Butikken til søsterselskapet i Sverige (24-Sju Snabbköp Sverige) fører et tusentall produkter, både lokale og kjente merkevarer.

Åpner ubemannet, døgnåpen butikkjede – jakter franchisetakere

AlltiMat 24SJU er profilnavnet på den nye franchisebaserte dagligvarekjeden som bebuder åpning av sin første butikk i løpet av 2. kvartal. Det spesielle er at butikken blir ubemannet og alltid åpen.

Av Odd Henrik Vanebo

Bendic Klevstadberget er ikke redd for konkurranse.

Selskapet bak heter 24-Syv AS, som ble registrert 8. februar med en aksjekapital på 30.000 kroner. Daglig leder og styreleder er Bendic Klevstadberget. Han eier 50% av selskapet og 24-Sju Snabbköp Sverige AB den andre halvparten.

Selskapet har som uttrykt mål å åpne ti AlltiMat 24SJU-butikker innen første kvartal 2022 og minst 60 butikker innen fem år.

24-Sju Snabbköp Sverige har så langt én butikk som profilerer seg seg slik på hjemmesiden: «Handla dygnet runt i den obemannade butiken vid Truve golfklubb i Filsbäck. 1000-tals goda varor från kända varumärken och lokala produkter.»

Første butikk i 2. kvartal

– Dere har fått stor respons i media da dere gikk ut med nyheten om den nye kjeden. Hvor og når kommer de første butikkene?

– Ja, det er riktig at responsen har vært fantastisk. Vårt mål er å åpne første butikk i løpet av 2. kvartal. Hvor det blir, er foreløpig ikke avklart, sier daglig leder Bendic Klevstadberget til Retailmagasinet.

Han forteller at det både er investorer og andre ordninger som står bak satsingen.

Må bryne seg mot de store

De er ikke alene i dette markedet: NorgesGruppen har allerede fem «Nærbutikken» innenfor profilhuset Kjøpmannshuset basert på samme teknologi som testes ut i Distrikts-Norge. Allerede i 2019 åpnet Coop sin første delvis betjeningsløse i Bogstadveien og har siden vært på hugget med distriktsbutikker.

– Hvordan skal dere møte bransjens største og tyngste aktører?

– Konkurranse vil det alltid være, noen større enn andre, men vi har stor tro på vårt system og flinke folk, svarer Bendic Klevstadberget.

Franchise

Hva blir inngangsbilletten for franchisetakeren? Det forklares på hjemmesiden: «Gjennomsnittlig investering for våre franchisetakere ligger på 300-700.000 NOK, avhengig om du ønsker å starte butikk i et eksisterende butikklokale eller velger vårt spesialtilpassede mobile lokale.».

Til Finansavisen uttaler Klevstadberget optimistisk:

– Vi ser for oss at en butikk med nedslagsfelt på 600 til 800 mennesker vil kunne omsette for 8-10 millioner kroner i året. (..) Med en slik omsetning vil franchisetakeren sitte igjen med nærmere to millioner kroner i inntekt etter at alle utgifter og avgifter er betalt.

Teknologibasert

Konseptet bygger på nyeste teknologi. Å skaffe seg adgang til butikken er enkelt: Kunden åpner BankID på sin smarttelefon og skanner QR-koden ved inngangsdøren for å låse opp butikken, plukker ut varene, skanner dem i kassen og betaler med kort eller Vipps.

Powered by Labrador CMS