M44 har som ambisjon at jærbuene skal gjøre sine innkjøp hjemme på Jæren framfor å dra nordover til Sandnes og Stavanger.

M44 samler jærbuene

Som regionsenter for Jæren satser M44 på å tilby flere funksjoner. Nå planlegges nok en utvidelse.

Publisert

M44 på Bryne er regionsenteret på Jæren. Navnet har de fått fra riksvei 44 som går utenfor.

Senteret ligger i Bryne sentrum. Med Jærbanen like ved har senteret en gunstig lokalisering ved flere kommunikasjonsmessige knutepunkt.

Kjøpesenteret har 71 butikker og ca 720 ansatte. Senteret oppstod da Coop og Felleskjøpet gikk sammen om å bygge, og i 2005 stod det ferdig. I 2016 kjøpte Coop Felleskjøpets halvpart og ble gjennom Coop Sørvest og Coop Eiendom eneeier.

Med Coop som eier er det ikke unaturlig at OBS Hypermarked er største leietaker og dominerer i første etasje på senteret.

– OBS! er en stor og betydelig leietaker, bekrefter senterleder Eli Ulveseter overfor Retailmagasinet.

OBS! er en stor og betydelig leietaker. Coop er også eier av senteret gjennom to selskaper.

Første nedgang

Årlig har de ca 2,5 millioner kundebesøk. Nylig opplevde sentret for første gang en omsetningsnedgang, på én prosent. Senterleder Ulveseter forteller at årsaken var omdisponering av tre lokaler for å lage et lekeland på 1.200 m2. I tillegg er butikkene til Days Like This og Enklere Liv blitt erstattet av Brilleland og Vero Moda.

Eli Ulveseter er senterleder på M44.

– Eksisterende butikker på senteret har normal vekst, understreker hun.

Flere utvidelser

Siden åpningen i 2005 er M44 blitt utvidet både i 2011 og i fjor, og de har konkrete planer om en ny, betydelig utbygging. Senterleder kan ikke si hvor mange m2 de ser for seg siden de er midt inne i behandling av områdeplanen. Målet er å få godkjent planene neste sommer og derfra jobbe videre med planene.

Med større areal håper Ulveseter at M44 kan styrke seg på flere områder, deriblant elektro, kjøkkenleverandører, dyrebutikk, møbler og tjenesteytende næringer, eksempelvis renseri.

Vil bremse handelslekkasjen nordover

Det finnes også noen andre sentre i nærområdet. Jærhagen ligger nord for M44 og har Power, Elkjøp og Rusta. Håland ligger i sør og har Biltema, Plantasjen og Bohus.

– M44 ligger i sentrum og skal tilby andre funksjoner i tillegg til økt handelsareal, blant annet bolig og næring, forklarer Ulveseter.

Kvadrat og Maxi i Sandnes er konkurrenter, drøyt to mil unna. Men bompengeringen har gitt M44 flere kunder også motsatt vei, fra Sandnes og Sola.

M44 og Jærhagen har som felles mål at jærbuer på handletur ikke skal kjøre nordover og passere Skjævelandsbrunå som markerer grensen mellom Sør- og Nord-Jæren. Kundene skal få tak i alt de trenger sør for brua og slippe å kjøre langt.

Gjør alt selv

Senterkontoret på M44 består av senterleder, senterkoordinator og tre ansatte på drift.

– I motsetning til mange kjøpesenter, bruker vi ikke reklamebyrå. All idéutvikling og planlegging av arrangementer gjøres av oss på senterkontoret, forteller Ulveseter.

Ekstra gøy var det da å bli nominert til Den Gylne Idé på Kjøpesenterkonferansen, uten noe reklamebyrå i ryggen.

De leier kun inn grafiker for å produsere det de selv har tegnet.

Senterleder Ulveseter har en allsidig jobb med alt fra utleie, marked, eiendomsutvikling, finans og events.

Maskoten Vippas fronter gjenbruksbutikken hvor unge jærbuer selge sine gamle leker og tjene noen kroner på videresalg.

Hun har vært senterleder i seks og et halvt år, og før det fikk hun retailerfaring fra Barnas Hus, Åhlens, Lindex og Kid.

Sosialt ansvar

M44 tar sosialt ansvar og arrangerer jevnlig innsamlingsaksjoner. Nylig samlet de inn 2000 skolesekker som ble sendt til Ukraina.

– I tillegg til handel bruker vi vår arena til å hjelpe mennesker og samarbeider ofte med Frelsesarmeen og KPK Ukraina, sier Ulveseter.

Senterets maskot Vippas fronter gjenbruksbutikken “Ein gong te". Her kan unge jærbuer selge sine gamle leker og tjene noen kroner på videresalg, samtidig som lekene blir brukt videre av ny eier.

Gjenbruk av leker er bra for både miljøet og humøret. Barna som blir med får treffe andre barn som også synes det er lurere å bruke enn å kaste. Og kanskje blir noen av barna gründere og fremtidige butikkdrivere på M44.

Events drar barnefamilier

M44 bruker fortsatt noe print på markedsføring. Lokalavisen Jærbladet står nemlig sterkt blant jærbuene, forteller senterleder. På digitalt bruker de Facebook, Instagram og sms gjennom kundeklubben. Nylig inngikk de avtale med Boostcom om å utvikle en app som skal lanseres før jul. Kundeklubben og kuponger skal knyttes sammen med appen.

Første lørdag hver måned arrangeres Gledelig lørdag som retter seg særlig mot barnefamilier. Vippas går da på scenen, og det tilbys slikt som ansiktsmaling, ballongklovner og aktiviteter.

Og når det nye lekelandet er på plass, vil senteret bli enda mer attraktivt for barnefamilier.

Senter: M44

Størrelse: 42 000 m2

Omsetning: 1.003 millioner

Beliggenhet: Bryne, Time kommune på Jæren

Eier: Coop Sørvest og Coop Eiendom Norge

Marked: Primært Time, Klepp og Hå (Sør-Jæren), sekundært Sandnes, Sola, Egersund, Bjerkreim og Lund.

Parkering: 600 plasser

Viktigste konkurrenter: Kvadrat (Sandnes), Maxi (Sandnes), Jærhagen

Byggeår og viktige utbygginger og opprustninger:

2005: Åpnet

2011: Ny 3. etasje

2013: Nytt fasadebygg, åpnet opp mot sentrum

2018: Utvidelse 9.000 m2

Ny utvidelse er under planlegging.

Viktige leverandører av teknisk utstyr:

Wayfinders: Easy Touch

Skilt: Showoff

Kundetellere: IMAS

Rulletrapp: Thyssen

Powered by Labrador CMS