Butikksjef Hedayat Sediqi på Europris Lambertseter har vært med på reisen for avfallshåndtering i Europris hvor sorteringsgraden har steget fra 50 og er på vei mot 85.

Sorteringsgraden opp fra 50 til 85 – "Vi tar ned klimaavtrykket på avfall betydelig"

Europris har løftet seg betydelig på avfallshåndtering. – Vi har stort fokus på bærekraft i alle ledd i organisasjonen, sier bærekraftsjef Trude Mork Alnæs i Europris.

Publisert

Målet til Europris er å komme opp i en sorteringsgrad 85%, mens den nå ligger på 73,5%. For fem år siden lå den rundt 50%, så utviklingen har vært meget positiv.

– Vi har gjort tiltak og oppnådd en voldsom forbedring, konstaterer Alnæs fornøyd.

Trude Mork Alnæs er bærekraftsjef i Europris.

Hun forteller at de med en god sorteringsgrad kan ta ned Co2-avtrykket fra avfall betydelig.

– Den viktigste overordnede faktoren er at de aller fleste butikkene har innsett at de oppnår bedre lønnsomhet med bedre sortering, sier bærekraftsjefen.

Nettokostnaden for avfall påvirkes av hvor godt man sorterer. I tillegg har Europris sentralt inngått en god avtale med Ragn-Sells.

Selvsagt sorterer man i fraksjoner, men i stedet for faste opphentinger bestiller butikkene nå henting når det er fullt. Da blir det færre turer.

Må få med alle

Trude Mork Alnæs erkjenner at også Europris har et strekk i laget.

– I noen regioner ligger sorteringsgraden over 80, i andre lavere. Europris Bryn ligger eksempelvis på over 90. På sentrallageret vårt i Moss og på hovedkontoret i Fredrikstad er vi også på og eller over målsettingen. Med slike nivåer blir det ekstremt lønnsomt, sier Alnæs.

For å løfte butikkene med lavest sorteringsgrad, satser Europris på kommunikasjon.

Alle skal bruke Ragn-Sells' kundeportal.

Plast er en betydelig fraksjon, etter papp som er den største. Bokser av hardplast – som godteri i løsvekt leveres i – blir resirkulert til eksempelvis materiale i jakker i tekstilindustrien.

– Vi gjennomfører opplæring via denne portalen. I tillegg kommenterer vi på sorteringsgrad i månedsrapportene, og vi tar dialogen med butikkene som ligger bak, sier bærekraftsjefen.

Det handler om å få opp forståelsen hos alle om betydningen av at alle bidrar.

– Vinneroppskriften er å legge lønnsomhet sammen med bærekraft.

Pilot for hardplast

Sammen med Ragn-Sells kjører Europris for tiden en pilot for hardplast. Godteri i løsvekt – som Europris selger mye av – kommer i plastbokser. Disse blir nå resirkulert til eksempelvis materiale i jakker i tekstilindustrien.

Flere og mindre beholdere gir bedre sortering

En kjent utfordring i retail er at det ofte er knapt med plass for avfallshåndtering.

– Tidligere hadde vi store containere. Disse ønsker vi å gå bort fra og heller ha flere og mindre beholdere for ulike typer avfall. Disse står gjerne innendørs. Resultatet er høyere sorteringsgrad, avslutter Trude Mork Alnæs.

– Nå tas avfallshåndtering mye mer på alvor

Hedayat Sediqi er butikksjef på Europris Lambertseter. Han har drøyt 20 års erfaring som butikksjef og har vært med på utviklingen i avfallshåndtering i kjeden:

– Det er uten sammenligning mye bedre nå. Avfall tas på alvor på en helt annen måte.

Alle fraksjonene hentes ukentlig av Ragn-Sells, på ulike ukedager.

Det er ikke noe tilgjengelig uteareal utenfor butikken, så alle avfallsbeholdere er plassert innendørs, i tilknytning til varemottaket.

Butikksjefen bekrefter at de sparer penger på god sortering av avfallet.

– Nå faktureres vi av Ragn-Sells kun for to mindre beholdere. Der havner alt avfall som ikke kan legges i noen av de andre fraksjonene, forteller Sediqi.

Varemottaket og avfallshåndteringen ligger i tilknytning til hverandre.
Powered by Labrador CMS