Niclas Berg, Business Manager Retail, og Siw Holmgren, Corporate & Marketing Communications Professional har en tydelig plan om at Canon Norge skal spise markedsandeler for print i retail.

Print i retail: – Kundene vil ha kostnads­effektive, plass­besparende og sikre løsninger

Riktige maskiner, riktig prismodell og høy sikkerhet. Det er planen når Canon satser på å spise ytterligere markedsandeler for print i retail.

Publisert

For sju år siden satte Canon opp en liste over 100 store kjeder som de ønsker på kundelista. På det tidspunktet hadde de svært beskjeden omsetning mot retail.

– Nå har vi en markedsandel på 30 prosent blant de 100 største, sier Niclas Berg, Business Manager Retail i Canon Norge til Retailmagasinet.

Blant kundene er REMA 1000, Coop, Power, Nille og Mestergruppen.

– Vi har laget et konsept som går på forenkling av hverdagen for butikksjefer, kjøpmenn og IT.

Løsningen er sømløs, standardisert og krever lite av kunden, eksempelvis automatisk tonerbestilling og servicehåndtering. Vi forankrer en SLA i alle rammeavtalene med kundene. forklarer Berg.

Før satsingen for sju år siden analyserte Canon markedet, og de oppdaget at de største retailkjedene som oftest hadde en relativt billig printerpark med typiske laserprintere - og tok brorparten av risikoen selv med tanke på tonerkost, tonersvinn og administrasjon, samt oppetid. Laser-markedet er kjennetegnet av billig hardware hvor toner og service blir håndtert av tredjepart.

Nå ruller Canon ut dyrere hardware enn det som har vært typisk i retailkjedene.

– Men med gode serviceavtaler blir løsningen kostnadseffektiv. Måten vi håndterer retail nå, tilsvarer slik vi i lang tid har håndtert de store store private og offentlige kundene, sier Berg.

Maskinene har god miljøprofil ved at de garanteres for sju år.

TC-20 er en plassbesparende plotter som printer A3, A4 og storformat (24" bredde).

Forutsigbarhet

Historisk var den typiske "retail-løsningen" kjøp eller leie av relativt billig hardware med toner og serviceavtaler separat. Avtaleformene er nå i endring.

– Print-som-en-tjeneste (PaaS) har vokst de senere årene, sier Siw Holmgren som er Corporate & Marketing Communications Professional.

Det skal være kostnadseffektivt med lite administrasjon. Og det skal være forutsigbart for butikksjefer og kjøpmenn å forholde seg til print.

– IT-avdelingen får tillegg mindre å gjøre med leveranse og avtale fra oss, legger Berg til.

Også på print finnes det konservative syn og motstand mot endringer ute i kjedene.

– Men når vi slipper til og får vist regnestykkene til økonomisjefen eller toppsjefen, er det ofte kort vei til løsning, sier Berg.

Canon-duoen forteller at deres maskiner kommuniserer godt med de ulike systemene for butikkommunikasjon som Retailor, Brandsafe, Shoppa og Papirfly.

Variabel kostnad

Berg viser til at enkelte retailere fortsatt bruker plakater lenge fordi det koster penger å printe en ny. Man kan i butikker se at plakatene har fått rifter og streker.

– Hos oss vet de hva det koster, fordi de betaler en fast månedssum. I avtalene vi skriver er alt inkludert, sier han.

Fleksibilitet er viktig. Antall butikker kan gå opp og ned, noe som også taler til fordel for PaaS. Printkostnaden blir variabel.

Flere ønsker nå å inngå avtale med leverandørene av printere enn via tredjeparter.

– Da får man fordelen ved at vi får bakt inn sikkerhets- og servicetjenester, sier Berg.

På dekkflate skiller retail seg ut fra andre segmenter. I office-segmentet er det typisk mellom 2-8%, mens en dagligvarekjede kan ha mellom 20-60% dekkflate.

Dette påvirker tonerkost i stor grad.

Med PaaS slipper butikkene å ha tonerlager som binder opp kapital.

– En kjede hadde mellom 50-100.000 kr bundet pr butikk og til sammen 120 butikker i kjeden. Da blir det mye kapital, nevner Niclas Berg som eksempel hentet fra norsk retail.

Har retaileren en PaaS-avtale, slipper man også tonersvinn når maskinen leveres tilbake, altså mengden av toner som da er igjen i maskinen, typisk ca 50%, ifølge Canon.

De største kjedene i Norge kunne før med andre typer avtaler ha titalls millioner kroner i tonersvinn.

Flere av konkurrentene tilbyr ikke avtaler der toneren er inkludert. Skal kunden selv ha ansvaret for kjøp av toner, sitter de med risikoen for at dekkflaten blir større og kostnaden går opp. I tillegg vil alt svinn av toner måtte dekkes av kunden.

– Dette momentet har vært avgjørende for at vi har vunnet en del avtaler, sier Berg.

Kostnader har generelt steget markant de siste årene, også printkostnadene. Den svake norske krona har dratt opp kostnadene ekstra. Desto viktigere at print gjøres så kostnadseffektivt som mulig, mener Canon.

Sikkerhet også på print

Sikker utskrift har vokst fram som et nytt viktig moment innen print. Skrivere ute i butikker skal være like sikre som en mobiltelefon eller laptop.

Det holder ikke bare å ha sikker harddisk, man må også ha sikre printfiler. Selv på trommelnivå gjøres en jobb i etterkant.

imageRUNNER ADVANCE DX, som bl.a. Power bruker.

– Innholdet i utskriften kan være sensitivt. Det kan gjelde innholdet i avtaler og personalopplysninger, sier Berg.

Med sikker utskrift unngår man også at det printes flere versjoner før man får en helt riktig versjon.

– Vi sparer kundene for 20-30% av de totale printkostnadene gjennom løsningen uniFlow for sikker utskrift.

Med sikker utskrift unngår man at utenforstående kommer seg inn på nettverket via printeren. Man må identifisere seg for å kunne logge seg inn.

Follow me-funksjonen innebærer at man får printet uansett hvor man befinner seg, i bygget eller på en annen lokasjon i kjeden.

Fortsatt finnes mange maskiner ute i norsk næringsliv som ikke er sikret, men bevisstheten har økt.

Canon har i mange år frontet dette budskapet.

– Maskinene sikkerhetsherdes med standardiserte oppsett før den settes ut, med oppdateringer gjennom hele avtaleperioden og med datasletting etter bruk, sier Berg. 

Maskiner som er tilpasset retail

På besøk på Canons hovedkontor på Holmlia utenfor Oslo spør vi Niclas Berg og Siw Holmgren og om hva er kundene i retail er opptatt av når de anskaffer løsninger for print.

– At kvaliteten på printen er bra nok. At det leveres papir som passer maskinene. At maskinene er plassbesparende, og at det er forutsigbare kostnader, svarer duoen.

Noen ganger må kampanjer endres. Da er det praktisk å ha skriver selv.

– Hva koster det butikkene å ikke ha riktig markedsmateriell til riktig tid, spør Niclas Berg retorisk.

Kalibrering gjøres ned på maskinnivå for å treffe riktig farge på logoer etc.

De maskinene Canon plasserer ut flest av i norsk retail er imageRUNNER Adv. C3922i (A4 og A3 Farge), en typisk retail-maskin med A3- og bannerfunksjon og TC-20, en plassbesparende plotter som printer A3, A4 og storformat (24" bredde).

Canon tror at TC-20 vil bli populær i kjeder som har små butikker. Coop har denne i sine minste butikker.

A3-maskinen fra Canon var en nyvinning ved at den kunne produsere bannere i 120x30 cm.

Det var første gang slike bannere kunne produseres fra en vanlig office-maskin. Blant andre bruker Power denne muligheten.

Med en plotter og en kontormaskin, dekkes hele behovet en butikk kan ha. Plantasjen er blant kjedene som har en slik kombinasjon. Men ikke alle har god plass til begge deler.

Coop har 1.250 butikker med to-fire printere på hvert sted og uttrykker at de setter stor pris på forutsigbarheten.

– Hvor mye plass en butikk har på bakrommet varierer. Derfor er det et pluss med plassbesparende maskiner, påpeker Berg.

REMA 1000 har maskiner i 700 butikker som håndterer A4 og A3.

Power Norge bruker imageRUNNER ADV. C3922i maskin for bannere.

Har man kun office-maskin, kan eksempelvis storformat bestilles hos tredjepart.

Powered by Labrador CMS