Parking Guiding System (PGS) bidrar også til at kjøringen blir mer effektiv. Kundene blir mindre frustrerte ved at de kjører mindre "i sirkel" i jakt på ledig parkeringsplass. Foto: Shutterstock

Ser parkering som en del av kundereisen

SWARCO er totalleverandør av trafikk- og parkeringsløsninger. Helt fra kunden drar hjemmefra til han står parkert ved kjøpesentre er det gevinster å hente med bruk av moderne teknologi.

Publisert

Løsninger hvor kunden ikke bøtelegges kommer nå for fullt på norske kjøpesentre. Aktører som har hatt bøter som viktig inntektskilde er derfor på vei ut av sentrene. Norske kjøpesentre søker derfor nye typer partnere på parkering.

– Eieren av parkeringsplassen må ta stilling til om han skal tjene penger på parkeringen eller ikke. Det avgjør valget av teknisk løsning, sier Odd Melgård, Nordic Manager

Business Unit Parking, til Retailmagasinet.

SWARCO leverer alt fra parkeringsapplikasjoner til mer avanserte spesialløsninger. Kombinert med systemer fra SKIDATA leverer SWARCO kraftige løsninger som tilfredsstiller kravene til de aller fleste parkeringsanlegg.

Licence Plate Recognition (LPR) er kommet for fullt. Kameraer dekker alle vinkler, og avanserte algoritmer gir høy presisjon i deteksjonen. Det er mulig å komme opp mot 99% deteksjon. Med kameraløsning på parkeringsområdet blir betaling atskillig enklere for kundene.

– Vi tilbyr kundevennlige løsninger som gir bedre kundeopplevelse. Generelt er kundelojaliteten på vei ned, så det er viktigere enn noensinne å gi kundene gode handleopplevelser, understreker Melgård.

I tillegg til kamera- og bomløsninger leverer SWARCO systemer som gir guiding og tilvisning og forenkler betaling og informasjonsinnhenting. Det er eksempelvis parkeringssystem, trafikklys, LED-basert belysning og systemer for syklister. På parkeringsplassen skal elbiler også kunne lades.

I Parkeringsforskriften står det at man skal tilby et tilstrekkelig antall parkeringsplasser med lademuligheter, men at man ikke har plikt til å tilby mer enn 6% av det totale antallet plasser. For forflytningshemmede skal man også ha tilstrekkelig antall plasser, men man er ikke forpliktet til å reservere mer enn 4% av plassene.

– Vi tilbyr kundevennlige løsninger som gir bedre kundeopplevelse, sier Mia Roland og Odd Melgård i SWARCO som er totalleverandør av trafikk- og parkeringsløsninger.

Helhetlig trafikkperspektiv

SWARCO skiller seg fra de øvrige leverandørene av parkeringsanlegg ved at de også er inne på helhetlige trafikksystemer. Derfor kan de ha et bredere perspektiv, ikke bare fra det tidspunktet bilisten kommer kjørende inn på parkeringsanlegget.

– Vi er teknologileverandør som skal bidra til en smartere kundereise. Vi leverer trafikkløsninger og ser helhetlig. Vi er opptatt av miljø og ser parkering som en naturlig del av reisen, forklarer Melgård.

SWARCO er alene om å se trafikkbildet i et så bredt perspektiv. Byer skal bli smartere, og veiene smartere. Parkering er et av elementene i så måte. Kundereisen starter allerede hjemmefra og fortsetter om man reiser kollektivt, sykler eller kjører egen bil. Målsettingen er å nå fram til parkeringen uten for mange stopp.

Led kundene til ledig plass

– La kunden finne en parkeringsplass lett, oppfordrer Mia Roland som er Marketing Communication Specialist.

Melgård forteller at det har vist seg at en 75 prosent full parkeringsplass, enkelte steder, kan oppleves som helt full av noen kunder! Ergo er det viktig å hjelpe kundene å finne ledige plasser.

Parking Guiding System (PGS) blir stadig mer populært. Henvisningsskilter kan brukes både innen- og utendørs til å lede kunden på rett vei. Skiltene eller en app viser ledige plasser og hvor mange ledig plasser det er i ulike områder av parkeringen. Ved innendørs parkering kan man ha sensorer langs rekkene som markerer om plassene er ledige eller opptatt (røde eller grønne lys).

PGS bidrar også til at kjøringen blir mer effektiv. Kundene blir mindre frustrerte ved at de kjører mindre "i sirkel" i jakt på ledig parkeringsplass. De sparer også tid og drivstoff, og det blir også færre konflikter.

Fordelen for administratoren av parkeringsplassen er at mindre kjøring gir mindre slitasje, mindre vedlikehold og lavere forurensning. Trafikkflyten blir bedre, og det blir raskere utskifting av biler i parkeringsområdet.

Bruk kundedataene!

De nye verktøyene som forenkler parkering er også nyttige for kjøpesentrene ved at de får data om når kundene kommer og hvor lenge de blir. Heat maps viser hva som er de mest attraktive områdene på parkeringsplassen. Og i hvilke tidsrom det er mest trafikk. Sensorer kan man installere både innendørs og utendørs parkeringsplasser.

– Fortsatt er det ikke mange sentre som har begynt å benytte seg av slike kundedata, men det bør de, oppfordrer Melgård.

LED gir fordeler

SWARCO anbefaler LED-basert belysning. LED gir lang levetid og lave vedlikeholdskostnader, og man sparer betydelig energi. Installasjonen er enkel og modulbasert. Man slipper å installere nødbelysning fordi systemet i seg selv er utstyrt med primærbatterier.

SWARCO Norge AS tilbyr løsninger innen trafikk og parkering, med fokus på trafikksikkerhet, miljø og bedre reiseopplevelser.

SWARCO er en del av M. Swarovski-gruppen, og er et voksende internasjonalt konsern med hovedkontor i Østerrike.

Per i dag består det av 80 selskaper i 26 land med rundt 2.700 ansatte.

Konsernet har over 600 millioner euro i omsetning.

SWARCO Norge AS har 60 medarbeidere. Det norske hovedkontoret ligger i Oslo, med avdelingskontorer i Trondheim og Porsgrunn.

Eksempler på leveranser: Kjøpesentrene Mall of Scandinavia (Stockholm), Emporia (Malmö) og Farmandstredet (Tønsberg). Byen Linköping, parkeringsselskapet Time Park, flyplassen Landvetter (Göteborg) og Haukeland Sykehus.

Powered by Labrador CMS