Sommerparken har fått til rådighet 1200 kvm i forkant av Magneten Kjøpesenter.

Magneten traff blink med sommerpark

Levanger sommerpark utenfor Magneten fikk en strålende åpning med lokale Hugos Tivoli som arrangør av fornøyelsesparken. Kjøpesenter og tivoli viste seg å være en god match.

Av Odd Henrik Vanebo

Senterleder Lars Heirsaunet

Antall besøkende overtraff forventningene da Levanger sommerpark åpnet før helgen. Den store karusellen ble åpnet av selveste ordføreren.

Alle gode krefter i Levanger står bak den spenstige nysatsingen. Nærings- og handelsstandsforeningen – i samspill med Levanger kommune, Magneten kjøpesenter og Berg Eiendom – gikk sammen om å engasjere Hugos Tivoli til å etablere en sommerpark som nærmeste nabo til kjøpesenteret.

– Det ble en fenomenal start, fastslår senterleder Lars Heirsaunet overfor Retailmagasinet. – Stor ståhei og stormende jubel!

Mersalg for kjøpesenteret

Han gir tivolieier Ida Johansen mye av æren. Hun er en entreprenør av den helt rette sorten, med nødvendig gjennomføringsevne og -kraft.

– Vi fikk straks til et forbilledlig samarbeid. Ideen stammer vel fra næringsforeningen, sier han:

Ordfører Anita Ravlo Sand i og leder i Næringsforeningen Arild Klokkerhaug foregår med et godt eksempel når det gjelder å overholde smittevernreglene i fornøyelsesparken.

– Pandemien har jo lagt en klam hånd over byens næringsliv, og det en by som ikke har all verden å by på fra før. Så var det lyst hode som koblet nærheten til E6, med den store sommertrafikken, og landets største tivoli som vi er så heldige å ha i Levanger. Med en ledelse som straks er med på leken når den er god nok, og villig til å ta sjansen når den byr seg.

Når det regner på presten drypper det også på klokkeren. Mersalg for kjøpesenteret, som spiller med i fornøyelsestilbudet?

– Vi bidrar litt med underholdning på scenen, men det er Hugos Tivoli som er den store attraksjonen. Dette tegner meget lovende for sommeren, om den står aldri så mye i koronavirusets tegn. Vi måtte gjøre noe! Og det har Hugos Tivoli gjort for oss, sier senterlederen.

Om det også er dryppet litt på klokkeren?

– Ja, torsdag var omsetningen 25 prosent høyere enn på samme dag i fjor, og det til tross for 24 plussgrader i år mot vanlig trøndersk sommer med lavere sommertemperatur i fjor, som normalt pleier å slå ut på omsetningen.

Vurderte nedlegging

Ida Johansen setter pris på godordene. For bare tre måneder siden så det mørkt ut for hele bransjen, og daglig leder Ida Johansen uttalte til Trønder-Avisa at 2020 kunne bli slutten for Hugos Tivoli. Men pessimismen fikk ikke lov til å ta overhånd, og hun så nye muligheter da det ble gitt tillatelse til at fornøyelsesparker kunne åpne igjen fra 1. juni. Bransjeforeningen, Norsk Cirkus Og Tivolieierforening, engasjerte seg bredt med henvendelser og krav til myndighetene. Selvfølgelig ble det søkt om kompensasjon, uten at det ennå er kommet til en ordning som kompenserer noenlunde rettferdig. Ida er selv styremedlem i bransjeforeningen.

– Men for oss dreide det seg naturligvis primært om å berge Hugos Tivoli. Vi engasjerer til hver sesong et betydelig antall fagmedarbeidere til å forestå den tekniske og praktiske delen av driften. Før vi hadde noe arrangement klart, ansatte vi ti medarbeidere som vi hentet fra Romania slik at vi kunne ta arrangement. Henvendelsen fra vår hjemkommune kom beleilig.

Ordfører Anita Ravlo Sand stilte sporty opp monsterkarusellen G-Force etter at hun selv hadde stått for åpningen fredag.

«Kjøpesenter og tivoli god match»

Er dette en type samarbeid som vil passe også for andre kjøpesentre?

– Jeg er kjent med at Lunds Tivoli har åpnet på Bryggen i Bergen, uten at det er noe kjøpesenter direkte engasjert. Våre egne erfaringer viser at kjøpesenter og tivoli er god match: Tidligere har vi hvert år besøkt AMFI på Steinkjer hvor vi ligger på den kommunale parkeringsplassen like ved AMFIs egne parkeringsplasser. Vi har ikke hatt direkte samarbeid med AMFI. Dette har vært svært populært, og tilbakemeldinger fra kjøpesenteret selv og enkeltaktører vi har vært i kontakt, med er veldig fornøyd. Noen aktører har medlt tilbake til oss at vi må si i fra god tid i forhånd for når vi kommer slik at de kan sette opp ekstra ansatte denne uken. Tidligere har vi også hatt plass ved City Syd på den gamle parkeringen før den ble bygget igjen. Det var også stor suksess, sier Ida Johansen.

Lekeland som attraksjon

Ida Johansen ser en annen stor mulighet også for norske kjøpesentre:

– Jeg har vært litt ute i verden og har bl.a. flere opphold i Bangkok. Hvor jeg oppdaget at store kjøpesentre og handelsparker brukte lekeland som attraksjoner, altså som en integrert del av det totale handelstilbudet. Vel tilbake i Trøndelag, kontaktet jeg flere store kjøpesentre i og rundt Trondheim hvor det var flere store lokaler ledige. Men det var bomskudd: Leieprisen jeg fikk presentert, utelukket enhver tanke om at vi skulle gå inn med vårt påtenkte lekeland.

Ida Johansen: – Tivoli og kjøpesenter er god match.

– Jeg vet ikke om norske kjøpesentre kjenner sin besøkelsestid. I alle fall er det ikke bare billigere å gå inn i kjøpesentre med lekeland i Asia, de får betalt for å gjøre det. Lekeland er en attraksjon som drar kunder. Et handelssenter skal ikke bare selge varer, men også opplevelse! – fremholder Ida Johansen med ettertrykk.

Powered by Labrador CMS