Norskutvikling løsning for maskinlæring sparer mange brød, penger og miljøet.
Norskutvikling løsning for maskinlæring sparer mange brød, penger og miljøet.

Maskinlæring: Én million brød spart hos Meny på 10 måneder – og nå skal løsningen selges utenlands

10 måneder etter at MENY implementerte en norskutviklet løsning for å redusere svinn av brød er mer enn én million brød spart.

Publisert

Link Retail har utviklet en digital løsning som kontinuerlig lærer for å redusere svinn av bakervarer i en dagligvarekjede. På ti måneder er mer enn én million brød spart hos Meny, heter det i en pressemelding fra IT-selskapet.

Retailmagasinet skrev om prosjektet i juni i fjor.

Over en million brød spares årlig. Her fra MENY Manglerud.
Over en million brød spares årlig. Her fra MENY Manglerud.

Om utviklingen fortsetter, vil kjeden i løpet av det kommende året redusere svinnet med et sted mellom 1,3 og 1,4 millioner brød. Det utgjør en besparelse på nærmere 15 million kroner, en effekt som bare vil forsterkes med stadig økende priser på nødvendige råvarer.

I tillegg til reduserte kostnader vil det reduserte årlige brød-svinnet utgjøre inntil 840 tonn reduserte CO2 utslipp, for Meny alene.

Link Retails løsning for bakervarekategorien skal sikre:

  • Den enkelte butikks bestillingsrutiner
  • Den enkelte butikks produksjonsplanlegging fra time til time, og fra dag til dag
  • Engasjerte og involverte ansatte som tar eierskap til resultatene de leverer

– Utgangspunktet for utvikling av løsningen har vært å redusere svinnet. Samtidig har vi vært opptatt av å opprettholde eller øke omsetningen i kategorien, samt sikre kundetilfredsheten ved og alltid ha ferskt brød i hyllene å unngå og bli utsolgt for bestselgere, sier Jan Hillesland i Link Retail.

– For oss er det inspirerende å ha en kunde som når vi nå er ferdig med implementering av denne første svinn-løsningen hos dem oppfordrer oss til å sikre flere kunder på løsningen i dagligvaresektoren, fortsetter han.

Med holdningen "Dette er alt for viktig til at vi skal holde dette for oss selv" er de i dialog med potensielle kunder i blant annet Norden, Polen, Tyskland, UK og USA.

Powered by Labrador CMS