ikke bare på grunn av planløsningen over flere etasjer, men også på grunn av den store omsetningsøkningen har butikken vært nødt til å ansette en hel del nye.

– Det har vært utrolig mye trafikk siden åpningen og kjempemorsomt å jobbe i den nye butikken, sier en av de ansatte som Retailmagasinet møter i en av kassene, hun har vært med på lasset fra de gamle lokalene.

Den nye butikken har tilbud til kundene om å legge opp jeans. – Dette er en service vi ønsker å gi til kundene våre sier Hallgren. Foreløpig er det litt usikkert hvordan rutinene på dette blir, men det blir kanskje et tilbud på faste dager, litt avhengig av etterspørselen, sier han.

Vegg med tekst: Vi legger opp dine jeans gratis! 
Symaskin foran
Den nye butikken har tilbud til kundene om å legge opp jeans.

Sentrumsnær

Butikkinteriør
Lokalene framstår som luftige og ryddige, avdelingene er godt merket og klærne eksponeres med spotbelysning.

Denne butikken skiller seg veldig ut i forhold til kjedens øvrige butikker som ligger utenfor sentrumskjernen, i big-box-lokaler. Konseptmessig er dette en forandring fra de øvrige butikkene som er bygget opp på ett plan, men handleflyten skal være noenlunde lik og kundene skal kunne kjenne seg igjen, uansett hvilken butikk de besøker. I tillegg til Oslo og Malvik har Lager 157 butikker i Fredrikstad, Skien, Kristiansand og Sandnes.

Den nye butikken har mørke vegger og tak, men har fått tilført et kraftig laminatgolv i lyst tre og med god belysning får man følelsen av en lun og varm atmosfære.

– Vi har hatt en utrolig sterk vekst i omsetning i alle våre norske butikker, i forhold til bransjen generelt, sier Hallgren. Vårt konsept er perfekt i dag da kundene søker bra prisalternativ. Utleiere og utbyggere tar stadig kontakt med oss da de nå har innsett hvilken høy kundestrøm vi bidrar til, og neste år fortsetter ekspansjonen i Norge og planen er et marked til.

Lavpris og rimelig bærekraft

Forretningsidéen til Lager 157 er å tilby funksjonelle basisklær, med bra kvalitet og et enkelt design som fungerer i alle garderober og til en pris alle har råd til. «Great basic for all people» er kjedens slagord.

Trapp med teksten Great basics for all people
Forretningsidéen til Lager 157 er å tilby basisplagg som alle trenger i hverdagen til en pris alle har råd til.

For å holde prisene nede produserer kjeden sine egne klær og etterstreber å lage produkter som varer, kjeden selger kun sitt eget varemerke og produksjonen foregår i Bangladesh. De mener det er antallet ganger et plagg blir brukt som bestemmer plaggets miljøavtrykk og et langsiktig mål er å bruke 100% gjenvinnbart materiale, noe som igjen vil forenkle gjenvinningsprosessen.

– Grunnen til at vi klarer å holde de lave prisene er blant annet: Vi betaler ikke for noen markedsføring og bruker kun våre egne sosiale medier. Med unntak av Flagship Store ønsker vi å ligge utenfor bykjernen på grunn av leieprisene, vi har ikke noe fancy hovedkontor midt i sentrum, vårt ligger ute på landet i en gammel symaskinfabrikk, vi har en stor andel carryovers som gjør at vi har mindre «rea» og kostnadsbevissthet er en helt sentral del av Lager 157s dna, sier svenske Hallgren.

Som Hallgren sier, er kjeden aktive på sosiale medier og de er veldig store på Tik Tok hvor de merker stor respons. Tilhengerne kan også følge dem på Facebook og Instagram i tillegg til egen hjemmeside.

E-handel

Den siste tiden har kjeden også sett en kraftig økning i e-handel og de tilbyr utlevering og retur av pakker fra de fysiske butikkene. For å håndtere den store økningen har de bygget ut sentrallageret i Ulricehamn i Sverige hvor de har investert i «picking robot» for en mer effektiv og raskere håndtering av e-handel.

 – Vi er utrolig takknemlige for tilliten våre norske kunder viser oss, og at flere og flere kjenner til oss, avslutter Hallgren.

interiør butikk. Lang vegg med jeans.
Meter på meter med jeans, i alle slags farger og fasonger, kjeden satser på basisklær som skal vare.
Powered by Labrador CMS