Spaceworld blir borte, og Spundgrden fortsetter alene etter å ga gjenoppstått etter konkurs.

Soundgarden gjenoppstår som egen kjede

Soundgarden slo seg i 2015 sammen med Spaceworld, men gikk forrige uke konkurs. Nå gjenoppstår Soundgarden som kjede, alene og med færre butikker.

Publisert

For to år siden så det ut som det hadde vært et smart trekk å fusjonere kjedene Spaceworld og Soundgarden. Men det varte ikke, for forrige uke meldte kjeden oppbud.

I går meldte Elektronikkbransjen at Soundgarden gjenoppstår som egen kjede.

16 av de 38 butikken skal videreføres.

Styreleder Jan Inge Solheim ble eneeier av kjeden da han kjøpte Reitan-familiens aksjer høsten 2016.

Han skrev følgende i en pressemelding i forbindelse med konkursen:

– Markedssituasjonen og konseptet har ikke gitt oss den omsetningen og herunder den inntjeningen som vi hadde forutsatt. Alt for mange av butikkene har fremdeles levert negativt driftsresultat. Dette på tross av at de ansatte har bidratt mer enn man kan forvente, med stor entusiasme og arbeidsinnsats for å skape lønnsomhet. Vi beklager sterkt den uheldige situasjonen som har oppstått som en følge av dette for våre ansatte, kunder og leverandører.

Til Elektronikkbransjen sier Christian Akre:

– Den nye kjeden vil i større grad satse på lydprodukter, med fokus på en videre nettsatsing, der butikkleddet integreres ytterligere i nettleddet. Mange av butikkene som blir med videre var opprinnelig Soundgarden-butikker før sammenslåingen med Spaceworld, og det beholdes også enkelte kjøpesenterbutikker med lydrom.

Powered by Labrador CMS