Circle K i Norge bruker digitale kommunikasjonsflater på sine stasjoner.

Derfor blir digitale flater viktige når vi skal spare energi

Vil høye strømpriser og en mulig energikrise påvirke bruken av digitale kommunikasjonsflater på offentlige steder? Forhåpentligvis ja – for hvis vi vil spare energi, er digitale flater en av de beste løsningene. Forutsatt at de brukes riktig.

Kronikk av Anne-Mette Sørum

Anne Mette Sørum, Country Manager, Visual Art i Norge.

Digitale flater er blitt en selvfølge i det offentlige rom. Det handler om alt fra informasjonstavler og menytavler til rene annonseflater. Skjermene finner du i butikker, restauranter, T-bane og andre offentlige områder. Og takket være effektiviteten til kommunikasjonsgrensesnittet er de kommet for å bli. Noe som ble spesielt merkbart under pandemien, hvor behovet for et verktøy for raskt å kunne kommunisere og utveksle meldinger ble tydelig.

Vinterens og vårens høye energipriser, og ikke minst bekymringen for at det skal komme en reell energikrise i de kaldere månedene det kommende året, har fått noen til å trekke frem spørsmålet om det virkelig trengs digitale flater. Det korte svaret er at det, i hvert fall fra et energi- og kostnadsperspektiv, ikke er noe alternativ og at man heller bør investere i flere digitale flater enn færre. Men det krever at vi ikke trasker videre i gamle inngrodde spor, men at vi faktisk lærer å bruke overflatene bedre og mer effektivt.

Endringen fra analog til digital skilting har ofte hatt kostnad og effektivitet som drivende faktorer. Det er raskt, enkelt og effektivt å oppdatere en digital løsning sammenlignet med utskrift, distribusjon eller for den saks skyld å skrive informasjonen for hånd. På samme måte har kostnadene vært lave, og det har gått raskt å få ROI på den digitale endringen.

Energiforbruket har knapt vært en faktor i det hele tatt. Lave priser og god tilgjengelighet har gjort at man sjelden eller aldri har måttet beregne strømkostnaden spesielt nøye. Spesielt siden skjermteknologien også har utviklet seg enormt de siste årene og skjermene trekker mindre og mindre strøm både når de er slått på og når de er i hvilemodus.

Slik kan du redusere skjermens energiforbruk

Tre konkrete tips hvordan du kan redusere skjermenes energiforbruk:

  1. Reduser energiforbruket med 15 % ved å senke lysstyrken til 75 %.
  2. Sett skjermen i standby-modus om natten
  3. Trenger du virkelig en ekstern PC/spiller til skjermen?

Mange programvarer for digitale kommunikasjonsflater trenger i dag ikke en ekstern PC for å gi deg 100 % kontroll.

Nå har virkeligheten raskt blitt en annen. Strømprisene skyter i været og det snakkes om at det kan bli nødvendig med rasjonering i vinteren som kommer, i hvert fall i enkelte spesielt sårbare deler av Europa. Vi bør derfor alle gjøre det vi kan for å redusere og minimere strømforbruket vårt, og det gjelder selvsagt også alle de som har digitale flater i sine butikker, kontorer eller hvor det måtte være.

Den enkle, og man kan tro opplagt, er å gå gjennom alle skjermene dine når det gjelder energispareinnstillinger. Både når de er slått på og fremfor alt at de er satt til å gå i hvilemodus når de ikke trengs. Hvis det tradisjonelt har vært en minimal ekstra kostnad å la skjermer stå på over natten, eller andre ganger overflaten ikke er i bruk, er det nå nesten en plikt for oss alle å tenke oss om og gjøre det ekstra arbeidet som skal til for å faktisk minimere strømforbruket vårt.

Funksjonen er der på alle skjermer. Er du heldig har du også programvare som styrer skjermen, hvor prosessen enkelt kan automatiseres fra sentralt hold. I verste fall må du jobbe med at skjermer skrus av manuelt på hvert sted. Men sørg for at det blir gjort, for her sparer vi strøm og viser også tydelig omverdenen at vi er en del av løsningen, ikke en del av problemet.

Samlet sett er de digitale løsningene betydelig mer energieffektive enn trykte og distribuerte alternativer. Men hvis vi kan bidra til ytterligere energisparing, sier det seg selv at vi bør gjøre det!

Serveringsbransjen bruker mye digitale menytavlerher fra Joe and the Juice.
Powered by Labrador CMS