Jacob Tveraabak
CEO Jacob Tveraabak i StrongPoint erkjenner at tallene for Q4 var svake, men han er optimistisk for framtida og mener flere av produktene representerer gjennombrudd. Både vareplukk for nettordrer, cash management og AutoStore med flere temperatursoner.

Investeringsutsettelser rammer StrongPoint – "2025-målene er ikke vraket, bare utsatt"

StrongPoint rammes av at kunder utsetter investeringer. De finansielle målsettingene som ble kunngjort rett i forkant av pandemien opprettholdes, men skyves ut i tid.

Publisert
StrongPoint vareplukk ehandel
StrongPoints har stor tro på sin løsning for vareplukk for netthandelsordrer. For noen uker siden fikk de giganten Sainsbury's som kunde.

I dag la StrongPoint fram sine Q4-tall. De viste underskudd på driften i kvartalet, og aksjekursen falt med 10% på Oslo Børs.

Omsetningen i kvartalet ble på MNOK 331, 74 millioner lavere enn i fjor.

Driftsresultat før avskrivninger endte på minus 20,6 mill., mot et overskudd på 33,6 mill. året før.

– Det er et svakt kvartalsresultat. Vi er ikke fornøyd, fastslo CEO Jacob Tveraabak.

I en Q&A-sesjon på nettet nå i formiddag svarte Tveraabak og CFO Marius Drefvelin på spørsmål.

StrongPoint-sjefen sa at det er sjelden de har engangshendelser som påvirker resultatet negativt, men at de hadde to i Q4.

De tok en avsetning på snaut MNOK 7 for restruktureingskostnader for tiltakene de gjennomfører for å redusere kostnadsnivået med 20 MNOK heretter.

I tillegg skrev de ned et IT-prosjekt til null.

– Vi er kortsiktig rammet av at dagligvarekjeder utsetter investeringer, sa Tveraabak.

– Dagligvarebransjen er solid og de har sterke balanser, men de investerer likevel ikke nå.  Det er naturlig at våre kunder er forsiktige med investeringer i dette klimaet, selv om de er finansielle sterke, supplerte Drefvelin.

– De kommer til å investere en gang i framtida, når inflasjonen kommer ned. For de ønsker jo å ligge i forkant i bransjen, fortsatte Tveraabak.

– Vil revolusjonere cash management

Det ble spurt om status på den iberiske halvøya. Tveraabak svarte at de trodde på konkrete ordrer i Q3, men at disse ikke hadde materialisert seg. Hovedsakelig av interne årsaker hos kundene som de samarbeider med.

– Det tar tid å oppnå en ytelse som både kunden og vi er fornøyde med, men dette vil komme.

Tveraabak var ikke snauere enn at han sa at løsningene vil revolusjonere cash management-markedet!

AutoStore med temperatursoner nærmer seg

I 2022 kunngjorde StrongPoint at de ville bli først i verden med AutoStore for matvarer med tre ulike temperatursoner: Romtemperatur, kjøl og frosne varer. Haugaland Storhusholdning med anlegg i Sveio har vært pilotkunde.

Tveraabak fortalte at de nå legger siste hånd på ordren og tror at løsningen har et godt potensiale i markedet.

Optimistisk for Finland

Sist sommer meldte StrongPoint at de hadde kjøpt opp Hamari Group i Finland. På spørsmål om hva StrongPoint forventer seg av den finske markedet, svarte Tveraabak at de er optimistiske. 

Han pekte på at Finland fra deres synsvinkel ligner mer på Estland enn Sverige. Tveraabak tror at flere av løsningene har markedspotensial i Finland, eksempelvis selvutsjekk, ECL, Vensafe, ecommerce.

Butikktyverier gir muligheter

StrongPoint-lederne fortalte at økning i antall butikktyverier i mange land, ikke minst i UK,  er positivt for StrongPoint da de har flere løsninger som blir mer aktuelle for kundene.

Sainsbury's et gjennombrudd

For en snau måned siden meldte StrongPoint at de hadde vunnet et anbud og skal levere sin e-handel plukkløsning til retailgiganten Sainsbury's. En ordre Tveraabak mente var den viktigste ordren i StrongPoints historie og fikk dem opp i "Champions League" blant teknologileverandører i retail.

– Når vi klarer å betjene Sainsbury's, klarer vi å betjene de fleste typer kunder. Ikke bare vareplukk, men også med våre andre produkter og tjenester, avsluttet Jacob Tveraabak.

Powered by Labrador CMS