Kunder i alderen 30-49 år er den gruppen som i størst grad benytter seg av netthandel, altså typiske barnefamilier. Foto: Meny

Meny tester netthandel

NorgesGruppen er den av de tre etablerte dagligvaregigantene som har gjort mest på netthandel. Meny har ansvaret for å utvikle plattformen.

Publisert

Av sine kjeder pekte NorgesGruppen ut Meny til å sitte i førersetet i testingen av netthandel av dagligvarer. Valget var ikke tilfeldig, for Meny har et bredt varesortiment og sterkt fokus på service og matglede.

– Ja, det er vi som driver utviklingen av plattformen, bekrefter Knut Nyløkken, netthandelssjef i Meny overfor Retailmagasinet.

Erfaringene som høstes deles internt i NorgesGruppen.

– Spar og Joker, som også har noe netthandel, høster også gevinster av testingen vår. Men ut mot sluttkunden er det konkurranse, sier Nyløkken.

Knut Nyløkken er netthandelssjef i Meny. Foto: Meny

– Flere retaileksperter er i tvil om Norge er et land som passer for netthandel av dagligvarer. Vi er få innbyggere, og vi bor spredt?

– Vi ser at kundene våre ønsker å handle på nettet, og da må vi gi dem muligheten til det. Men det er klart at det er i de store byene at befolkningsveksten skjer, svarer Nyløkken.

Tar betalt for transport

Meny er blant annet i gang i Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger og Kristiansand, hvor det er størst befolkningstetthet. De tilbyr utkjøring som gjøres av innleide transportører.

Meny har besluttet å ta seg betalt for kjøringen, henholdsvis kr 59, 79 og 89 kr, avhengig av handlekurv.

– Vi er nødt til å ta oss betalt. Transport er dyrt i Norge. Man får aldri regnet hjem dette hvis man ikke tar seg betalt, fastslår netthandelssjefen.

For det er ikke ubetydelige transaksjonskostnader knyttet til pakking og hjemkjøring.

I Sverige er aktørene blitt enige om felles pris: Kr 49 for pakking og kr 99 for hjemkjøring. I England er pakking og hjemkjøring derimot fortsatt gratis, for foreløpig har ingen av aktørene turt å være først ute med å ta seg betalt.

Her hjemme har som kjent markedslederen valgt å subsidiere plukking og hjemkjøring, naturligvis for å vinne markedsandeler og venne kundene til å kjøpe dagligvarer på nett.

Men Meny fastholder at de ikke vil booste sin omsetning gjennom å subsidiere frakt.

Kraftig vekst, fra lave nivåer

Meny startet sin første pilot i 2016, og 2017 ble brukt til å få opp antall Meny-butikker med nettilbud og høste erfaringer. Fjoråret var deres første hele driftsår, og omsetningen tredoblet seg.

Nyløkken forteller at de for inneværende år budsjetterer med ytterligere 65% vekst, og inngangen av året viser at de er i rute.

– Det viktigste er at vi fortsetter å utvikle plattformen vår for kundene våre. Vi driver med utvikling hver dag. Vi erkjenner at vi har langt igjen, men forventer en rivende utvikling framover, sier Knut Nyløkken.

Tester automatisert hentestasjon

Meny tester ut hentestasjon på Strømmen Senter. Den er lokalisert rett ved parkeringshuset, noe som er praktisk for kundene. Foto: Nils Vanebo

I oktober tok Meny i bruk Norges første automatiserte hentestasjon for dagligvarer på Strømmen Storsenter.

– Vi vi gi våre kunder et tredje alternativ, i tillegg til vanlig handling i butikk og hjemkjøring. Stasjonene kan fungere godt som en hub der det ferdes mange mennesker. Det er praktisk for kundene å hente varene med seg på vei hjem, sier Knut Nyløkken.

Kunder i alderen 30-49 år er den gruppen som i størst grad benytter seg av netthandel, altså typiske barnefamilier.

Butikkansatte hos Meny fyller varene i hentestasjonen som kundene må hente innenfor et tidsvindu på to timer mellom kl 8 om morgenen og kl 20 på kvelden. Boksene er delt i tre temperatursoner: Tørr: 8-10 grader. Kjøl: 4 grader. Frys: -21 grader.

Erfaringene så langt viser at plukking i gjennomsnitt tar 15 minutter pr kunde, og gjennomsnittlig antall varer er 33.

– Vil dere rulle ut mange slike stasjoner framover?

– Vi vil teste og se hvordan det går. Vi ser for oss at hentestasjoner kan fungere godt ved knutepunkter, svarer Nyløkken.

I Sverige begynner slike stasjoner å bli utbredt. Typisk er hentestasjonene der plassert rett utenfor butikkene hvor kundene svinger innom for å plukke med seg varene.

– Men svenskene er vant til å handle én gang i uka, noe vi nordmenn ikke er. Vi tror det vil ta noe tid før slike stasjoner blir like utbredt i Norge, men etterhvert vil det kunne skje fort, sier Nyløkken.

I Norge handler vi i snitt 3,44 ganger i uka. I Sverige er én storhandel en gang i uka mer vanlig.

– Hvis vi venner oss til å handle bare én gang i uka blir netthandel mer relevant, påpeker Nyløkken.

Det er StrongPoint som har levert hentestasjonen på Strømmen Storsenter. Systemet er modulært slik at det lett kan utvides med flere moduler ved behov.

Hentestasjonene kan også stå utendørs og fungerer i temperaturer mellom -25 til +35 grader.

– Vi opplever for tiden økt etterspørsel etter våre hentestasjoner i Europa, og vi har allerede levert tilsvarende løsninger som hos Meny i Sverige, Baltikum og Russland i tillegg til pilotinstallasjoner i Italia og Spania, sier Ove Teigen, produktdirektør for Click&Collect hos StrongPoint.

Powered by Labrador CMS