tæpping med iphone
I løpet av inneværede år skal kunder kunne tæppe med Vipps med sin iPhone i norske butikker.

Endelig åpner Apple opp NFC – Vipps vil være på plass i butikkene i løpet av året

Etter flere års kamp ser det ut til at Vipps og andre digitale lommebøker får den nødvendige tilgangen for at iPhone enkelt skal kunne brukes til mobilbetalinger i butikk. Noe selvsagt norsk retail følger med på.

Publisert

Vipps er en av mange leverandører av digitale lommebøker som har jobbet opp mot EU-kommisjonen for å få tilgang til NFC-radioteknologien som brukes for kontaktløs betaling i iPhone.

Over 50 prosent av norske mobilbrukere bruker Apples Iphone.

Apple har inntil nå låst denne tilgangen til sin egen betalingstjeneste Apple Pay.

– Det har gitt en uholdbar konkurransesituasjon for andre lommebøker, sier Vegar Heir, Chief Commercial Officer i Vipps, til Retailmagasinet.

Vegar Heir i Vipps
Vegar Heir er Chief Commercial Officer i Vipps

Apple under press

Også på andre felter har Apple vært under press. EUs 'Digital Marketing Act' trådte i kraft i går og regulerer bl.a. utestengelse i økosystemet til Apple, tredjeparts App Stores og betalingskilder utenfor App Stores.

Apple har nylig lansert en oppdatert versjon av iOS for å oppfylle kravene til den nye loven. Giganten har den siste måneden vært i en forhandlingsfase med EU-kommisjonen og gitt kommisjonen konkrete tilbud.

– Men det pågår fortsatt dialog om hva tilgangen innebærer. Hvordan skal tredjeparts lommebøker få distribuert sine lommebøker på iPhone. Det er ikke bare lommebøkene som må ha tilgang til NFC, men hele økosystemet slik at kundene får en så lik kundeopplevelse som mulig. Og for å kunne konkurrere med Apple på like vilkår, forklarer Heir.

Utvikling må til

Det er ikke så enkelt at de digitale lommebøkene bare kan skru på en bryter når klarsignalet omsider kommer fra EU og Apple.

Teknologien må bygges og utvikles av Vipps sammen med nøkkelleverandører, og den må godkjennes av Apple før de kan lansere.

– Vi har selvsagt tekniske prosjekter gående, men vi vet jo ennå ikke nøyaktig hva og hvordan vi skal bygge før vi får alle avklaringene. Det er ikke trivielt og vil ta flere måneder selv om vi har gjort det vi kan av forberedelser. Vi venter også på den endelige avtalen mellom Apple og Europakommisjonen. Denne avtalen er avgjørende, den definerer blant annet godkjennelseskriteriene vi og andre tilbydere må gjennom for å kunne lansere en løsning på iPhone, sier Heir.

Han forteller at målet er å få lansert en løsning løpet av året.

– Så fort alle avklaringene kommer, er det startskuddet for at vi kan begynne sprinten, sier Heir.

Om det kreves oppdatering i betalingsterminaler, vil påvirke hvor lang tid prosessen vil ta.

Ønsker fortsatt lave kostnader

Apple Pay, Google Pay, Samsung Pay, Garmin Pay og lignende kjører på eksisterende kort-nettverk. Her har butikkene allerede løpende avaler med retailere.

Men i Norge foretrekker retail BankAxept grunnet klart lavere transaksjonskostnader.

– Vil de lave kostnadene i Norge opprettholdes?

– BankAxept er et søsterselskap av Vipps. Sammen går vi inn for å lage et tilbud som er bra for retailerne. Det vil ikke bli noen bred adopsjon om vi ikke lager noe som er bra med hyggelige kostnader, svarer Heir.

– Forsvinner plastkortene?

– Ja, det kommer til å skje. Det ser vi i endel andre land som ligger foran oss i løypa med utbredelse av digitale lommebøker som Apple Pay og Google Pay.

For at mobilbetaling i butikk nå skal skyte virkelig fart i Norge, holder det ikke at det er teknisk klart.

– Det må også ligge bak en merkevare som forbrukerne stoler på, sier Heir.

Vipps-merkevaren er en av landets sterkeste og har høy tillit hos nordmenn.

DNB "åpner for"

DNB har tilbudt Google Pay, Samsung Pay og Garmin Pay, men ikke Apple Pay. Denne uken har NTB meldt at DNB nå «ikke utelukker» at det «kan bli aktuelt» å tilby Apple Pay til deres kunder. 

Men det henger sammen avklaringene som EU-kommisjonen og Apple skal komme fram tid.

 

Powered by Labrador CMS