Idar Larsen er femte generasjon butikksjef og eier av Joker Finnås. Butikken er i sitt 148. driftsår.
Idar Larsen er femte generasjon butikksjef og eier av Joker Finnås. Butikken er i sitt 148. driftsår.

Investerte i totalrenovering – ble årets butikk i kjeden

Det lønner seg å investere i fornyelse av butikken. Eierne av Joker-butikken på Finnås i Bømlo brukte seks millioner på en total renovering i 2018. Bare tak og vegger stod da igjen av det gamle bygget, og alt innvendig ble nytt. Siden har det gått bratt opp for butikken som er en av landets eldste kolonialforretninger i løpende drift.

Publisert
Butikken på Finnås ble kåret til Årets Butikk i Joker 2019.
Butikken på Finnås ble kåret til Årets Butikk i Joker 2019.

Status i det 148. driftsåret? 2020 ble et gullår for Joker Finnås, ikke bare på grunn av kåringen til Årets Joker-butikk i Norge, men også med hensyn til omsetning og resultat. Omsetningen økte fra 19,4 millioner i 2019, til 23.5 millioner i koronaåret, og resultatet før skatt fra 559.000 til 1,7 millioner kroner, det vil si mer enn en tredobling og en resultatgrad på over 12 prosent. Som er uvanlig bra for en landsens dagligvarebutikk.

– Ble 2021 like bra?

– Nei, men vi endte på rundt 21 millioner som også er bra. Forklaringen på nedgangen er klar: I 2020 hadde vi et stort veiprosjekt på Finnås som ga stor meromsetning. Ellers var jo koronaåret bra for hele dagligvarebransjen, oss også, sier butikksjef Idar Larsen til Retailmagasinet.

– 21 millioner kanskje det optimale omsetningsnivået for Joker Finnås?

– Nei, ennå er mye å hente, så vi håper på fortsatt vekst. Vi har noen ledetråder for driften: Alltid være i utvikling, kontinuerlig bekjempelse av svinn og jakt på forbedringspunkter. Nøktern drift – og en forsiktig utbyttepolitikk, poengterer Idar Larsen.

Idar Larsen med Petterøes Tobak-skiltet som illustrerer butikkens historikk.
Idar Larsen med Petterøes Tobak-skiltet som illustrerer butikkens historikk.

Historikken

For å gjøre en lang butikkhistorie kort:

Åpningen av den opprinnelige landhandelen skjedde 28. juli 1883. Larsen-slekta har drevet butikk først i Melkevik og siden ved nordenden av brua over Kuleseidkanalen i fem generasjoner fram til i dag. Først under navnet S. Larsen, senere som Magneten Mat AS, 2005–08 medlem av Spar-kjeden og siden 2008 som Joker Finnås.

I dag er det 5. generasjon, Idar Larsen, som forestår driften.

I et bredt sortiment med 3000 varelinjer inngår markedstilpasset non-food. I kaffekroken arrangeres det bl.a. strikkekafé.
I et bredt sortiment med 3000 varelinjer inngår markedstilpasset non-food. I kaffekroken arrangeres det bl.a. strikkekafé.

Holdbart dynasti

Familieselskaper som selskapsform er risikofylt, ifølge litteraturen: Gloria rundt gründeren i 1. generasjon, bra i neste generasjon – men de første uenigheter viser seg, så over og ut med 3. generasjon etter store dragkamper i en voksende familie.

– Men i Larsen-familien har det vært lutter enighet i snart 150 år?

– Vi har taklet alle overtagelser greit. Nå også. I høst kjøpte jeg ut kollega og onkel Arvid, som fyller 65 år i mai, svarer Idar Larsen.

– Var du i tvil om du ville gå inn i familiebedriften?

– Ja, jeg hadde en annen jobb. Men jeg ble spurt om å være med i 1999 og har ikke angret, svarer Larsen, som dermed ble 5. generasjon kjøpmann.

Ved å steke bl.a. boller, wienervarer, rundstykker og brikser i butikken, skiller Joker Finnås seg fra lavprisbutikker.
Ved å steke bl.a. boller, wienervarer, rundstykker og brikser i butikken, skiller Joker Finnås seg fra lavprisbutikker.

Valgte Joker

Etter tre år i Spar-kjeden i 2008, kom eierne i tvil om videre tilknytning:

– Det ble utslagsgivende at Spar krevde varmeskap. Det var vi skeptiske til for vår egen butikk, for det ville gi høyere svinn i vinterhalvåret. Blant annet derfor landet vi i Joker. Litt paradoksalt ble vi motivert av spådommene om at omsetningen vår ville falle ytterligere etter flere år med nedgang. Men vi klarte å snu trenden: Vi fikk en vekst på 19 prosent i 2008. Det ble altså et godt valg. Vår butikk passer som hånd i hanske i Joker, kommenterer Idar Larsen i dag.

Idar Larsen: – Ved totalrenoveringen i 2018 ble det installert nye og større fryse- og kjølerom, som gjorde driften mye enklere enn før.
Idar Larsen: – Ved totalrenoveringen i 2018 ble det installert nye og større fryse- og kjølerom, som gjorde driften mye enklere enn før.

Tøff bransje

Men retail er en tøff bransje. I årene 2015–18 begynte omsetningen igjen å vise en fallende tendens. I 2018 valgte de derfor å gjøre den store investeringen på seks millioner i en komplett fornyelse av butikken. Bygget ble strippet helt ned til betongen:

– Det ble lagt fliser og installert nye og større fryse- og kjølerom, hvor det kan trekkes inn flere paller, noe som gjør driften mye enklere enn før. Våre ansatte slipper å måtte kaste seg over kjølevarene når de ankommer; de kan sette dem inn og spre fyllingen over tid, forklarer butikksjefen.

Og de investerte i ny teknologi, bl.a. Cash Guard og et system for automatisk bestilling.

Årlig selges det 25.000 ‘Kanalbolla’, som gir en mersomsetning på 400.000 kroner.
Årlig selges det 25.000 ‘Kanalbolla’, som gir en mersomsetning på 400.000 kroner.

Resultatet kunne leses av i regnskapene de følgende årene: 12 prosent vekst i 2019, etter en seig start på året; og 2020 et gullår.

Dobbel Årets Joker

Den gode driften har ikke gått ubemerket hen:

Årets Joker både i region Vest og nasjonalt i 2019 – ikke dårlig. Begrunnelsen?

En totalrenovert butikk bidro nok til at det ble kåret til årets butikk i kjeden, men Larsen poengterer at andre faktorer er vel så viktige:

• Høyt servicenivå

• Sponsing av lokale lag og initiativ med et sekssifret beløp

• ‘Kanalbolla’, som selger 25.000 i året

– Det høye servicenivået kommer ikke av seg selv. Vi jobber skikkelig med de nyansatte., sier Larsen.

Staben er deres store styrke i en krevende konkurransesituasjon, med alle de store lavpriskjedene innenfor en reisetid på et kvarter. De er 14 ansatte, fire voksne – driverne medregnet – og ti unge på deltid.

– Studenter og skolelever, som gjør en fantastisk jobb. Men så følger vi dem også skikkelig opp, sier Larsen.

Dette er også av det viktigste som fremholdes i nominasjonen til Årets Joker for 2019 med tildeling i juni 2020:

«Involvering av ansatte, klare ansvarsområder samt gode innarbeidete rutiner gir tid til overs for den gode service og opplæring av ansatte og lærling. Noe som gjenspeiler seg med topp score på kundeundersøkelser og en butikk alltid klar for kunden.

Dette å føle seg velkommen står helt sentralt på Finnås.»

‘Kanalbolla’ ble egen merkevare

– ‘Kanalbolla’ er ikke en feilstavelse av klassikeren kanelbolle?

– Nei, det er vår egen merkevare. Butikkens lokalisering tett ved den vakre Kulleseidkanalen gjorde at vi fikk en idé om å kalla bollen for ‘Kanalbolla’, som det heter i vår dialekt. Vi får deigemnene levert, men steker dem selv i butikken, med vår egenkanel blanding og vaniljekrem på toppen. Altså en original bolle. Etter introduksjonen i 2018, har salget tatt av – til ca. 25.000 de siste årene, hovedsakelig i sommerhalvåret. Det gir en meromsetning på 400.000 kroner i årsregnskapet, sier butikksjefen.

Lokaliseringen ved Kulleseidkanalen betyr en del for markedsprofilen.
Lokaliseringen ved Kulleseidkanalen betyr en del for markedsprofilen.

Larsen fremholder at ved å steke bl.a. boller, wienervarer, rundstykker og brikser i butikken, skiller Joker Finnås seg fra lavprisbutikker:

– Vi har en kaffekrok med kaffeautomat som fungerer som samlingsplass i bygda. Den blir brukt til strikkekafé, småbarnstreff – for å nevne noen.

Markedstilpasning

Å finne og utnytte stadig nye muligheter, er Finnås-butikkens stor pre over tid. Det er markedstilpasning.

Det bor 850 mennesker i nærmarkedet, som ikke holder for å oppnå en årsomsetning godt over 20 millioner?

– Nei, men i sommerhalvåret – fra april til september – dobles folketallet. Det er hyttefolket som kommer. Ellers har vi også andre fordeler ved lokaliseringen: midt på øya, ved et kommunikasjonsmessig krysspunkt for vei- og kanaltrafikk. Vi har et sortiment tilpasset det stabile lokalmarkedet, og sommermarkedet. Ca. 3.000 varelinjer, som gir den nødvendige bredden. Men uten den store dybden; vi har én type parmesanost – ikke ti, avslutter Idar Larsen.

Powered by Labrador CMS