House of Senses
Expedits konsept House of Senses spiller på alle sansene og vakte oppsikt på EuroShop.

Eksepsjonelt interiør for alle sanser

Expedit fikk stor oppmerksomhet på EuroShop med et område på sin stand som de kalte 'House of Senses', et interiør som spiller på alle sansene.

Publisert

Expedit deltok på EuroShop sammen med morselskapet Wanzl. Her viste de fram interiør som stakk seg ut på gigantmessen.

De fem sansene

1. Syn

2. Hørsel

3. Luktesans

4. Smaksans

5. Følesans

– Vi ville lage en plass hvor vi med forskjellige designgrep kunne gi våre gjester en helt spesiell opplevelse. Det lyktes vi med, og vi fikk svært god feedback, sier Sasja Schubert Iversen, Head of Nordic Design & Marketing.

Hun forteller at hovedformålet med designet var å adressere alle sansene til den besøkende:

– Det er en trend i retaildesign at man ikke designer kun for øynene, men også for ørene, nesen, og til og med smak og den taktile sans.

Med House of Senses laget de et sammenhengende konsept som adresserer alle sanser på forskjellig vis. De tok utgangspunkt i standardinventar som de så "kledde ut" så det fikk sin spesielle stemning.

Lyd

I et område på standen hadde Expedit plasser ut 13 flasker som var utstyrt med QR-koder som rutet til hvert sitt tema.

Expedit laget et spesielt lyddesign hvor temaet var eksklusiv jazzklubb, art deco og eksklusiv vinbar.

– Man merket tydelig da man gikk inn, at man plutselig kunne høre andre lyder. Det var en annen ro, med stor kontrast til omgivelsene, sier Iversen.

Duft

– Viser hva netthandelen ikke kan

Fredrik Hammarsten, Sales Director i Expedit, kommenterer:

– På House of Senses fikk vi svært god dialog med våre kunder, avskjermet fra resten av standen, og med et helt annet lydbilde. Her var det dempet, med sin særegne lukt og lyd. Flere kunder var i fyr og flamme. Vi fikk fram nettopp hva den fysiske butikken kan, nettopp å spille på alle sanser. Dette er det viktig for oss å understreke i våre design, virkelig vise hva netthandelen ikke kan. Det er noe vi alltid husker når vi designer konsepter. Vi skal gi en opplevelse og innredningsdesign som ender med at våre kunder selger flere varer.

House of Senses hadde også signatur-duft basert på bl.a. tobakk, sedertre og rose. I en liten skuff på høyre side var det et duft-anlegg som kunne styres med en app.

Taktilt

Expedit arbeidet bevisst med overflatene. House of Senses hadde bløte gardiner i forkant, og bordplaten hadde en særlig softness.

– Vi valgte forskjellige materialer som pirret idéen om det taktile. Å merke forskjellige overflater er et bevisst designgrep. Forskjellen i materialer pirrer nysgjerrigheten og kundenes lyst til å oppleve og interagere med rommet og inventaret, sier Iversen.

QR-koder la på et ekstra lag opplevelse

I et område på standen hadde Expedit plasser ut 13 flasker som var utstyrt med QR-koder som rutet til hvert sitt tema. Gjennom å skanne QR-koden kunne de besøkende se inn i fremtiden. Flaskene var presentert på lysende podier og understreket med en lampe over hver av dem.

Carsten Tønnes (CEO), Fredrik Hammarsten (Sales Director) og Dennis Björk (KAM) i Expedit,
Carsten Tønnes (CEO), Fredrik Hammarsten (Sales Director) og Dennis Björk (KAM) i Expedit fikk gode tilbakemeldinger på EuroShop.

– Vi arbeider mye med belysningen og å skape både lyse og mørke områder i butikken. Dette er også et designgrep, hvor vi bedre kan ‘styre’ kundenes oppmerksomhet og ‘fortelle’ hva som er viktig og hva som er mindre viktig å oppleve, sier Iversen.

– QR er en enkel måte å legge på et digitalt lag med opplevelse som komplementerer det fysiske. Det var morsomt å se folk bruke kodene og se på våre referanser og tjenester hvor vi forteller om hva vi kan gjøre med design. Og hva det betyr å få nye uttrykk ved å endre på farger og overflater. Det var ikke noe spesifikt produkt vi ønsket å selge, men å demonstrere hvordan vi arbeider med prosjekter. For mange av våre kunder har vi et standardsystem som jo ikke er så spennende i seg selv. Men hvordan vi ved hjelp av design kan lage et fullstendig kundetilpasset univers med en bestemt stemning, vekker interesse, sier Iversen.

Mest retail

Expedit produserer mest innredning for retailbransjer som mote, møbler, supermarked og byggevare. Samt hospitality.

Expedit har utviklet flere design ut fra noen av de samme idéene som for House of Senses.

– Flere supermarkeder ønsker egne avdelinger in-shop. For Coop Danmark har vi eksempelvis utviklet en leketøysavdeling med et eget univers som har sin bestemte tone of voice. Her laget vi et design med en særskilt opplevelse på et definert sted i butikken, avslutter Sasja Schubert Iversen.

House of Senses utgjorde et eget område på standen til Wanzl og Expedit på EuroShop.

Ble solgt fort til supermarked

House of Senses ble fort solgt på EuroShop til en tysk supermarkedkjede som kom innom standen til Wanzl og Expedit. Sasja Schubert Iversen forklarer:

– Supermarkedkjeden hadde med seg en plantegning for et nytt supermarked som skulle inneholde en vinavdeling med et eksklusivt vinsmakingsunivers. I praksis skulle det være akkurat som House of Senses, Det var morsomt, for vi hadde til og med designet vinskap.

Powered by Labrador CMS