Kristoffer Dagslott, Livid
– Logistikken begynte å bli nokså komplisert, og insourcing var riktig for oss, sier Kristoffer Dagslott, CFO i Livid.

Insourcet og investerte i robotlager – "Vi fikk mer kontroll og sparer penger"

Vekst og økt kompleksitet i logistikken gjorde at Livid fant ut at de var tjent med å insource lagerfunksjonen. Med ledig kapasitet vil de selv tilby 3PL-tjenester.

Publisert

Klesmerket Livid har holdt på i ti år. I starten sydde gründeren Jens Olav Dankertsen jeans på bestilling i egne lokaler i Trondheim. Nå skjer produksjonen i hovedsak på sju familieeide fabrikker nord i Portugal, men i butikkene tilbys reparasjoner og justeringer.

– At kunder ønsker å reparere framfor å kjøpe nytt, samt kjøpe brukt, er en økende trend. Med slike tjenester i butikkene våre bidrar vi til at produktene vi lager blir tatt vare på, sier Kristoffer Dagslott, CFO og deleier, til Retailmagasinet.

Mer kompleks logistikk

Livid har en helt åpen verdikjede på nett, som en av få merkevarer i verden. De har fem butikker i Norge, i Trondheim, Bergen, Stavanger og to i Oslo.

I tillegg til salg i egne butikker og nettbutikk, selger Livid også klær gjennom andre butikker i Norge og i utlandet. Vintage er blitt en betydelig del av virksomheten. De har to dedikerte vintagebutikker samt vintage-avdelinger i de øvrige.

Vintage og ordinære jeans er to nokså forskjellige måter å drive på. Måten å lagre og sende på varierer.

Inntil Livid i vår åpnet sitt eget lager automatisert med Pio, baserte de seg på 3PL.

– Logistikken vår begynte å bli nokså komplisert. og de ble stadig mer å holde styr på. Da kompleksiteten vår økte, ble det mer krevende å få det kostnadseffektivt eksternt. I tillegg ble det vanskeligere å holde god kontroll, sier Dagslott.

Livid lager
Livid har ledig kapasitet i sitt nye rotbotlager, noe som gir dem rom for både å vokse selv og tilby 3PL til andre brands.

De begynte å se seg om etter eget lager og kom over Pio-teknologien fra AutoStore.

– Vi regnet på det og fant ut at en investering i Pio både ville være lønnsomt og gi oss mer kontroll. Ved å ta styring selv fikk vi optimalisert vareflyten vår bedre. Når man gjør ting selv, får man mer fokus på hvordan ting blir gjort. Man ser lettere hvordan man kan optimalisere og effektivisere prosesser, sier Dagslott.

Han forteller at han er mer enn gjennomsnittlig opptatt av IT-løsninger og integrasjoner og uttrykker at han er fascinert over hvor enkel Pio-teknologien er.

I mai var de i gang med sitt robotlager, 50 meter fra hovedkontoret i Kabelgata på Økern i Oslo.

– Det var en overraskende smertefri overgang. Det fungerte fra første dag. Noe måtte finjusteres, men det var plug-and-play, smiler Livids CFO.

Sparer penger

Som ytterligere fordeler med å ha lager i eget hus nevner Dagslott at de nå raskere får tak i varer og at organisering av fotoopptak er enklere.

Han mener at eget lager er billigere enn 3PL hvis man organiserer effektivt.

– Vi sender årlig 50-60 tonn rundt omkring i Norge. I vår bransje utgjør logistikk en betydelig del av kostnadsbildet. Vi har nå økt kvaliteten på logistikken.

Livid regner med å ha tjent inn investeringen på rundt to år.

Igangkjøring av robotlageret gikk smertefritt.

Blir selv 3PL-aktør

Livid investerte i et lager som er større enn de selv trenger på kort sikt.

– Vi har ca 50% ledig kapasitet i grid'en. Det gir oss rom for å vokse og muligheten til å utnytte den ledige kapasiteten til å tilby logistikktjenester for andre brands, sier Dagslott.

Dermed blir Livid altså selv en 3PL-aktør.

Moteaktøren håper på videre vekst for egen del, til tross for usikre tider de senere årene med korona, svak kronekurs og inflasjon.

– Vi har stort potensial i de salgskanalene vi har i dag, både i butikkene og wholesale, avslutter Kristoffer Dagslott.

Powered by Labrador CMS