Geir Inge Stokke, konsernsjef i Coop Norge SA

Rimi er historie

Den 10. mars åpnet Extra Triaden dørene etter å ha blitt bygd om fra Rimi. Med det var Coop ferdig med omprofileringen av rundt 370 Rimi, ICA og Matkroken-butikker.

Publisert
I mai i fjor gikk startskuddet for Norgeshistoriens største omprofileringsprosjekt da Rimi Sannergata ble Coop Prix. 10 måneder senere var prosjektet fullendt da Rimi Triaden ble til Extra.

Extra-effekten

– Oppkjøpet av ICA har vært en suksess og var et helt riktig steg for Coop i Norge, sier konsernsjef i Coop Norge SA, Geir Inge Stokke. – Det har gjort oss langt bedre rustet til å tilby kundene lavere priser og bedre utvalg. Priskrigen mellom lavprisbutikkene er en effekt av den skjerpede konkurransen. Vi kaller det Extra-effekten.

Extra har fått over 120 nye butikker etter omprofileringer fra Rimi og ICA. - De butikkene som har blitt til Extra, slik som Rimi Triaden, har fått en utrolig god mottakelse. En gjennomsnittlig omsetningsvekst på mer enn 20 prosent etter omprofilering er et tydelig signal om at kundene liker Extra, som har bedre utvalg og like lave priser som konkurrentene i lavprismarkedet, sier Stokke.

Står på startstreken

Det er lavpriskjeden Extra som har fått størst påfyll med omprofilerte butikker, men også Coop Mega og Coop Prix har fått mange flere attraktive lokasjoner landet rundt med påfyll fra ICA og Rimi. Matkroken er fortsatt en egen kjede, men har Coop-sortiment, datasystemer og logistikk.

- Gjennom oppkjøpet av ICA Norge har vi fått mange flere flotte butikker og dyktige medarbeidere, og vi har nå et fantastisk utgangspunkt for å nå vårt mål om å gi våre medlemmer og kunder de aller beste handleopplevelsene, sier Stokke.
Powered by Labrador CMS