Bjørn Rune Emanuelsen, Piotr Sydorko (bak), Simen Gudbrandsen og Ivar Søgaard.
De bidrar til høy sorteringsgrad på Mester Grønns terminal i Lier: Bjørn Rune Emanuelsen, Piotr Sydorko (bak), Simen Gudbrandsen og Ivar Søgaard.

Kjeden har vært pioner på bærekraft – "Alle ressurser skal utnyttes"

Mester Grønn har vært pioner på bærekraft. Få har vært like tidlig ute i norsk retail. – Vi har holdt på helt siden 80-talllet. Den gangen vel så mye av ressurshensyn som av miljøhensyn, sier miljøsjef Henrik Jagland.

Publisert

Brødrene Erling og Ola Ølstad er gründere og eiere av Mester Grønn.

– Kjeden er basert på å ta vare på ressurser. Erling og Ola ønsket å unngå å sløse, noe de hadde med seg fra oppveksten i en vanlig arbeiderfamilie. Alt skulle tas vare på, forteller Jagland.

Mester Grønn har miljøsertifisert hele virksomhetet. I 2019 ble de kåret til årets Miljøfyrtårn blant konsern og store virksomheter. Kjeden samarbeider også med Fairtrade og Grønt Punkt

Bøttevaskeri Mester Grønn
Mester Grønn har Nord-Europas eneste bøttevaskeri.

– Vi har strategifestet at vi ikke skal inn på noe som ligner grønnvasking. Det er meningsløst å bruke tid på slikt. Vi gjennomfører konkrete prosjekter som har noe å si. Vi mener at både virksomheter og individer må gjøre det de kan for å sette et så lite fotavtrykk i naturen som mulig. En av vår tids store miljøutfordringer er avfall og ikke-bærekraftig bruk av ressurser. Avfall på avveie ødelegger naturen rundt oss, og naturressursene spises opp. Mester Grønn ønsker å ta de miljøvennlige valgene, fordi vi selger en bit av naturen og har et ekstra ansvar for å ta vare på den, sier miljøsjefen.

En rekke miljøtiltak

Mester Grønn har gjennomført en rekke store miljøtiltak, deriblant på avfallshåndtering.

– Vi har sterkt fokus på avfallshåndtering på terminalen vår i Lier hvor alle varer går gjennom, sier Jagland.

Sorteringsgraden har ligget på imponerende 93 prosent i flere år. Mester Grønn sorterer på 21 forskjellige fraksjoner.

Men å komme enda høyere, tror ikke Henrik Jagland er realistisk.

Blomsterkjeden har ansatt en egen avfallsansvarlig.

Mester Grønn Mellom 2-3 millioner bøtter håndteres årlig og brukes flere ganger.
Mester Grønn Mellom to-tre millioner bøtter håndteres årlig og brukes flere ganger.

De henter tilbake avfall med tomme returbiler til terminalen, for da blir sorteringen høyere enn hva som oppnås ute på kjøpesentrene.

– Noen kjøpesentre har svakere sortering enn andre. Vi gjør henting systematisk for plast-blomsterbrett og bøtter, som også utgjør en høy del av avfallet hos oss, sier miljøsjefen.

Plast sorteres bedre på Mester Grønns terminal enn ute på kjøpesentrene, fordi kjeden sorterer plast i flere fraksjoner.

Unikt bøttevaskeri

Mester Grønn har Nord-Europas eneste bøttevaskeri. Selv om bøttene i utgangspunktet er engangsbøtter, vaskes de og kan brukes inntil sju ganger.

Det er snakk om mellom 2-3 millioner av bøtter årlig.

Kuttet ut glitter

Bruk av glitter er populært i retail fram mot jul for å skape julestemning. Også i blomsterbransjen har glitter vært en viktig vare rent visuelt.

Men Mester Grønn har besluttet å kutte ut plastbasert glitter helt.

– Vi vet at vi risikerer tapt salg ved å velge bort produkter mange forbinder med jul, men for oss er miljø viktig, og vi tror kundene er enig med oss når de forstår hvor mye skade mikroplast gjør, sier Erling Ølstad, adm. direktør i Mester Grønn.

Miljøsjef Henrik Jagland forklarer at glitter i realiteten er mikroplast som til slutt ender opp i naturen og videre ut i havet:

– Når det faller av juletrær og blomster ender litt opp i støvsugeren, men det aller meste tas opp i vaskevann og blir skylt ut i havet. I butikker blir glitter med vaskevannet.

Kristina Skants i Aion og Henrik Jagland i Mester Grønn viser fram de aller første handlekurvene i Norge som er 100% basert på gjenvunnet plast og som også går tilbake i sirkulasjon,
Kristina Skants i Aion og Henrik Jagland i Mester Grønn viser fram de aller første handlekurvene i Norge som er 100% basert på gjenvunnet plast og som også går tilbake i sirkulasjon,

Sirkulære handlekurver

I mai kunngjorde Mester Grønn at de med AION som leverandør var først ute i norsk retail med en 100% sirkulær handlekurv av gjenvunnet plast.

Handlekurven er fullverdig og tåler like mye som tradisjonelle kurver basert på "jomfruelig plast".

– Vi faser ut de gamle handlekurvene med de sirkulære når de blir utslitt, sier Jagland.

De blir erstattet av de nye, sirkulære som har en returordning med eget et kretsløp.

Når de sirkulære kurvene blir ødelagt eller utslitt, blir de til granulat igjen og så handlekurver på ny.

Altså sirkulærøkonomi i praksis.

Powered by Labrador CMS