NY TEKNOLOGI: ZoopIt utvikler ny teknologi for distribusjon i forbindelse med netthandel. Nå får de Schibsted Distribusjon inn på eiersiden. Foto: Yayimages

Schibsted går inn i ZoopIt

Schibsted Distribusjon går inn på eiersiden i ZoopIt, et selskap som leverer teknologi for rask levering av pakker kjøpt i nettbutikk. Ambisjonen er å skape banebrytende leveringsløsninger for nestegenerasjons netthandel.

Publisert

– Vi er svært glade for å få Schibsted Distribusjon på eiersiden, som en betydelig aktør innen distribusjon i Norge. Gjennom Schibsted Distribusjon vil vi få tilgang til viktig kapital i den videre utviklingen av selskapet, solid distribusjons- og logistikkompetanse og det nylig lanserte «helthjem-nettverket» i Norge, sier Shafi Adan, CCO og medgründer i ZoopIt AS, ifølge en pressemelding.

Adan og kollega Arne Kvale har siden ZoopIt ble etablert i 2013, blant annet med støtte fra Innovasjon Norge, utviklet en løsning for rask håndtering av pakkeleveranser fra nettbutikker. Kort fortalt aggregerer ZoopIt kapasiteten hos samarbeidende transportselskaper, og kan levere pakker i løpet av 90 minutter i Oslo, på et bestemt tidspunkt og til stedet kundene ønsker. ZoopIt har elektronikkjeden Expert og apotekkjeden Vitus som kunder.

– Til nå har forbrukerne måttet tilpasse seg transportørene, både når det gjelder leveringstidspunkt og -sted. Med vår løsning blir rollene snudd. Bor du i Oslo kan vi levere innen 90 minutter etter at varen er kjøpt i nettbutikken, til det stedet kundene selv ønsker at varen skal leveres. Vi har klare ambisjoner om å utvide dekningen til flere storbyer i Norden, sier Arne Kvale, CEO i ZoopIt.

Schibsted Distribusjon ser frem til å bidra i utviklingen av ZoopIt, samt gripe mulighetene som oppstår i kombinasjonen av ZoopIts teknologi og deres egen satsning innen logistikkløsninger for netthandel.

– Vi er imponert over ZoopIt og hva selskapet har fått til i løpet av kort tid. Schibsted har en tydelig ambisjon om å ligge i front innen digital utvikling, og det er på høy tid at distribusjonsleddet blir utfordret. Vi tror ZoopIts teknologi og vår satsning innen logistikkløsninger for netthandel, inkludert «helthjem-nettverket» som vi lanserte sammen med Amedia og Polaris 11. mai, vil legge grunnlaget for banebrytende leveringsløsninger, sier Cathrine Laksfoss, administrerende direktør i Schibsted Distribusjon.

Laksfoss mener vi kun har sett begynnelsen på skiftet innen varehandel, med salg både fra nettbaserte plattformer og tradisjonell butikk.

– Vi kommer til å se en formidabel vekst innen netthandel i årene som kommer. Kombinasjonen mellom nettbutikk og tradisjonelle butikker, som drar nytte av både fremskutte varelagre og sentrallager, vil skape nestegenerasjons netthandel. Kundenes krav til leveringstid og leveringstidspunkt vil også endres. ZoopIts løsning, i kombinasjon med tradisjonell logistikk, vil gi unike muligheter i løpet av kort tid. Til glede for netthandelskundene, sier Laksfoss.

Powered by Labrador CMS