Blivakker-eier Einar Øgrey Brandsdal
BliVakker-eier Einar Øgrey Brandsdal har gått fra å være en pure player til omnikanal.

Høy trafikk da BliVakker åpnet på Strømmen – skal inn på alle «større kjøpesentre»

Nå er BliVakker på plass med butikk på Østlandet. De kunngjør at de framover skal inn på alle større kjøpesentre i Norge.

Publisert

Retailmagasinet møtte en lang kø da vi skulle overvære åpningen av BliVakkers butikk på Strømmen Storsenter klokken 10 i dag. Køen snirklet seg rundt flere hjørner i 2. etasje på senteret, og unge kvinner var overrepresentert.

Espen Wetrhus, retail director, Brandsdal Group
Espen Wetrhus er Retail Director i Brandsdal Group og skal lede etableringen av fysiske BliVakker-butikker.

Strømmen Storsenter ble valget da BliVakker åpnet sin første fysiske butikk på Østlandet. Fra før har de to butikker på Sørlandet, i tillegg til nettbutikken. Den nye butikken blir også den første med ny branding – nå vil kjeden tone ned det med å være vakker og heller bli med kundene på den daglige hverdagsrutinen foran speilet.

BliVakker ble etablert i 2007, og brandingen de hadde da er blitt refreshet bare én gang siden, så det har ikke skjedd så mye med uttrykket. Den nye butikken på Strømmen kommer derfor med ny branding og nytt konsept, bedre tilpasset merkevareprofilen.

 – Det er viktig at profilen og selskapet er litt mer up-to-date, sier Espen Wetrhus, Retail Director, til Retailmagasinet.

2,5 år med overtalelse

Senterdirektør Per Kristian Trøen forteller til Retailmagasinet at de i 2,5 år har prøvd å overbevise Einar Øgrey Brandsdal om å åpne butikk på Strømmen Storsenter.

– Det er en destinasjonsbutikk, og slike er viktige også for oss, sier han.

Senterdirektør Per Kristian Trøen, Strømmen
Senterdirektør Per Kristian Trøen og den øvrige senterledelsen på Strømmen Storsenter brukte 2,5 år på å få BliVakker til senteret.

Dermed styrkes de ytterligere på kosmetikk hvor de allerede er blant de aller sterkeste blant norske kjøpsentre. Kosmetikk er sammen med sport og mote de tre sterkeste feltene på Strømmen.

Åpnet sin første butikk mot sin vilje

BliVakker-eier Einar Øgrey Brandsdal forteller til Retailmagasinet at det var en prosess for dem å gå fra å være en ren netthandler til omnikanal.

– Først åpnet vi en butikk i Kristiandsand sentrum. Ikke fordi jeg ville, men fordi en del leverndører krevde at man hadde fysisk butikk for å kunne selge varene deres.

Siden er butikken blitt utvidet flere ganger, og senere åpnet de også butikk på Sørlandssenteret.

Fra i dag er de på plass på Østlandet, og de vil fortsette å åpne nye butikker framover. Når vi spør om kriteriene, svarer Brandsdal på de «større kjøpesentrene».

Blivakker på Strømmen
Touch & feel er viktig.

Forventninger til den nye butikken

Strømmen er den første butikken med ny branding, så Wetrhus håper at det nye konseptet vil få kundene til å komme. Ambisjonene og forventningene er at flere i området skal bli kjent med kjeden.

– Våre tidligere butikker ligger i Kristiansand, og nå er det viktig å vise kundene på Østlandet av vi ikke bare er en nettbutikk, sier Wetrhus.

Bli Vakker åpner også en ny fysisk butikk på Ski Storsenter 6. juni og på Moa ved Ålesund 20. juni. Kjeden satser på åpne butikker på flere av de største kjøpesentrene rundt om i Norge i løpet av de nærmeste årene.

Butikkene vil få et areal på 400-600 m2, og skal være luftige. «Touch & feel» er viktig.

Bico – som også har hovedkontor i Kristiansand – er leverandør av innredningen.

Wetrhus kan også fortelle at Bli Vakker har signert en avtale i Finland, så den første utenlandske butikken blir åpnet i andre kvartal neste år.

Ny branding

Kjeden ønsker å tone ned det med å være vakker, skjønnhet og utseende og heller satse mer på det med hverdagsrutiner for skjønnhetspleie «Get ready with us» er stikkordet.

 – Alle har en eller annen rutine for å gjøre seg klar når de står foran speilet, det være seg foran arbeidsdagen, skole eller fest, og den rutinen ønsker vi å være en del av, sier Wetrhus.

En annen del av kjedens konsept er at de har lik pris i butikk som på nett. Dette har de hatt hele tiden og prisene følger hverandre. Nå jobber de med digitale løsninger for at prisene på nett og i butikk skal justere seg likt automatisk. Blir det lavere pris på nett skal også butikkens pris på samme vare justere seg ned automatisk.

Kø da Blivakker åpnet på Strømmen Storsenter
Kø rundt flere hjørner da Blivakker åpnet på Strømmen Storsenter

– Budskapet vårt er at man ikke skal tape på kundereisen ved å oppsøke en fysisk butikk kontra det å handle på nett, sier Wetrhus.

Travel åpning

Den nye butikken i Strømmen Storsenter ligger i andre etasje i den nyeste delen av senteret. Ved åpningen ble det delt ut goodiebags, det var leverandørstands og besøk av influencer-søstrene Vita og Wanda fra Strømmen, som vil promotere sin egen kosmetikkserie.

Wetrhus var spent før åpningen. 

– Det viktigste var at vi klarte å levere det produktet vi har hatt i tankene. Det er rart at selv om vi har holdt på å planlegge dette i et helt år, ble det litt armer og bein og kaotisk på slutten når skal alt være ferdig og klart til åpning.

Han håper og tror at de har klart å lage en butikk som ser veldig lekker ut, og som vil appellere til både nye og gamle kunder.

Blivakker, Strømmen
God tilstrømming av kunder ved åpningen.
Powered by Labrador CMS