Ill. foto: Colourbox

Netthandelen vokser ti prosent, og mobilen overtar

Data fra 500 millioner mennesker viser at verden nå bruker ti prosent mer penger på netthandel enn i fjor. I Norden opplever sko-shopping en eksplosiv vekst på mobiltelefonen samtidig som vi reduserer gjennomsnittstiden i nettbutikken med fire minutter.

Publisert

Det er Salesforce som melder dette.

Data fra 500 millioner netthandlere avslører at global netthandel via mobil i år har økt til 46 prosent. I første kvartal 2017 lå den på 32 prosent.

Norden ligger over gjennomsnittet: 50 prosent av all netthandel gjøres fra mobil i Norden.

I første kvartal 2017 var 58 prosent av all netthandel gjort på datamaskin. I år er det bare 46 prosent.

Historisk lavt i Norden: Kun 38 prosent av all netthandel ble gjort via datamaskin.

Nordmenn mer verdt

I Norge er det over tre ganger flere som handler på iPhone enn Android, og sko er noe av det vi liker å handle mest. Apples iOS står for størsteparten av verdens netthandel, men Frankrike er det eneste landet som skiller seg ut med tilnærmet jevn fordeling mellom de to plattformene.

Netthandlere i Norden kjøper nå mer sko via mobilen enn noe annet. 53 prosent av alle sko solgt over nett er kjøpt fra mobiltelefon. En økning på 17 prosent på to år.

34 kroner er gjennomsnittlig verdi nordmenn legger igjen for hvert besøk i en nettbutikk

En økning på ca. to kroner sammenlignet med første kvartal i fjor

Andelen netthandel fra Apples telefoner er fremdeles størst og står for 77 prosent av all nordisk netthandel. De resterende 23 prosent gjøres fra Android. Nivået har vært likt siden første kvartal 2017.

I Frankrike er det motsatt Der er 47 prosent av netthandlerne Android-brukere.

For første gang opplever Storbritannia null vekst i digital handel det siste året, og markerer seg dermed som den eneste regionen uten vekst i netthandelen.

Nordisk netthandel har økt med 25 prosent siden første kvartal i fjor og opplever verdens høyeste vekst.

(Kilde: Salesforce)

Powered by Labrador CMS