Med en markedsandel på 54 prosent er Samsung markedsleder på skjermer til proffmarkedet i Norge, herunder retailbransjen.

– Skjermer mer lønnsomt enn trykte plakater

Vi er kommet til et brytningspunkt der skjermer er billigere enn trykte plakater, hevdes det. Samsung er markedsleder og forventer å selge mange skjermer til norsk retail framover.

Publisert

Samsung er markedsleder på skjermer til proffmarkedet i Norge, herunder retailbransjen. De har en markedsandel på hele 54 prosent.

Thomas Råge – Sales Manager IT Norway, som er Samsungs B2B-divisjon – forteller at proffmarkedet i Norge anslås til 40.000 skjermer i året. Med en snittpris på 10.000 kr estimeres totalmarkedet derfor til 400 millioner kroner.

Samsungs har flere IT-forhandlere som selger deres produkter og løsninger til kjøpesentre og butikkjeder og de ser at stadig nye forhandlere ønsker å satse på dette markedet.

Thomas Råge i Samsung mener at vi er kommet til et brytningspunkt der skjermer er billigere enn trykte plakater. 

Forventer sterk vekst

– Retail er i endring. Butikkopplevelse blir stadig viktigere. Vi går fra analogt til digitalt, sier Råge.

Skjermer i både vanlig og stor størrelse brer om seg i retail. Prisene har falt, så innenfor et gitt budsjett får man mer skjermflate for pengene.

Det er med på å forklare at salget av skjermløsninger til retailkunder vokser.

I mer enn ti år er det blitt spådd at digital signage vil komme, og nå skjer det. En vurdering Råge deler:

– Vi har store forventninger til markedet framover. Det er de største kjedene som leder an. De som satser først, får en konkurransefordel, sier han.

Mange typer løsninger

Med skjermer kan man presentere produkter på nye måter. Samsung leverer typisk proffskjermer fra 43 til 98 tommer. Ønskes enda større formater, er det LED- og videovegger som er alternativet.

Små skjermer helt ned mot 13 tommer kan også brukes i butikker, for eksempel til å vise et enkeltprodukt i en hylle.

Samsung leverer skjermer både for innen- og utendørs bruk. De har også 2-i-1-modeller som har skjerm både inn mot butikken og visning utenfor butikken med høy lysstyrke.

Med skjermer kan man lage mange kreative løsninger for å vekke oppmerksomheten til kundene. Råge peker på at man kan få buede løsninger, dekke hjørner og skjermer i tak. Det gjelder å tenke kreativt, bare fantasien begrenser.

Samsung-konsernet bruker årlig betydelige ressurser på forskning og utvikling i jakten på nye og bedre løsninger.

– Det ligger i vårt DNA å drive teknologiutviklingen, komme opp med nye konsepter og fremtidsrettede løsninger, sier Thomas Råge.

Enkel styring

Samsung har åpen utviklingsplattform. Styringssystemet for publisering og distribusjon av innholdet på skjermene leveres av eksterne partnere, eksempelvis Databeat og Smartsign.

Innholdet på skjermene kan enkelt styres med spillelister og endres med et tastetrykk.

– Regner det, kan man tilby paraplyer. Blir det sol, kan man endre til solbriller, nevner Råge som eksempel.

Styringen av skjermene og brukervennligheten for å produsere eget innhold har blitt lettere med tiden. Og i tillegg er det blitt billigere å lage innhold enn før. Man må ikke nødvendigvis bruke reklamebyrå til å produsere alt innhold man ønsker. Selv en enkel PowerPoint-presentasjon er bedre enn mye annet statisk materiell, mener Råge.

Har nådd brytningspunkt

– Er det nå blitt lønnsomt for retailere å investere i skjermer?

– Man må se på ROI. Vi har kommet til et brytningspunkt der skjermer er billigere enn å bruke trykte plakater. Når investeringen av skjermene er gjort vil man ha en veldig fleksibel løsning for å endre innholdet noe som både sparer tid og penger. I tillegg når man ut til kundene på en mye mer spennende måte enn med plakater og annet trykt materiell, svarer Samsung-salgssjefen.

Råge viser til at retailere også kan få inntekter fra skjermene sine ved å selge reklameplass på skjermene sine. Eksempelvis fra sine leverandører og store merkevarer. På denne måten er skjermer i butikk blitt en egen mediekanal som vil kunne gjøre investeringen av digitale flater lønnsomt over tid. Livsstilvideoer er et godt eksempel på innhold som ser veldig bra ut på skjermer i butikk.

Er rådgivere

Thomas Råge understreker at de ikke bare selger skjermer, men også er rådgivere.

– De som skal gå over til digitale løsninger, har mange spørsmål. Sammen med kunden finner vi ut hva slags løsninger og flater som passer best for den enkeltes kommunikasjonsbehov.

Powered by Labrador CMS