BYTTER NAVN: Statoil blir til Circle K når bensinstasjonene bytter navn. Foto: Statoil Fuel & Retail

Statoil-stasjonene skifter navn

Statoil Fuel & Retails bensinstasjoner i hele Europa vil skifte navn til Circle K, et nytt, globalt merke innenfor servicehandel.

Publisert

Fra mai 2016 vil Statoil-stasjonene i Skandinavia, Baltikum, Polen og Russland starte på en ny epoke, og spille en viktig rolle i oppbyggingen av det nye globale merket Circle K, skriver Statoil Fuel & Retail i en pressemelding.

Det globale merket vil erstatte Couche-Tards eksisterende kjedenavn i USA og flere andre land verden over, som er Mac's, Circle K og Kangaroo Express, i tillegg til Statoil-merket. Provinsen Quebec i Canada vil beholde selskapets Couche-Tard-brand på grunn av spesielle forhold i dette markedet.

Statoil Fuel & Retail var en del av det integrerte olje- og gasselskapet Statoil ASA fram til 2010. I 2012 ble selskapet kjøpt opp av Couche-Tard, en av verdens ledende aktører innenfor servicehandel. Retten til å bruke Statoil-navnet fram til 2021 var en del av oppkjøpet, noe som ble lagt stor vekt på i kommunikasjonen den gangen.

– Det å bruke ett globalt varemerke vil gjøre oss sterkere, styrke vår kultur og hjelpe oss med å gjøre dagen litt bedre for våre kunder, sier Couche-Tards konsernsjef Brian Hannasch, ifølge pressemeldingen. – En viktig grunn til å kjøpe SFR var å etablere en posisjon i Europa og skape en plattform for videre vekst i regionen. Ett globalt merke vil gjøre det lettere.

Couche-Tards uttalte ambisjon er å gjøre det nye Circle K til verdens mest foretrukne valg for servicehandel og kjøp av drivstoff. 

– Enten du besøker Circle K i Europa, USA, Canada eller andre steder, er det vårt mål å tilby den samme lettvinte handleopplevelsen, den samme raske og vennlige servicen og produkter som er laget for folk på farten, sier Hannasch.

Den som skal lede merkeendringen fra Statoil Fuel & Retail til Circle K i Europa er Jacob Schram, Group President Europe. 

– Det å bli en del av det nye, globale Circle K-merket er en stor mulighet for oss. Ved å bringe vårt internasjonale lag av kjøpmenn enda tettere sammen, kan vi akselerere utviklingen av vår virksomhet i Europa, sier Schram.

Circle K er allerede Couche-Tards største og mest internasjonale varemerke. Det finnes i dag på tusenvis av butikker og bensinstasjoner i 14 land over hele verden. 

De første europeiske stasjonene som skal foreta skiftet ligger i Norge og Sverige. 

 

Powered by Labrador CMS