Rubin Ritter: – Et resultat av sterkt kundefokus. (Foto: Zalando)
Rubin Ritter: – Et resultat av sterkt kundefokus. (Foto: Zalando)

Vekst for Zalando

Zalando fikk en opptur i 1. kvartal med en omsetningvekst på 15,2 prosent til 1,378 millioner euro.

Publisert

– Et resultat av vårt sterke kundefokus, kommenterer adm.dir. Rubin Ritter.

GMV-salget opp 23 prosent

Totalt salg på handelsstedet (GMV, Gross Merchandise Volume) økte med 23 prosent til 1,8 milliarder kroner, fremgår det av kvartalsrapporten.

For tre uker siden leverte Zalando et såkalt ‘omvendt resultatvarsel’. Analytikerne hadde forventet et driftsunderskudd på 10 millioner euro i første kvartal, men Zalando våget å flagge et positivt driftsresultat på mellom 1 og 9 millioner euro. Og holdt altså ord: Driftsresultatet (EBIT) ble 6,4 millioner euro, opp fra 0,4 millioner euro i samme periode i fjor.

Antall aktive kunder vokste med 14 prosent til 27 millioner. Trafikken på Zalandos nettside er imponerende: 924 millioner sidebesøk i 1. kvartal, en vekst på snaut 30 prosent.

Fortsetter å investere

David Schröder: – Samsvarer med vår prognose for hele året. (Foto: Zalando)
David Schröder: – Samsvarer med vår prognose for hele året. (Foto: Zalando)

David Schröder, Zalandos økonomidirektør, sier seg i børsmeldingen tilfreds med de finansielle resultatene i første kvartal:

– Dette viser sterkt fokus på vekst og samsvarer med vår ‘guidance’ for hele året. Vi vil fortsette å investere i områder i virksomheten som skaper stor verdi for våre kunder.

Noen andre faktorer:

  • ‘All time high’ kundetilfredshet (i henhold til GMV)).
  • Platform-businessen fortsetter å vinne momentum.
  • Zalando bekrefter ‘guidance’ på helårsbasis.

(Pressemelding)

Powered by Labrador CMS