Magne Lome har 15 års erfaring fra rekruttering til retail.

Butikksjefen skal ha mange egenskaper – til dels motstridende

– Rollen til en butikksjef innebærer kompleksitet. En butikksjef skal ha flere, til dels motstridende egenskaper. Han eller hun skal være litt av alt, sier Magne Lome til Retailmagasinet.

Publisert

Magne Lome har siden desember vært bedriftsrådgiver/headhunter SalesJobs. Tidligere har han jobbet i Cappa og MasterFranchise og har mer enn 15 års erfaring fra rekruttering, mest i retail.

Krevende rolle

Lome lister opp felter som kandidaten skal beherske:

- Kremmerinstinkt

- Personal og salgsledelse

- Økonomiforståelse

- Rapportering

- Innkjøp/logistikk

- Sortiment

- Kreativitet, skape en fin butikk

I konkurranse med netthandel må fysiske butikker levere god service og tilby kompetanse.

Hvor mye frihet og spillerom en butikksjef har, varierer. Graden av sentralstyring varierer nemlig mellom kjedene, eksempelvis på kantsortiment.

Uansett er ikke butikksjef en lett jobb, for han eller hun er ofte i skvis.

I intervjuer ber SalesJobs kandidatene gi eksempler på vanskelige situasjoner de har stått i. Hva gjorde du for å løse problemet?

Vil ha mange kandidater

Som navnet tilsier er det rekruttering til salgsjobber SalesJobs beskjeftiger seg med. Retail er én av bransjene de jobber mot. Blant kjedene de jobber for er Berggård Amundsen, Swedol og Würth.

SalesJobs bruker både Finn.no og headhunting i sitt nettverk, som oftest en kombinasjon.

I rekruttering er nettverk viktig.

– Vi ønsker å ha mange kandidater å velge blant, understreker Lome.

Ved headhunting kontaktes personer som ikke er aktive jobbsøkere.

– Men de fleste synes det er stas å bli kontaktet, forteller han.

Når man har satt sammen en kandidatliste som er god og bred nok, gjelder det å finne de beste kandidatene. Her kommer rekrutteringsselskapene inn med sin spisskompetanse.

Til syvende og sist er det kjeden som bestemmer seg for hvem de vil ansette.

Går gradene

Mange butikksjefer har begynt som butikkansatte og fått gradvis mer ansvar. Og de holder seg som regel innen retail ved jobbskifter.

– Ofte vil de ikke trives i helt andre bransjer og jobber, sier Lome.

Butikksjefen har gjerne vært gjennom et utviklingsløp der han etterhvert får ansvar for så mange ansatte og butikker at de ikke kan ha kontroll på alle detaljer selv.

Belønn dem som lykkes

En utfordring for rekrutteringen er at butikksjef normalt ikke er et særlig godt betalt yrke. Lome bekrefter at noen talenter av den grunn tapes til andre bransjer.

Han oppfordrer kjedene til å belønne butikksjefer som oppnår tydelige resultater, ellers kan de forsvinne til jobber hvor de nettopp blir bedre påskjønnet og belønnet.

Lome nevner en butikksjef som klarte å doble omsetningen fra 25 til 50 millioner kr.

Husk dem som ikke får jobben

Magne Lome understreker at det er viktig å behandle også de som ikke får jobben godt. For de kan bli kunder eller leverandører til bedriften. Til og med ambassadører.

– Om de ikke passer til akkurat denne jobben, kan de passe til en annen senere.

*

– Det gjelder ikke å bli for personlig

Bård Birkeland begynte nylig som butikkleder for Würth på Gjelleråsen. Han kom fra jobb på en stor Maxbo-butikk.

Bård Birkeland ble ansatt som butikkleder på Würth Gjelleråsen i konkurranse med 40 andre kandidater.

– Der hadde vi én varehussjef, og vi var tre teamledere som hadde ansvaret for hver vår avdeling. Men nå er jeg selv butikkleder, forteller Birkeland.

– Hva er det mest utfordrende med å være butikkleder?

– Å få folk til å løpe i samme retning og å holde dem oppegående og motiverte, svarer han.

Butikkledere føler av og til at de havner mellom barken og veden.

– Det gjelder ikke å bli for personlig. En butikkleder må holde fritidsplanet utenom, ikke bli for mye venn med de ansatte, poengterer Birkeland.

Han er fornøyd med rekrutteringsprosessen.

– Ansettelsesprosessen var profesjonell, grei og strømlinjeformet. Dette kan rekrutteringsselskapene.

Birkeland var i konkurranse med hele 40 andre kandidater. Magne Lome i SalesJobs forteller at de hadde en grundig prosess med to intervjuer, evne- og personlighetstest, samt referansesjekk og bakgrunnssjekk.

– Det er alltid viktig, men spesielt siden det i dette tilfellet var et tips, og det var vi som kontaktet Birkeland, sier Lome.

I intervjuer for lederstillinger stilles det gjerne intrikate spørsmål til kandidatene. Bård Birkeland bekrefter at også han fikk utfordringer som han måtte løse.

– Det gikk på forhold i butikkene, men mest på hvordan du oppfatter ting, tolker oppgaven og løser situasjonen, forteller han.

Siden han fikk jobben, må svarene hans ha vært akseptable.

– Jeg er selger, så jeg er god til å prate, smiler Bård Birkeland avslutningsvis.

Powered by Labrador CMS