Daniel Behlert: – Hver eneste lille prosess og hvert eneste trinn i prosessen må passe sammen som hånd i hanske. (Foto: Zalando)
Daniel Behlert: – Hver eneste lille prosess og hvert eneste trinn i prosessen må passe sammen som hånd i hanske. (Foto: Zalando)

Sømløs shopping på Black Friday

Zalando gir et innblikk bak kulissene i hvorden sømløs shopping sikres for kundene på Black Friday. En investering i intralogistikk er viktig.

Publisert

Selskapet skriver i en pressemelding: Zalando – Europas ledende nettbaserte plattform for mote og livsstil – deltar for fjerde gang på Cyber Week og Black Friday, to av de største handlebegivenhetene i året. I 2017 satte Zalando ny Black Friday-rekord med over 2000 bestillinger per minutt på de travleste tidene, noe som er årsaken til at Zalando i år vil delta i alle de 17 markedene hvor de er representert.

Viktige drivere

– For Zalando har Cyber Week og Black Friday utviklet seg til å bli viktige drivere når det gjelder å skaffe seg nye kunder og øke omsetningen. I fjor fikk vi over én million bestillinger bare på Black Friday – fire ganger så høy etterspørsel som på en gjennomsnittsdag i 2017. I år er det flere land som deltar på arrangementet, og da er det viktig med desto tidligere samordning og planlegging på tvers av alle landegrenser og avdelinger. Hovedmålet vårt er å levere en stor moteshoppingopplevelse med den sømløse servicen kundene våre forventer av oss hver eneste dag, til tross for den høye pågangen, sier Moritz Hahn, viseadm. direktør for kommersiell forretningsdrift for Zalando mote.

I de kommende dagene skal Zalando dele sine erfaringer når det gjelder markedsstrategi, teknologi og logistikk. Selskapet vil også formidle hvordan planleggingen av årets Cyber Week gikk til.

Oppfyller kundenes ønsker

– I Cyber Week oppfyller vi kundenes ønsker i fem dager, der hver dag har et spesielt tema. Uken avsluttes med Black Friday. Vi vil gi rabatt i forskjellige kategorier hver dag, og begynner med vinterklær den 18. november. Rabattene kan være på opptil 70 prosent på sesongens moteklær. Vi gleder oss over å kunne feire disse handledagene med kundene våre, sier Yasmin Rahmatullah, leder for salgskampanjen i Zalando og ansvarlig for årets markedsføring av Black Friday.

Startet forberedelsene i juli

Valentine Vierne, prosjektleder hos Zalando, tar hånd om de tekniske aspektene ved Black Friday: – I juli begynte vi med de første forberedelsene for å avklare hvordan vi skal vise rabattene vi tilbyr kundene. I månedene etterpå testet og jobbet vi med butikkens stabilitet, som gir kundene den samme problemfrie og raske opplevelsen på sidene våre som de forventer hver eneste dag. Vi må være sikre på at alle bestillingene behandles raskt og at betalingsverktøyene våre kan holde følge. Vi er sikre på at vårt tekniske støtteteam for Black Friday, som består av over 200 personer inkludert teknikere, analytikere, datafolk, prosjektledere og viseadministrerende direktører, vil klare å håndtere den økte trafikken på nettstedet.

Daniel Behlert, direktør for logistikklagrene hos Zalando, sier: – For oss betyr Black Friday en altomfattende gjennomgang av hele Zalando – særlig logistikken. Hver eneste lille prosess og hvert eneste trinn i prosessen må passe sammen som hånd i hanske for at vi skal klare å svare til kundenes forventninger. Det er derfor vi har investert i intralogistikk, som flere plukkestasjoner eller sorterere. Vi akter vi å se på hver dag som en ’Black Friday’ – en dag der vi leverer det vi har lovet.

(Pressemelding)

Powered by Labrador CMS